מתוך מרתון הניתוחים
מתוך מרתון הניתוחיםצילום: יח"צ

פסק הדין שהוגש בבית המשפט המחוזי בתל אביב והוביל לניתוק חולה ALS ממכונת ההנשמה, הוביל לסערה פוליטית וגרר תגובות נזעמות מקרב הח"כים החרדיים.

"מדובר בהחלטה אומללה הגובלת ברצח", אמר ח"כ יעקב ליצמן, "מזעזע לחשוב שבית משפט ישראלי מאפשר מוות של ממש בכוונה תחילה. זו הידרדרות מוסרית שאין להשלים עמה".

עמיתו לסיעה ח"כ מאיר פרוש אמר כי "מדובר בהחלטה שערורייתית ומקוממת של בית המשפט והיועץ המשפטי לממשלה, כאשר לרופא ניתן תפקיד לרפא ואין לו רשות להמית". לדברי פרוש, "מדובר על חציית גבול ואיבוד ערך קדושת החיים, שהינה ערך עליון עבור העם היהודי בכל הדורות. זו מדינה שמתקדמת לסדום".

מוקדם יותר פורסם כי בית המשפט המחוזי בתל אביב נעתר לבקשתו של חולה ALS ואישר לנתק אותו ממכונת ההנשמה אליה הוא מחובר. פסק הדין ניתן לפני כחודש והותר היום (שלישי) לפרסום.

בשנים האחרונות החולה משותק כמעט לחלוטין, מרותק למיטתו, אינו מסוגל לדבר ומונשם באופן מלאכותי. בימים שלפני מתן פסק הדין חלה הרעה במצבו וקיים חשש שיאבד את היכולת לתקשר באמצעות העיניים. החולה היה מודע למצבו והמחלה לא פגעה בתפקודו השכלי. "מזה כשנתיים, במקביל להתדרדרות משמעותית במצבי, הכוללת כאבים רבים יותר, איבוד שליטה על סוגרי, החמרה במצב העיניים וכדומה, גמרתי אומר לסיים את חיי", נכתב בעתירה, ''קשה לתאר במילי את מצוקתי וסבלי ואת חוסר האונים בו אני מצוי, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. אני מרגיש כי אני, למעשה, אדם מת בגוף חי".

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הגיש חוות דעת בנושא וציין כי חוק החולה הנוטה למות יוצר הבחנה בין פעולה אקטיבית המביאה למותו של אדם לבין פעולה פסיבית שמשמעותה אי טיפול רפואי. וינשטיין קבע כי ניתן לבצע ''הפחתה הדרגתית'' של קצב ההנשמה ושל ריכוז החמצן שניתן לחולה.

"קשה היא כקריעת ים סוף מלאכתו של בית המשפט במקרים מעין אלו", כתב היועץ המשפטי לממשלה, ''מי חכם וידע כיצד יש לנהוג ומהי הדרך הנכונה בה יש לילך. ביקשנו למצוא איזון ראוי, במסלול אותו היתווה המחוקק, בשאלה הקשה מכל 'מי יחיה ומי ימות... מי ישלו ומי יתיסר'. ולוואי ולא היינו צריכים להידרש להכרעות קשות מעין אלו".