הורה להתנגד. משעל
הורה להתנגד. משעלפלאש 90

יו"ר ארגון 'שורת הדין', עורכת הדין ניצנה דרשן לייטנר, סבורה כי אל מול הסחף האירופי והמשפטי לטובת הפלשתינים לא עושה משרד החוץ דבר אלא פועל בשיטת ה'סמוך' הידועה והמוכרת.

כשהתייחסה בראיון לערוץ 7 להערכות ולפיהן הפלשתינים אינם ממהרים לתבוע את ישראל בבית הדין בהאג מחשש שיהפכו בעצמם למושא תביעות, מעריכה דרשן לייטנר כי אכן איומים ברוח זו שהושמעו כלפי הפלשתינים הם שמונעים מהם מהלך שכזה.

"מהרגע שהם הפכו למדינה משקיפה בבית הדין בהאג התרענו מצידנו והסברנו שהסמכות היא דו סתרית וככל שהם יהיו תובעים הם יהיו גם נתבעים. לכן אני מבינה שמה שמונע מהם זה גם החשש שיתבעו על הפשעים שביצעו באינתיפאדה", היא אומרת ומציינת כי אחריותם של ראשי הרש"פ למעשי ירי, פיגועי התאבדות ועוד מהווה אחריות למעשי רצח עם ופשעי מלחמה. "יש סכנה מוחשית וברורה למנהיגי הטרור והרשות הפלשתינית שהם עצמם יועמדו לדין אם יצטרפו לבית המשפט".

דרשן לייטנר נשאלה מי המנהיגים שכבר ניתן היה לקשור ביניהם לבין מעשי טרור כפי שהיה במקרה מרואן ברגותי. במענה השיבה וסיפרה כי "למעשה הגשנו כבר שני כתבי אישום. אחד נגד חאלד משעל ואחד נגד אבו מאזן. לא חיכינו שהם יצטרפו כחברים כי נגדם יש סמכות לבית הדין כי הם אזרחים ירדנים וירדן היא מדינה חברה בבית הדין וניתן להגיש כתב אישום על פשעים בינלאומיים נגד כל אזרח של מדינה החברה בבית הדין".

"חאלד משעל, ראש החמאס, מואשם בכך שבמלחמת 'צוק איתן' החמאס הוציא להורג 39 פלשתינאים לעיני המצלמות ללא משפט. זה מהווה פשע מלחמה ובית הדין מוסמך לדון בסוגיה הזו. נגד אבו מאזן הגשנו על ירי הטילים. תנועת הפת"ח התרברבה שהיא נוטלת חלק פעיל במלחמה וירתה מאות ואלפי טילים ואפילו פירטה לאיזה כיוונים וישובים ירתה. אבו מאזן הוא בעל אחריות שילוחית למה שקורה בפת"ח ולכן הגשנו כתב אישום נגדו. כנגד הבכירים האחרים אנחנו מכינים עכשיו תביעות על הפשעים שביצעו במהלך האינתיפאדה. המודיעין המסכל, המשטרה הפלשתינית, השב"כ שלהם וכל מי שקשור לאירועים שבוצעו במהלך האינתיפאדה הם יועמדו לדין".

בדבריה מציינת דרשן לייטנר כי לא רק תור ארך של מאות ואלפי תביעות מונע טיפול מיידי בתלונות אלא גם שיקולים פוליטיים של בית המשפט הזה, אך "אלו תביעות הן משקל נגד לתביעות העתידיות שהפלשתינאים מתכננים לתבוע. כל עוד הן בבית המשפט התביעות מהוות הרתעה. אם הפלשתינאים יחליטו לתבוע בית המשפט לא יוכל להימנע מלדון אם יש תביעה".

ומה לגבי פעילותה של מדינת ישראל הרשמית בזירה הזו? מסתבר ששם המצב עגום ומטריד מאוד. "מדינת ישראל חייבת לקום ולעשות מעשה. המדינה חייבת לפעול. יש לה עורכי דין רבים ופרקליטים ממולחים. שישברו את הראש ויחשבו איך מתמודדים. זה איום וסיכון. ברור לכולם שאם הפלשתינאים יגישו תלונות ישראל תפסיד. לכן צריך ליצור אסטרטגיה ומהלך נגד האיום הזה. מנה שאנחנו עושים לא בא במקום המדינה".

לדבריה בעוד חובתה של המדינה ושלוחיה לפעול בזירה הזו "הם לא עושים דבר. לפחות לא ככל הידוע לי", קובעת דרשן לייטנר ומזכירה כי אל מול החלטת בית המשפט של האיחוד האירופי להוציא את החמאס מרשימת ארגוני הטרור מעדיפה ישראל הרשמית להתבסס על 'שיטת הסמוך', לא לפעול ולקוות שאכן האירופים יחזירו את הארגון לרשימה השחורה.