מתמקצעות בשטח

מכללת חמדת הדרום ערכה שבוע התנסות מעשית. נשיא המכללה פרופ' לוי: רואה חשיבות רבה בעבודה המעשית שמכשירה את הסטודנטיות ליום שאחרי.

רעות הדר , כ' בטבת תשע"ה

התנסות מעשית
התנסות מעשית
צילום: יח''צ

מכללת חמדת הדרום הדתית האקדמית לחינוך בשדות נגב קיימה שבוע התנסות מעשית שכלל סיורי סטודנטיות במוסדות חינוך נבחרים ויחודיים באזור הדרום ובשאר חלקי הארץ.

המוסדות בהם מבקרות הסטודנטיות כוללים בתי ספר ניסויים, בתי ספר דמוקרטיים, גנים לחינוך מיוחד, מכון גמילה מסמים דוגמת "רטורנו-מרכז לגמילה מהתמכרויות במגזר הדתי" ועוד. יש לציין כי ההתנסות המעשית מתחילה כבר בשנת הלימודים הראשונה ונמשכת עד סוף שנת הלימודים השלישית.  

דר' צביה בר שלום, סגנית הנשיא וראש תחום הכשרה מעשית במכללה מסבירה כי תכנית ההכשרה נבנתה על פי סבב משתנה שמאפשר לכל אחת מהסטודנטיות להיחשף במהלך שנות הכשרתה כפרח הוראה למגוון רחב של מוסדות חינוך ושיטות לימוד.

בר שלום מעידה כי "במהלך השנים הבנות מבקרות בבתי ספר דמוקרטיים, בבתי ספר ניסויים דוגמת בתי הספר רמב"ם וכוכב הצפון  באשקלון ויד שבתי באשדוד, בבית ספר הממוקם בגוש עציון ומלמד מקרא בשיטת ברקאי- שיטה ייחודית ללימוד תורה בצורה לא שגרתית- כל זה על מנת למקסם ככל שניתן את חווית ההתנסות לאורך שנות הכשרתן".  

כמו כן, מדגישה בר שלום כי בנוסף לסיורים השונים מקיימת המכללה ימי סדנאות המותאמים לכל אחד משנתוני הלימוד. "הבנות עוברות סדנאות בנושא איתור ומניעה מבעוד מועד של ילדים שעברו התעללות מינית ולא מינית או סדנאות להתמודדות עם מצבי חירום שחשיבותן מקבלת משנה תוקף בהתחשב בעובדה שמרביתן יעבדו עם סיום לימודיהן באזור הדרום".

עוד מדגישה בר שלום כי מעבר לפן האקדמי, אנו עוסקים רבות בהכשרה המעשית שמאפשרת לבנות לצבור נסיון בתחומים שאמנם אינם 'נחשבים' כאקדמיים נטו, אך מאפשרים להן בפועל לרכוש ארגז כלים משמעותי מאוד להתמודדות המורכבת בחיי היומיום כמחנכות בעתיד.

בר שלום מפרטת "במהלך ההכשרה רוכשות הבנות כלים להתמודדות עם בעיות משמעת, לתקשורת טובה עם הורים, לעבודת בצוות ולעבודת הוראה דיפרנציאליות המותאמות לכתות הטרוגניות, וכך כשאותה מורה תגיע לראשונה בחייה לכיתת הלימוד היא כבר תכיר ותדע כיצד להתמודד עם אותם מצבים".

בנוסף מסבירה בר שלום כי מכיוון שהמכללה ממוקמת במקום מרוחק בפריפריה חשוב שהסטודנטיות ייחשפו לסגנונות שונים של מוסדות לימוד ותלמידים, דבר שיאפשר להן לפתח את הדעת ואת היכולת היצירתית ויעזור להן להוביל תהליכים של שינוי והתפתחות.

"לכן, כמוסד אקדמי חינוכי אנחנו מחויבים כל העת לחשוף את הבנות לחשיבה מחוץ לקופסא ולחדשנות. לדוגמה, כל בוגרת במסלול הלימודים במכללה בשמונה השנים האחרונות נחשפה במהלך הכשרתה לשיטות טיפול שונות בהתמכרויות המיועדות לנוער ומבוגרים. עם סיום לימודיהן אותן הבנות תלכנה לעבוד עם ילדים ונוער וחשוב שהן תדענה לזהות מבעוד מועד ילדים ובני נוער שסובלים מבעיות התמכרות ואולי אף למנוע זאת. תופעה שאגב אינה כה שכיחה וקיימת  גם בלא מעט ישיבות ואולפנות במגזרים הדתיים לאומיים והחרדים".

נשיא המכללה פרופ' אבי לוי אומר כי "מעבר לפן הפדגוגי אני רואה חשיבות רבה בעבודה המעשית שמכשירה את הסטודנטיות בצורה מיטבית ליום שאחרי והדרך הטובה ביותר לכך הוא קיום קשרי שדה מכללה שמתקיימים לכל אורך שנות ההכשרה".