צו על תנאי. בג"ץ
צו על תנאי. בג"ץצילום: פלאש 90

שופטי בג"ץ, המשנָה לנשיא מרים נאור, השופטת אסתר חיות והשופט ניל הנדל, קבעו כי לבית הדין המיוחד לגיור היתה סמכות לפסול את גיורה של אישה ילידת רומניה שהתגיירה בפניו.

מדובר באישה שנולדה ברומניה למשפחה נוצרית וגויירה בישראל על ידי בית הדין המיוחד, אולם לאחר שנתיים החליט בית הדין לדון בעניינה מחדש לאחר שעלו ספקות משמעותיים באשר לכנות הצהרתה על כוונתה לשמור מצוות.

בית הדין המיוחד כי הגיע למסקנה כי העותרת הציגה מלכתחילה הצהרה שקרית בפני בית הדין, במסגרת הליך הגיור, ולאמתו של דבר לא התכוונה מלכתחילה לקבל על עצמה שמירת מצוות.

בסופו של דבר הגיע בית הדין למסקנה שמעמדה הוא מעמד של "ספק גר", אולם למרות קביעת בית הדין הגדול לא הכריע בית הדין לגיור במעמדה.

השופט הנדל קבע, כי המצב שנוצר אמנם בעייתי, אולם מאחר שהאשה לא ביקשה דיון נוסף בעניינה, אלא דרשה לקבוע כי לבית הדין המיוחד לא נתונה סמכות לבטל את הגיור, אין מנוס מלדחות את העתירה.

עם זאת, השופטות נאור וחיות, שהצטרפו למסקנתו של השופט הנדל, הבהירו כי "הכרעתנו זו היא רק לגבי גיור שהושג במרמה. אין ללמוד מפסק דיננו כי סמכות בית הדין המיוחד לגיור לבטל גיורים קיימת לגבי מקרים אחרים".