סכנה לנוסעים. כביש אדם-חיזמה
סכנה לנוסעים. כביש אדם-חיזמההלל מאיר

ראש מועצת בנימין, אבי רואה, נשמע תקיף מאוד בהתייחסו להחלטה לסגור את ציר התנועה החלופי של הישוב אדם בעקבות תלונות שהגיעו מכיוונם של גורמי שמאל.

בראשית הדברים הסביר רואה את החשיבות אותה הוא רואה בפתיחת ציר התנועה, מהלך שבוצע על ידי המועצה כפתרון זמני לפקקים בלתי נסבלים בציר התנועה המנקז אליו את התנועה הערבית מאזור בנימין והשומרון וכיוון בית לחם וחברון ויחד עם זאת התנועה היהודית מישובי בנימין לירושלים.

בדבריו מזכיר רואה כי העומס הבלתי נסבל בתוואי זה לא נותר רק בתחום התעבורתי שהפך את הציר לכביש אדום בעקבות הרוגי תאונות דרכים שהיו בו, אלא גם מוקד סיכון ביטחוני. "התרענו שמדובר במפגע ביטחוני ובטיחותי. בצומת אדם הייתה כזכור דקירת שוטר ועד היום המפגע לא נתפס. היה גם איום בנשק על נוסעי רכב שהיו תקועים בפקק בשעות הערב, ולכן המועצה הודיעה שאם לא יימצא פתרון והמינהל האזרחי לא ייתן מענה לצורך ניקח אחריות ונתחבר לדרך הביטחון של הישוב אדם כדי לחלץ את האנשים שנמצאים בפקק הזה בשעות אחר הצהריים ולאפשר להם יציאה גם לתושבי אדם וגם לאחרים שיכולים לעקוף את הפקק שבעיקר נובע מתנועת אוכלוסיה הערבית שממתינה לפנות מערבה לכיוון קלנדיה וכאשר הצומת לא פנוי הם עומדים ותוקעים את התנועה מזרחה לישובי בנימין".

"הכנו תכניות כדי להתחבר לכביש 437, עשינו את כל הנדרש ובשלב מסוים סללנו את הכביש ואוהבי ישראל במירכאות, זה התחיל בעיתון 'הארץ', קבעו שהכביש נסלל שלא באישור ומשרת יהודים ולא ערבים ובנוסף עובר בשטחים שמוגדרים פרטיים ולכן דרשו מהצבא לנקוט את האמצעים הנדרשים כדי לסגור את ציר המילוט. קיימנו שיחות בכל הרמות עד שר הביטחון כדי למנוע את הסגירה אבל בשבוע שעבר החליט אלוף הפיקוד לחסום את הדרך כי הדרך הזו בעייתית וכי היא נפתחה גם בשעה שלא היו פקקים.

''נדרשנו לפעול ואנחנו פועלים, בינתיים בדרך ההידברות כדי להגיע להסכמות. לא נאפשר את סגירת הציר הזה שהפך מאוד משמעותי ומקל על כל האוכלוסיות, גם היהודית וגם הערבית", אומר רואה ומציין כי מדובר בפתרון זמני עד לפתרון הקבע שהוא החלוקה הדו מפלסית של ציר התנועה, מהלך שנבלם תקציבית בידי שר האוצר לשעבר יאיר לפיד לאחר שאושר על ידי שר התחבורה ישראל כץ.

"היום אנחנו אחרי כל זה. בתוך שבועיים שלושה המכרז יצא לדרך. יש תקציב משוריין", הוא אומר ומציין כי תקופת העבודות בכביש תהיה תקופה לא פשוטה מבחינת העוברים בכביש, ומדובר בכשנתיים ימים, אך לפחות ניתן יהיה לראות את האור שבקצה המנהרה.

באשר לשאלות השמאל אודות מעמדו של השטח שעליו נסלל הכביש היוצא מהישוב אדם אומר רואה כי הוא עצמו לא בדק את הדברים לעומקם אך "מה שאותי מעניין זה פתרון ומוצא יחיד שעליו הודענו מראש. הבנו שיש הסכמה שבשתיקה כי כולם הבינו שזה הפתרון היחיד. לא בדקתי את סטטוס האדמות הללו אם הן פרטיות או לא ואם זה חוקי או לא, אבל מה שנעשה זה התחברנו לדרך הביטחון של הישוב אדם, דרך שנסללה על ידי משרד הביטחון לפני לא מעט שנים ועל זה התבססנו. לא היה כאן משהו חדש חוץ מהחיבור של כמה מטרים מכביש הביטחון לכביש היציאה".

את הפרשה כולה מסכם רואה מבלי להטיח האשמות על שר הביטחון או על אלוף הפיקוד ואומר: "יש כאן לצערי מציאות שבה לא לוקחים אחריות. יש כאן סיטואציה קשה של תושבים שתקועים זמן רב ואין מי שלוקח אחריות. אפשר להוציא צו לתקופה מוגבלת גם אם מדובר באדמות פרטיות. זו לא דרך שתשמש לאורך שנים אלא עד לפתרון שכולם מודעים לו, להפרדה המפלסית בצומת אדם. גוייס כבר תקציב של שמונים מיליון שקלים לפתרון הקבוע.

''הייתי מצפה שמישהו ייקח אחריות ויגיד שעם כל הכבוד לעיתון 'הארץ' ומשפטנים יש כאן צורך וכך אני מורה. החלטות כאלה לא מתקבלות אלא רק אחרי לחצים ניכרים שלנו כמועצת בנימין ומועצות נוספות כמו מועצת בית אל. זו שיטה שנראית לי אבסורדית כשכל יועץ משפטי מרים דגל וכולם עוברים לדום ומקפיאים עבודות. זה לא מקובל כשיש אירועים גם ביטחוניים וגם בטיחותיים".

השיחות שהתקיימו, מספר רואה, צפויות להסתיים היום או מחר. באשר לשאלה כיצד תנהג המועצה אם השיחות יכשלו אומר רואה שאינו נוקט באיומים אך "אם זה ייכשל – אין מצב שנסתגל למצב הזה שאין לאנשים אפשרות לחלץ לכיוון אדם או לכיוון אחר. אסור להסכים למצב הזה. זו אחריות כבדה מבחינתי אבל אני מתכוון לכך. הדברים נעשו בידיעה גם אם לא בהסכמה. כשאנחנו צודקים אנחנו לא פועלים בחשכת הלילה אלא הדברים נעשים באור יום".

תגובת המינהל האזרחי: ''מדובר בציר בלתי חוקי אשר בדברו נפתחו הליכי פיקוח והוצא צו הפסקת עבודה''.