נלחמים ב"פיראטיות השיפוטית"

רגע לפני שהוא נכנס לקלחת הפוליטית במסגרת מועמדותו בבחירות הפנימיות במפלגת "הבית היהודי", מתפנה ד"ר רונן שובל, מייסד ארגון "אם תרצו", להסביר את המהלך האחרון של ארגונו נגד המצב הנוכחי במערכת המשפט הישראלית.

"ההפיכה השיפוטית שינתה את הפרדת הרשויות במדינת ישראל", מסביר שובל בשיחה עם ערוץ 7, "כתוצאה מכך לרשות השופטת יש יותר כוח במובן העמוק של המילה מאשר לשתי הרשויות האחרות. אני לא מדבר על רק על היכולת לבטל חוקים אלא על היכולת לקבוע הליכים של הזרוע המבצעת".

שובל מביא כדוגמאות את הפעילות של יועצים משפטיים נגד הניסיון של שר-שלום ג'רבי למנוע שירות לאומי ב"בצלם" ונגד הרצון של לימור לבנת למנוע מימון תערוכה של אותו ארגון.

אבל יגידו לך שבלי זה, המחוקקים יעשו ככל העולה על רוחם.

"התפקיד של היועץ המשפטי הוא לתת ייעוץ משפטי", מבהיר שובל, "צריך לאפשר לשרים לבחור את היועצים המשפטיים שלהם. לא יעלה על הדעת שתלך לעורך דין שהוא לא עורך הדין שלך, אותו הדבר - היועץ המשפט צריך להיות כפוף לשר שלו והשר שלו הוא זה שיכול לקבל את הייעוץ שלו".

היועץ המשפטי לממשלה, מסביר שובל, אחראי לא רק על ייעוץ משפטי אלא גם מתפקד כראש התביעה של המדינה. הדבר הזה, לדבריו, מייצר ניגוד עניינים מובנה בתוך התפקיד.

בהתיחסות לבית המשפט העליון אומר שובל, "אנחנו נמצאים במציאות מאוד ייחודית בעולם שבו גם השופטים ממנים את עצמם והם גם מתערבים בהחלטות. אם בבית המשפט היה מגוון רחב של דעות אז אפשר היה לחשוב שזה בסדר, אבל כל עוד אין שופט חרדי למשל, ואין שופט חרד"לי, אלא שופטים שכולם נראים וחושבים כמעט אותו דבר, נוצר מצב ממש אבסורדי בתוך מערכת המשפט הישראלית".

בנוגע להתערבות בחוקי המדינה מבהיר שובל כי "החוק לא נותן להם את הסמכות הזאת, הם נטלו את זה בעצמם" והוא אף מצטט פרשן משפטי בכיר שהגדיר את המהלכים של השנים האחרונות כ"פיראטיות משפטית".

שובל קורא לסדר מחדש את נושא הפרדת הרשויות במדינת ישראל ומציע בנייר עמדה של "אם תרצו" את "חוק הפרדת הרשויות" "שבעצם יקבע מה הסמכות של כל אחת ואחת של הרשויות ויקבע מה מותר לבית המשפט לעשות ומה אסור לו לעשות".

ובתוך כל זה, אתה רץ ב"בית היהודי"

"מקווה מאוד שאוכל לרתום את העשייה הציבורית שלי בשמונה השנים האחרונות שאני חושב שהיא מדברת בשם עצמה, במאבק נגד הקרן החדשה, נגד ההסתה באוניברסיטאות ולמען חיילי צה"ל, מקווה לרתום אותה לתוך עשייה ציבורית בכנסת ישראל".