כפר הסטודנטים במעלה אפרים
כפר הסטודנטים במעלה אפריםצילום: איריס שיר בן צור

במעלה אפרים נחנך אמש כפר סטודנטים חדש אשר הוקם השנה ואוכלס לראשונה בחודש אוקטובר האחרון.

הכפר שייך לעמותת "קדמה" שבשנתיים האחרונות פועלת למען הקמת כפרי סטודנטים באזור יו"ש והבקעה. בכפר גרים בקומונה צעירה ואנרגטית למעלה מעשרים סטודנטים הלומדים באוניברסיטאות שונות שם הם משלבים בין חלוציות לעשייה חברתית בקהילה.

הסטודנטים שבאים לכפר מקבלים יחידת דיור במחיר מוזל על מנת להקל עליהם ובנוסף הם מתנדבים בקהילה בזמן שנותר בין הקורסים השונים באוניברסיטה.

בנוסף למעלה אפרים הוקם לאחרונה כפר סטודנטים ביישוב רימונים אשר נמצא במזרח השומרון וצופה אל ים המלח. וכן ביישוב מגדלים הנמצא לא רחוק מצומת תפוח.

האירוע נערך במעמד ראש מועצת יש"ע לשעבר דני דיין, סמנכל מועצת יש"ע יגאל דילמוני, ראש מועצה אזורית הר חברון לשעבר צביקי בר חי וראש המועצה המקומית מעלה אפרים שלמה ללוש.

ראש מועצת מעלה אפרים בירך את השר אורי אריאל שיזם את הקמת הכפרים לסטודנטים "אני מאחל לו בהצלחה. אנחנו ביחד נרחיב את הכפר ולאט לאט ניראה את המקום גדל ומתרחב". 

יגאל דילמוני, המתמודד לפריימריז בבית היהודי נשא דברים ואמר כי "דווקא עכשיו בימי חנוכה מדברים על אנשים שהיו מעטים עם הרבה אמונה בלב אותה קבוצה קטנה מזכירה לי את אותם חברה צעירים אשר באמונה רבה מחיים מקומות חדשים במזרח השומרון". כמו כן הביע הערכתו בנוגע לשילוב בין עשייה חזקה בהתיישבות לבין הלימודים האקדמאים והבטיח כי יעזור בהמשך בכל דבר שצריך. לסיום ציטט את הפסוק מספר איוב "והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגה מאוד"

"בערבים כאלה אני פשוט גאה בדור שלי, אנחנו משהו יוצא דופן, יש לנו יכולת וזכות להיות חלק מאנשים שאכפת להם", אמרה תירא-אל כהן, יו"ר עמותת קדמה. כמו כן הוסיפה כי בשנה הבאה הולך להיפתח במקום גרעין קומונה של שנת שירות אשר תפתח את המקום בצורה משמעותית מה שבסופו של דבר יוביל לכך שהכפר במעלה אפרים יהווה מרכז הצעירים של בקעת הירדן.

בדברים שנשא דני דיין סיפר כי הוא מעוניין להגיש את תירא-אל לקבלת פרס מוסקוביץ לציונות ברגע שיוכל.

באירוע נכחו גם אנשי היישוב וכן משפחות הסטודנטים אשר הביעו תמיכתם בנעשה בכפר. "אין ספק כי מה שנעשה בכפר זוהי ציונות במיטבה. לראות סטודנטים אשר באים ונותנים מזמנם האישי למען החברה. זוהי אבן דרך משמעותית בפיתוח הבקעה בפרט והתיישבות בכלל. חלוציות הלכה למעשה".