בית כנסת
בית כנסתאילוסטרציה. פלאש 90

ביממה האחרונה מופץ ברשתות החברתיות סרטון של "תצוגת אופנה" שהתקיימה בבית הכנסת הבינלאומי במרכז תל אביב. בית הכנסת ידוע כליברלי יחסית שפועל ברוח ארגון "רבני צהר".

נשים בלבוש חושפני צועדות בבית הכנסת כשברקע להקת חזנים מבצעת את הפיוט "שלום עליכם". הנשים נכנסות לאולם התפילה אחת אחרי השנייה ועשרות עיתונאים וצלמים מתבוננים בבגדיהן המעוצבים.

בחודש שעבר כתבו אלמונים על קירות בית הכנסת כתובות שונות בהן גם הכיתוב "במקום בו מחוקקים חוקי לאום ישרפו ספרים". בנוסף הוצתו ספרים בסמוך לבית הכנסת.

העיתונאית אמילי עמרוסי הזדעזעה לראות את הסרטון. "תצוגת האופנה בבית כנסת בתל אביב - אני מבועתת. מעצבת בגדים, אחת מילי בן דהן, החליטה להצעיד את הדוגמניות שלה על מסלול בית כנסת, סביב הבמה ותחת ארון הקודש לצורך סרטון פרסומת''. 

"השימוש המבזה בבית כנסת - מזעזע וצריך להחריד כל נפש", כתבה עמרוסי בעמוד הפייסבוק שלה. "חוץ מזה, אותנו לא קונים ביוטיוב. השחקנים-חזנים בסרטון עומדים במעגל (??) על הבמה, ושרים 'שלום עליכם' ('שלום עליכם' שרים בבית!).

"מבקרת האופנה של מעריב כתבה על אחת השמלות שהיא 'יפה כמו פרוכת של שבת' (מה זה פרוכת של שבת?), הקהל לא נראה אותנטי בשום פנים ואופן. בקיצור, בואי לעזרת נשים בטלמון תראי מה זה דוגמניות. אם הבגדים היו יפים, דיינו. אבל גם לא", הוסיפה.

בארגון רבני צהר הביעו זעזוע ''מחילול הקודש ומבזיון בית הכנסת המנוגדת להלכה. רב בית הכנסת טוען כי פעילות זו נעשתה ללא ידיעתו וללא הסכמתו והוא נוקט באמצעיים משפטיים כדי למצות את הדין עם האחראיים למעשים הנוראיים הללו".

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר כי ״תצוגת אופנה בבית כנסת היא אירוע הרומס את קודשי ישראל בשביל גימיק תקשורתי. אומנות אינה רמיסת רגשות האחר בשביל למכור שמלה. ביזוי בתי כנסת על ידי יהודים היא חציית קו אדום, ומי שעושה זאת מוטב שיחליף מקצוע. בושה״.

סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן הבטיח בעקבות תצוגת האופנה: "אתקין תקנות חדשות שיאסרו על שימוש בבתי כנסת לצרכים שאינם הולמים את קדושת המקום, מדינה שרומסת את ערכיה סופה שלא תישאר יהודית".

הרב בן דהן גינה את השימוש הציני בבית הכנסת. ״מעשה זה מהווה קהות חושים יהודית ואובדן של כבוד למסורת היהודית. מדינה שמאפשרת לבזות את בתי הכנסת שלה ואת המקומות המקודשים סופה שלא תישאר יהודית".