דני דנון
דני דנוןצילום: פלאש 90

הוא אינו חושש מהתמודדות שנראית כמעט חסרת סיכוי – מירוץ לראשות תנועת הליכוד מול ראש ממשלה מכהן, בנימין נתניהו. ח"כ דני דנון, סגן שר הביטחון שפוטר בידי נתניהו, מנסה פעם נוספת לכבוש את ראשות המפלגה, ומניף שוב ושוב את הדגל של ערכי התנועה, שלתפישתו ירד לחצי התורן במהלך הקדנציות של נתניהו.

"לא להיות מפלגת פרווה"

אחרי שנתניהו התנער מלבני ולפיד, מה הקלף המשמעותי שאתה מציב מול נתניהו בהתמודדות הזו?

"ההתמודדות היא על הדרך של הליכוד. צריך להסתכל אחורה ולראות לאן ראש הממשלה הובל ולחזור לדרך האמיתית של הליכוד. הא צירף את לבני ראשונה לקואליציה, שחרר 78 מחבלים רוצחים כדי שלבני תוכל לקדם את המשא ומתן העקר הזה וקידם את רעיון המדינה הפלשתינית. לא צריך רק לדבר ימין, אלא גם לעשות ימין. הליכוד צריך לחזור ולדגול באמירה ביטחונית חברתית, ולא להיות מפלגת פרווה שקורצת לכל הכיוונים".

לו אתה היום בראש הליכוד מול מציאות קואליציונית מורכבת, היית עומד בפיתוי ולא מרכיב ממשלה עם מפלגות המרכז שמאל?

"הציבור בישראל זז ימינה. יש הליך של התפכחות לנוכח מה שקורה באזור. צריך לומר: בואו נתמקד בנושאי חברה פנימיים, בנושאי דיור ומחיה, בחמשת המ"מים של ז'בוטינסקי. אלה הנושאים שצריכים להעסיק אותנו, ולא תהליך שלום מדומה ולא קיים".

אבל ראש ממשלה לא פועל באוויר. יש לו את האמריקאים והאירופים שיושבים לו על הכתף ולוחצים. הוא לא יכול לזנוח את ההליך המדיני ולהתמקד במצוקות פנימיות.

"גם הידידים שלנו בעולם צריכים לדעת לאן אנחנו חותרים. כשהם שומעים אותנו מדברים בקולות סותרים, הם מגבירים לחץ. כשהעמדה שלנו ברורה אפשר להתווכח, אבל יש בסיס דיון. כרגע יש בלבול ולא ברור לאן אנחנו חותרים, גם בגלל מדיניותו של ראש הממשלה שרצה לרצות את השמאל והימין, דיבר על שתי המדינות ורעיון הגושים וגם על חיזוק ההתיישבות. צריך ללכת על האמת, להילחם עליה ולהוביל שינוי".

התחושה היא שבשני העשורים האחרונים הליכוד עסוק במיזעור נזקי אוסלו. אולי זה נכון מבחינתו של נתניהו, שמרגיש שישראל והעולם לא כשירים לקלוט משהו אחר?

"לפי דעתי אנחנו לא יכולים לשקר לציבור ולומר שרעיון שתי מדינות הוא רעיון שצריך לקדם. זו לא משנת הליכוד. צריך לומר לציבור את האמת ולא להתל בו. המדיניות של הליכוד ברורה ולא השתנתה. מוסדות הליכוד, מרכז הליכוד, סיעת הליכוד ואפילו ממשלת ישראל מעולם לא קיבלו החלטה שתומכת בשתי מדינות. ראש הממשלה נשא אמנם את נאום בר אילן, אבל הוא לא מייצג את הליכוד. אני מאמין בפתרון אזורי ארוך טווח במעורבות של ירדן ומצרים. שמענו את נשיא מצרים מעלה רעיונות שאני תומך בהם. צריך לדבר על רעיונות ברוח הרחבת רצועת עזה לכיוון צפון סיני".

היו הכחשות מהכיוון המצרי. איזה אינטרס יש לנשיא מצרי חפץ שלטון לקדם מהלך כזה?

"גם המצרים מבינים שחוסר יציבות ברצועת עזה משליך גם עליהם. הטרור בסיני גובר ומוזן על ידי כוחות קיצוניים מעזה. שינוי ברצועה והסכם כולל יהיה טוב לאזור כולו, גם לפלשתינים בעזה וגם למצרים".

מה לגבי ערביי יהודה ושומרון?

"ביהודה ושומרון הרעיון המרכזי שאני דוגל בו הוא עיקרון הגושים, אבל לא על פי תפיסת השמאל או תפיסתו של ראש הממשלה, תפיסת הגושים היהודיים, אלא גושים פלשתיניים. בהסדר הקבע אנחנו צריכים להחזיק במרבית השטח, ובגושי ההתיישבות הפלשתיניים נסדיר את מעמד הקבע שלהם בסיוע ירדן ומצרים. זה בעצם עקרון הגושים, אבל במהופך".

"אני שחקן נשמה"

אתה באמת מאמין שיש לך סיכוי מול נתניהו? ב-2007 התמודדת מולו והיו לך רק 3.5 אחוזים.

"אני דבק בעקרונות שלי ואני נאבק על הדרך. כך הגעתי למקום הרביעי ברשימה ולתפקיד יו"ר מרכז הליכוד. אני לא חושש ולא מתמודד רק כשאני יודע שהניצחון מונח בכיסי. חברי הליכוד יחליטו. אם הם מרוצים מהמצב הקיים, שיתמכו בראש הממשלה. אם הם רוצים שינוי והובלת שינוי, שיתמכו בי".

