הטלפון צלצל, חברתי הצהירה:

אני צריכה לאכול בריא,

אני צריכה לעשות שינוי,

אני צריכה לרדת למידה של הבגדים של כיתה י"ב,

אני צריכה לדעת יותר על בריאות וערכים,

אני צריכה להפסיק עם הקפה,

אני צריכה לחתוך יותר פירות ופחות לחלק וופלים,

אני צריכה להקשיב למי שאומר שקורנפלקס זה לא ארוחת בוקר,

אני צריכה לשתות יותר מים ופחות מיץ,

אני מותשת, כל כך הרבה צריכה ולא יודעת מהיכן להתחיל.

אני גם צריכה לנקות את הבית , לכבס, לבשל, להכין צהריים, להביא את הקטנים מהגן, ולמלא את עצמי בסבלנות לפני הצהריים.

כמה עמוק מורידה אותי המילה 'צריכה'. כמה זה מעמיס עליי ואני לא יודעת מאיפה להתחיל.

ואולי אני רוצה כבר שינוי, לאכול בריא, להיראות נפלא, להרגיש מצוין, להפסיק לקנות ולהתחיל להכין

ואני גם רוצה שהבית יהיה מסודר ונעים, כשכולם יגיעו הארוחה תהיה מונחת על השולחן ,אביא את הקטנים בשמחה ותהיה לי הרבה נחת להעביר צהריים נפלאים.

צריכה או בעצם רוצה? רוצה.

כשאני רוצה אני בוחרת , כשאני רוצה אני מתרגשת, כשאני רוצה אני בשליטה, כשאני רוצה אני מתחילה !

רוצה לעשות שינוי? רוצה להתקדם? חשוב לך לשנות את המקום שבו את נמצאת?

טיפים חשובים להתחלה של הצלחה

להתחיל בשמחה: להחליט שמתחילים את השינוי בשמחה ואני הולכת לראות תוצאות בכל תחומי החיים שלי הן במשקל, הן בעייפות, ביצירתיות, בקלילות,ובבריאות. והולכת ליהנות מכל שלב בדרך!

להוציא את הפיתויים מהבית: לבקש מבני המשפחה, אני רוצה לעשות שינוי בבקשה תעזרו לי בחודשיים הקרובים (אחרי חודשיים זה הרבה פחות מפתה) ברגע שהפיתויים לא יהיו בבית יהיה לי קשה אבל אני אתגבר ולא אפול כי לא יהיה להיכן .

להיות מוכנה: למלא את הבית בדברים טובים, לעשות קנייה בתחילת שבוע של פירות, ירקות, קטניות, תמרים, אגוזים, שקדים ועוד.

להיות מתוכננת: לפחות לשבוע מראש וכן לכל יום לדעת מה אני רוצה לקחת איתי לעבודה יום קודם להכין לי כדי שלא אתפתה לקנות בחוץ. וכמובן ללכת עם רשימת קניות.

לאכול מאכלים שמכילים סיבים תזונתיים: פירות וירקות, קטניות, להכיר מאכלים חדשים.

לגוון: לא להשתעמם מהאוכל הבריא, לעשות רשימה של כל הפירות והירקות שאני מכירה, לשתף את בני ביתי שכל אחד יבחר מה הוא אוהב, מה היה מוכן לנסות ומה בשום אופן לא מוכן לשנות, תגוונו, תכניסו נבטים לסלט, תכניסו ירקות ופירות חדשים, מיצים , שיקים, סלט פירות תהפכו את השינוי לחגיגה שמחה לכולם!

הדרגתיות: אם קשה בהתחלה לשנות את כל סדר היום וההתארגנות עם האוכל, להחליט על ארוחה אחת שאני משפרת, אני מוסיפה יותר פירות/ירקות, פחות מעובד באותה ארוחה, בלי שתיה ממותקת ומתחילה ליצור ריטואל קבוע (כמו צחצוח שיניים בערב). ארוחה אחת שהיא מיוחדת ובריאה במיוחד.

לצמצם במאכלים מבושלים: הם יוצרים חומציות בגוף, עצירות, לא מכילים אינזימים והויטמינים והמינרלים כמעט נהרסים לחלוטין.

אכילה מרובה: בד"כ אנחנו אוכלים פי שניים ממה שאנחנו צריכים , מפני שבזמן הארוחה אנחנו טרודים ולא פנויים נטו לאכול בצורה מסודרת באופן שהאוכל ישביע אותנו. לכן אנחנו ממשיכים למלא את הצלחת פעם שנייה ושלישית, בגלל חוסר יישוב הדעת לא חשנו שאכלנו ואז אנו מוסיפים. לכן רק צלחת אחת!

לעיסה: חשוב לנו להפוך את המזון ל-עיסה, לכן לשים קצת בצלחת וללעוס לאט, האנזימים שברוק יפרקו את הארוחה כך שהיא לא תכביד ולא תשמין.

לאכול בנחת: ברגע שאוכלים בלחץ ומהר האוכל לא מתפרק ויוצר רעלים, פסולת וגזים.

לא לאכול לפני השינה: על פי מחקרים מבוססים מערכת העיכול עובדת באיטיות לפני השינה והפירוק פחות אפקטיבי (כי מערכת העיכול לא עובדת) ולכן אכילה קודם השינה מעמיסה והופכת את השינה לפחות חלקה ועמוקה.
בלילה זהו הזמן שהמערכת החיסונית עובדת (בגופנו רק מערכת אחת עובדת בכל פעם)ולכן אם נעמיס השינה תהיה פחות אפקטיבית וייגברו הסיכונים למחלות.

שינה מספקת: במצב של חוסר בשינה, ההורמון "גרלין" שמאיץ תיאבון יהיה גבוה יותר ואילו ההורמון "לקטין" שמשדר שובע יהיה נמוך יותר. (אנשים שסובלים מחוסר שינה מדווחים על רעב מוגבר ומשיכה לאוכל עתיר קלוריות).

ידע=כח: במיוחד בעידן שלנו שהמדיה, הפרסומות ושלטי החוצות לא מעודדים את האוכל הבריא חשוב לנו לחזק את הסיבה והמניעים לצריכת תזונה שכזו. בסרטונים, מאמרים, מתכונים, ספרים ואתרים ולהזכיר לעצמי שבחרתי בשינוי

תמיכה: חשוב שתהיה תמיכה מקצועית (לא רק מקור ידע), גם מהמשפחה או מחברה טובה, מישהי שתוכלי לדבר איתה על התפריט, להחליף מרשמים, על הניסיונות והאתגרים בשינוי החדש בחייך.

כלל אחרון אך חשוב ומרכזי: להתפלל כל יום לסיעתא דשמיא.

מירית גולן מנחת סדנאות לאורח חיים בריא ושפית רו פוד [email protected]