ועדת הבריאות אישרה היום (שני) תקנות שהגישו שרי החקלאות והבריאות, לפיהן יופחתו מינוני חומרי ההדברה המותרים במזון ובתוצרת חקלאית.

העדכון כולל איסור שימוש במרבית החומרים המסוכנים בהם משתמשים כיום בהדברה, בהם קרבמטים (תרכובות אורגניות המשמשות להדברת חרקים, העשויות להשפיע על מערכת העצבים והפעילות ההורמונלית) וזרחנים אורגניים (קוטלי חרקים בגידולים חקלאיים, העלולים לגרום להרעלות ופגיעה בהתפתחות מערכת העצבים של פעוטות).

לגבי חלק מהחומרים, כמו DDT, נקבע כי יופחת השימוש בהם ובמיעוט קטן מהמקרים אושר להשתמש בחומרים תחליפיים אשר הוכח לגביהם כי הם ידידותיים יותר לבריאות האדם, החי והסביבה. התקנות ייכנסו לתוקף חודש ימים לאחר פרסומן.

במהלך הליך הגשת התקנות לאישור הוועדה התברר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו חייב לחתום עליהן. זאת מכיוון שחתימתה של שרת הבריאות היוצאת יעל גרמן כבר אינה תקפה, ונתניהו משמש כשר הבריאות בפועל. הבוקר חתם ראש הממשלה על התקנות ובכך התאפשר דיון בהן ואישורן בוועדה.

הממונה על מזהמי מזון במשרד הבריאות ד"ר רינה ורסנו אמרה כי אם החקלאים יישמו את התקנות בשטח, "הפירות והירקות שאנחנו אוכלים יהיו בריאים יותר מעתה".

עו"ד תמי מור מהלשכה המשפטית במשרד החקלאות ציינה כי התקנות לא עודכנו מאז שנת 2008, וכי התקנות שאושרו היום הובאו לוועדה אחרי שנתיים של עבודת עדכון ומחקר מאומצת, המחמירה עם הדברת גידולים חקלאיים כפי שנהוג ברחבי העולם.

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי סיכם את הדיון ואמר, "זוהי בשורה משמחת לצרכני הפירות והירקות. נוסיף ונפעל למען בריאות אזרחי המדינה".