יש גם את פייגלין.

"יש עוד שני מועמדים, וחברי הליכוד יחליטו. בתוך הליכוד העמדות שלי מייצגות סקטורים נרחבים בתנועה. המקום שממנו באתי, כמי שגדל בתנועת בית"ר ומכיר את התנועה, מאפשר לי לייצג קהלים נרחבים בליכוד. לכל מועמד נקודות חזקות וחלשות. אי אפשר להתווכח על כך שאני מייצג את הליכוד כמותג".

שמענו חברי מרכז ליכוד שאומרים שלא ייתכן שהליכוד יפגע בראש ממשלה מכהן מהליכוד, ולכן ההתמודדות שלכם לא לגיטימית.

"אני אזכיר להם שראש הממשלה המכהן נתניהו, התמודד מול שרון שהיה ראש ממשלה מכהן, וזו הייתה התמודדות לגיטימית. הוא אגב הפסיד בה, ולאחר מכן היה שר בממשלה של שרון. ככה זה במפלגה דמוקרטית. זה לא 'יש עתיד' שבה יאיר לפיד מחליט במרתף עם שתי כוסות יין, גיטרה ושלושה חברים על המצע, הרשימה והעקרונות".

כלומר, מבחינתך ההתמודדות היא התמודדות ערכית, ולא התמודדות לשם התנצחות עם מי שפיטר אותך מתפקיד סגן שר הביטחון.

"זו התמודדות ערכית. ראיתי שניים מחבריי שבחרו אחרת. כחלון בחר להקים מפלגה וסער בחר לעשות לביתו. אני בחרתי להתמודד מבפנים ולהיאבק על הדרך. יש מקום לדור חדש בליכוד, יש מקום לרעיונות חדשים. נתניהו נבחר לפני 21 שנים, כשהיה בגילי, אחרי שהיה סגן שר שפוטר. הגיע הזמן שאחרים יציגו אלטרנטיבה ערכית".

אם הזכרת את כחלון - אתה יוצא בכותרת 'חוזרים לליכוד האמיתי'. כחלון אומר שהוא הליכוד האמיתי, הליכוד שמחזיר שטחים כשצריך ומזכיר את בגין וסיני.

"אני מציע למי שבחר לעזוב את הליכוד, להשאיר לליכודניקים להחליט מי הליכוד האמיתי. גם ציפי לבני טענה שהיא ממשיכה את דרך ז'בוטינסקי ובסוף נחתה במפלגת העבודה. מי שהוא הליכוד האמיתי נשאר בליכוד, ובפנים נוכל להתווכח על הדרך. בנוסף, לא שמעתי לא מכחלון ולא מליברמן שום אמירה ברורה לגבי הרכב הקואליציה. האם אנשי ימין שיצביעו לכחלון בטוחים שהוא לא יילך עם הקולות הללו לממשלה עם הרצוג ולבני? לא בטוח. השאלות הללו צריכות להישאל".

האם סביר בעיניך שאדם שלא ישב מעולם בישיבת ממשלה יוכל לנהל ישיבה כזו?

"בוא נבחן את ההיסטוריה הלא רחוקה. ראש הממשלה נבחר מתפקיד של סגן שר, נשיא ארה"ב היה סנטור תקופה קצרה, ויש עוד דוגמאות רבות".

ובאמת יש כמעט תמימות דעים על כך שהקדנציה הראשונה של נתניהו הייתה כישלון, אולי בגלל חוסר הניסיון הזה.

"אני מגיע עם לא מעט ניסיון. אני חבר כנסת בקדנציה שנייה, הייתי חבר בעשר ועדות, הייתי יו"ר של שתי ועדות, הייתי סגן שר ביטחון. אני מביא איתי הרבה ניסיון וסולם ערכים שמאפשר לקבל החלטות. צריך להסתכל ולבחון את המנהיגים דרך הפרמטר הערכי".

יכול להיות שההתמודדות שלך מול נתניהו על ההנהגה תפגע בך בפריימריס? תומכיו יסמנו אותך כמי שקרא תיגר על הבוס ויענישו אותך?

"יש גם קולות כאלו, אבל אנשי הליכוד יודעים שאני שחקן נשמה שהולך עם האמת, שהתחיל בתנועת בית"ר וממשיך עד היום. הם מוקירים את זה ויסתכלו על הרכב הרשימה, שתיאבק על הערכים. גם אם החשש הזה קיים, הדבר לא גורם לי לשנות את ההחלטה או את הכיוון, גם אם אני יודע שזה עלול לפגוע בי".

איך אתה רואה את מנגנון הפריימריס? אתם הופכים לעבדים לאינטרסים קטנים של בעלי כוח. אפשר לשלוט אחר כך?

"זו מערכת דמוקרטית. יש לנו כמאה אלף מתפקדים. זו מפלגה חיה ונושמת. אני אוהב את הליכוד, את הדינמיות ואת התסיסה. זו מפלגת העם שיש בה מהפריפריה ומהמרכז, יהודים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים. בפועל מי שבוחר אלו כמעט מאה אלף חברים. אין מפלגה בישראל שהגוף הבוחר שלה הוא גדול כל כך. אין דמוקרטיה חזקה יותר מזו של הליכוד".