מה יכריע בג"ץ בעניינו? אבו טיר
מה יכריע בג"ץ בעניינו? אבו טירפלאש 90

הרכב מורחב של 9 שופטי בג"ץ יכריע היום (שלישי) בעתירה של האגודה לזכויות האזרח וארבעה פעילי חמאס בכירים ממזרח ירושלים נגד גירושם מישראל.

קבלת העתירה תבטל באופן מעשי את יכולתה של הממשלה לשלול מערבים ממזרח ירושלים, המעורבים בטרור, את תעודות הזהות הישראליות שלהם את ההטבות המגיעות להם כתושבי ישראל, כולל הביטוח הלאומי, ביטוח הבריאות הממלכתי ואת חופש התנועה שלהם בכל רחבי המדינה. כך מסבירים ומדגישים ב'שורת הדין'.

העתירה המדוברת הוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח וארבעה פעילי חמאס בכירים ממזרח ירושלים (ח'אלד אבו ערפה, מוחמד אבו טיר, מוחמד טוטח ואחמד עטון) נגד גירושם מישראל. העתירה הוגשה נגד שר הפנים, ו"שורת הדין" הצטרפה אליה כמשיבה נוספת לצד שר הפנים ובתמיכה בהחלטה להעביר את פעילי החמאס לשטח הרשות הפלשתינית.

ב'שורת הדין' מגוללים ופורסים את עברה של העתירה: שלושה מהעותרים (כולל מחמוד אבו טיר) נבחרו בינואר 2006 לחברי המועצה המחוקקת הפלשתינית (הפרלמנט של הרשות הפלשתינית) מטעם ארגון חמאס, ואחד מהם (ח'אלד אבו ערפה) מונה לשר לענייני ירושלים בממשלת החמאס. ארבעת העותרים התגוררו במזרח ירושלים והיו בעלי תעודת זהות כחולה (תושבי ישראל). ביוני 2006 החליט שר הפנים באותה עת, רוני בר-און (ממפלגת קדימה) על ביטול רישיונות הישיבה של ארבעת פעילי החמאס בישראל, לאחר שנתן להם הזדמנות להתפטר מתפקידיהם מטעם חמאס והם סירבו לעשות זאת. שר הפנים נימק את החלטתו בכך שכהונתם של ארבעת בכירי חמאס במוסדות הרשות הפלשתינית מטעם ארגון חמאס מנוגדת לחובת הנאמנות שלהם למדינת ישראל, בהיותם תושבי המדינה (למרות שהם אינם אזרחים ישראלים). כל שרי הפנים שבאו בעקבות רוני בר-און, ממפלגות שונות, דחו את דרישות האגודה לזכויות האזרח ובכירי החמאס להחזיר לבכירי החמאס את תעודות הזהות הישראליות.

שופטי בג"ץ החליטו לחייב את שר הפנים לנמק מדוע הוא אינו מחזיר לארבעה פעילי החמאס הבכירים את מעמד התושב שלהם בישראל ומבטל את גירושם לשטחי הרשות הפלשתינית. בדיונים שהתקיימו כבר בעתירה, השופטים הציעו פשרות שונות ולמעשה "רמזו" לממשלה להחזיר לפעילי החמאס הבכירים את תעודות הזהות הישראליות שלהם. כמו כן השופטים החליטו להעביר את הדיון בעתירה להרכב מורחב של 9 שופטים, דבר שמעיד על החשיבות הרבה של העתירה.

"שלילת תעודות זהות ישראליות מפעילי טרור היא צעד אלמנטרי בהגנה על אזרחי ישראל ובהרתעת תושבי מזרח ירושלים מפעילות במסגרת ארגוני הטרור. הניסיון מלמד שתעודת הזהות הישראלית היא בעלת ערך רב בעיני תושבי מזרח ירושלים וביטולה מהווה מכה קשה עבורם. זו הסיבה למבול העתירות של פלשתינים שדורשים להכיר בהם כתושבים במזרח ירושלים וזאת גם הסיבה לעתירת האגודה לזכויות האזרח ובכירי החמאס", מסכמים ב'שורת הדין'.

כאמור, היום צפוי בית המשפט העליון להכריע בסוגיית יכולותיה של ישראל להתמודד עם גורמי ופעילי טרור תוך נישולם מזכויותיהם כאזרחי המדינה.