הדיון היום
הדיון היוםצילום: עצמי

בישיבת ועדת משנה חוץ וביטחון לענייני יו"ש שהתקיימה היום (א') עם מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, הוצגו נתוני הבנייה הבלתי חוקית הפלסטינית בשטחי C ביו"ש.

על פי הנתונים שנמסרו עולה תמונה מטרידה. כ- 550 מבנים בלתי חוקיים פלסטינים נבנו בשטחי C בשנה האחרונה כאשר האוכלוסייה הפלסטינית מונה בשטח C כ-90 אלף נפש. מנגד, בקרב 400 אלף היהודים נרשמו 150 מבנים בלתי חוקיים חדשים. פער עצום של פי 16 לטובת בנייה בלתי חוקית פלסטינית.

יו"ר הועדה ח"כ מוטי יוגב דרש מגורמי הביטחון ונציגת משרד החוץ לקיים את תכניות הסדרת ההתיישבות הבדואית באיזור אבו דיס ובצפון יריחו בלוחות זמנים שיימסרו בישיבה הבאה של הוועדה. יוגב אף דרש מהמנהל האזרחי וגורמי הביטחון לממש את מדיניות האכיפה וההריסה של הבנייה הבלתי חוקית. מגורמי המשטרה, המנהל ומשרד החוץ דרש יוגב לאכוף את נציגי הארגונים הבינלאומיים פורעי החוק.

"מניסיוני בעבר בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל הוצאנו את פורעי החוק הזרים, דרך בית המשפט אל מחוץ למדינת ישראל. זה מה שנדרש גם כיום מגורמי פיקוד המרכז, המנהל האזרחי, משטרת ישראל ומשרד החוץ, לשמור על החוק", אמר יוגב.

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) שהשתתפה בוועדה אמרה, "כפי שנחשף בוועדה, ביחס לכמות האוכלוסייה, היקף הבניה הבלתי חוקית של הערבים בשטחי סי הוא אסטרונומי. מדובר בתופעה מאורגנת מתוקצבת ומתוזמנת על ידי הרשות הפלסטינית והאיחוד האירופאי שהמנהל האזרחי לא פועל כראוי כדי למנוע או לבלום".

בדיון הציג גם עובד ארד מתנועת רגבים את המצב בשטח. ארד חשף בפני חברי הוועדה תצלומי אוויר בהם ניתן לראות את מאות המבנים הלא חוקיים שבנו פלסטינים בשטחי C.

מהתצלומים היה אפשר להיווכח עד כמה הבניה הלא חוקית של הפלסטינים היא דפוס פעולה ממוסד של הרש״פ שנועד ליצור עובדות בשטח דווקא באזור עוטף ירושלים. המימון כפי שהוצג בדיון מגיע מארגונים בינ״ל ובעיקר ממדינות האיחוד האירופי, זאת בניגוד לחוק ובניגוד להסכמים קודמים.

"לא יתכן שהרשות הפלסטינית פועלת לילות כימים להשתלט על אדמות מדינה ומשרד הביטחון עומד מנגד", כך אומר עובד ארד. "כל מי שנמצא בשטח רואה בעיניים שהמנהל האזרחי לא מבצע אכיפה של ממש. ישנם מקרים שחוסר האכיפה נובע מסחבת משפטית אבל היועץ המשפטי של המנהל הוא גם חלק מהמערכת ולא סביר שהוא זה שמנהל בפועל את המנהל האזרחי. מה גם שיש מקרים נוספים בהם אין שום פער משפטי וגם שם המנהל האזרחי לא מבצע אכיפה כפי שמצופה ממנו.

שר הביטחון משה יעלון צריך לעשות בשלושת החודשים הקרובים את מה שלא עשה בשנתיים האחרונות. עליו לשים סוף להשתלטות הפלסטינית והארגונים הבינ״ל בשטחי C ולבצע את המובן מאילו במדינה דמוקרטית: לאכוף את החוק".

גורם ביחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים ציין במקביל בשיחה עם ערוץ 7 כי "המושג איפה ואיפה לא קיים ביחידה וגם עדיף לא להיכנס למספרים היכן יש יותר בנייה בלתי חוקית והיכן פחות - הדבר לא יסייע לאף אחד מהצדדים".