השר ישראל כץ
השר ישראל כץפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), קיבלה היום (שני) סקירה משר התחבורה ישראל כץ (הליכוד) שדיווח על מדיניות משרדו, פעולותיו וניצול התקציב בשנה הנוכחית.

ברוורמן אמר בפתח הישיבה כי רוב הדיונים בוועדה מוקדשים לקידום הרפורמות של משרד התחבורה, ושיבח את השר כץ על פעילותו בשתי הקדנציות האחרונות שלו במשרד. עם זאת ציין ברוורמן כי באשר לרב-קו מתקבלות תלונות רבות וגם בנושא הסדרת האופניים והקורקינטים החשמליים ההתקדמות לא מספקת.

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי המשרד פועל בתחומים רבים ובהם הקמת מערכת הסעת המונים במטרופולינים. סמנכ"לית תכנון כלכלי במשרד, קרן טרנר, סקרה את ניצול תקציב המשרד ואמרה כי פרויקטים של תחבורה ציבורית קשים לביצוע מול הרשויות המקומיות ומוסדות התכנון.

ח''כ ברוורמן ביקש לדעת האם הקדמת הבחירות תביא לעיכובים בפרויקטים, וטרנר השיבה כי רוב הפרויקטים הם בשלב ה"אל חזור", בהם הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. עם זאת היא ציינה כי "כל פרויקט כבישי שעוד לא יצא ייתכן שיידחה מעט". ח"כ תמר זנדברג ממרצ ביקשה לדעת מהיכן הועברו היום 600 מיליון ש''ח מכספי המשרד לביטחון, ושאלה האם קוצצו תקציבים. טרנר השיבה כי לא קוצצו תקציבים, אך המשרד לא משאיר אצלו תקציבים לא מנוצלים סתם.

השר כץ הוסיף כי יש פרויקטים שראשי הערים עוצרים, בשל המתח בין עידוד תחבורה ציבורית שבא על חשבון הגבלת הנהג הפרטי. הוא ציין כי ראש העירייה הקודם של רעננה הסכים למעבר מערכת הסעת המונים ברחוב אחוזה, אך ראש העירייה הנוכחי רוצה להעביר את התנועה לנתיב אחר.

ח"כ זנדברג הוסיפה ושאלה באשר לטענות עובדים ברכבת על ליקויי בטיחות בתחזוקה. השר כץ השיב כי "לא הושגו היעדים במיקור חוץ ואני רואה את זה כאי הצלחה משמעותית. הרעיון היה לאפשר לגוף פרטי להשביח את עבודת התחזוקה של העובדים וזה לא קרה, חלק מטענות העובדים צודקות ואני מאוד מודאג מבחינת המשמעויות לבטיחות".

מנכ"ל ארגון התחבורה הציבורית ''15 דקות'', גיל יעקב, שיבח את השר כץ על העשייה בתשתיות הכבישים והרכבות, אך אמר כי באשר לתחבורה הציבורית עדיין יש פער גדול מאוד. הוא תהה מדוע לא מעבירים את העודפים לטובת השקעה בתחבורה הציבורית כדי לסגור את הפער.

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, אמר כי במשרד עובדים על פתרונות בטווח ארוך. עם זאת הוא ציין כי כבר בפברואר 2015 תתאפשר הטענת רב קו באינטרנט ובאפריל 2015 יחלו לפרוס מרכזי שירות. היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד מלי סיטון, ציינה כי באשר לחוק המסדיר את הרב קו חלה התקדמות משמעותית בגיבושו והוא נמצא בשלבי הכנה אחרונים לקראת הגשה לכנסת.

ח"כ דוד צור (התנועה) התייחס לתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ואמר כי מגמת הכרסום בתקציב היא מדאיגה. ברוורמן ציין בהקשר זה כי יו"ר הרשות יעקב שיינין אף אמר כי בתקציב הצפוי לרשות ב-2015, כבר עדיף לסגור אותה.

השר כץ הגיב על הדברים ואמר כי התחבורה הציבורית מקודמת כמו שלא קודמה מעולם והרכבת הקלה בתל אביב יצאה לדרך באופן בלתי הפיך – אחרי שבעבר הניחו 6 אבני פינה וכלום לא קרה. לגבי הרב קו ציין השר כץ כי ''הוא יצא אולי לא מושלם, אבל המשרד מתקן את התקלות. צריך להגביר אכיפה בנת"צים, לאפשר עלייה לאוטובוס מכל הדלתות, לשכלל את השילוט האלקטרוני וכל זה מתהווה בשנים הקרובות", אמר.

כץ התייחס גם לפרויקט רכבת לאילת ואמר כי המשרד ישלים את התכנון במהלך השנה הקרובה, ואז הממשלה תידרש לקבל החלטה אסטרטגית באשר למועד הביצוע ודרכי המימון.

יו''ר הוועדה ח''כ ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי משרד התחבורה הוא משרד התשתיות החשוב ביותר, ובירך על ההתפתחות ברכבות ובכבישים. עם זאת הוא ציין כי התחבורה הציבורית היא האתגר הגדול ביותר של משרד התחבורה. "כדי לעמוד בסטנדרטים של מדינות המערב יש צורך בהשקעה", אמר היו"ר והוסיף כי הוועדה מצפה כי בשנת 2015 תהיה פריצת דרך בנושא הרב קו.