ניצולי שואה
ניצולי שואהצילום: פלאש 90

אלפי ניצולי שואה הזכאים למענק שנתי של 3,600 ₪ בעקבות חוק הסיוע החדש לניצולי השואה, עלולים להפסיד את המענק לשנת 2014 בשל חוסר מודעות. כך מדווחת בראיון לערוץ 7 עו"ד אביבה סילברמן, מנכ"לית 'אביב לניצולי השואה'.

סילברמן מסבירה כי ע"פ תיקון החקיקה מקיץ 2014, ניצול שואה שאינו מקבל קצבה בעקבות הרדיפות (או מקבל קצבה נמוכה מ- 1000 ₪) זכאי למענק שנתי של 3600 ₪ מהרשות לזכויות ניצולי השואה.

מענק זה משולם למי שעבר רדיפות המוכרות בחוק נכי רדיפות הנאצים, אך אינו יכול לקבל קצבה מאחר ועלה ארצה אחרי אוקטובר 1953 או שמוצאו בגרמניה. מרבית הניצולים הזכאים למענק זה מופיעים ברשימות המצויות בידי הרשות לזכויות ניצולי השואה, והם קיבלו את המענק באופן אוטומטי בשנת 2014. למרות זאת, ישנם אלפי ניצולים הזכאים למענק זה, אך שמם אינו מופיע ברשימות, ולכן הם לא יקבלו את המענק לשנת 2014 אם לא יגישו את הבקשה עד לתום השנה – כלומר, בשבועיים הקרובים.

סילברמן מציינת בדבריה כי יש רבים שהגישו בקשה לועדת התביעות ועדיין לא הוכרו ובטעות הם סבורים כי כל עוד לא הוכרו לא מגיע להם פיצוי והדברים אינם נכונים. גם למי שעדיין לא קיבל הכרה עצם רדיפתו מצדיקה פיצוי גם אם אין בידו את המסמך המכיר בו רשמית.

להערכת סילברמן כמאה אלף ניצולי שואה זכאים למענק המדובר. מתוכם שמונים וחמישה אלף קיבלו אותו בעקבות הבדיקות האוטומאטיות של הרשויות אך כחמישה עשר אלף זכאים ואינם יודעים על כך או שאינם יודעים כיצד לפעול כדי לקדם את זכאותם.

ב'אביב לניצולי השואה' עושים מאמצים בימים אלה להגיע לאותם ניצולים ולפעול על מנת שגם הם ייהנו מהמענק לשנה זו. בנוסף למענק יזכו אותם ניצולי שואה גם בפטור מתשלום על התרופות שבסל הבריאות.

בדבריה מציינת סילברמן כי לבד מהמענק הכספי נכלל בהטבה סעיף נוסף והוא פטור מתשלום על תרופות הכלולות בסל התרופות. הטבה זו יכולה להיות משמעותית מאוד עבור חלק ניכר מהניצולים.

סילברמן מזמינה את הניצולים ובני משפחותיהם ליצור קשר עם העמותה ורצוי במייל דרך אתר האינטרנט שלה. זאת על מנת לזרז את הטיפול בבקשה ומבלי להסתמך על הדואר שעלול להעביר את הבקשה לטיפול בתוך פרק זמן ארוך מדי, כזה שיביא לאבדן הזכות לפיצוי.