צחי הנגבי
צחי הנגביצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

סגן שר החוץ, חבר הכנסת צחי הנגבי, אינו מקבל את הניסיון לראות בבליץ האירופי נגד ישראל ובעד הכרה ברשות הפלשתינית כהוכחה לחולשה ואזלת ידה של ממשלת ישראל אלא להיפך.

"זו הוכחה לעמידה האיתנה של ישראל מול לחצים בלתי לגיטימיים", הוא אומר ביומן ערוץ 7.

לדבריו לחצים אלו זוכים לתאוצה באחרונה בגלל המאמץ הפלשתיני לעקוף את המו"מ הישיר. "לצערינו יש להם היום הרבה יותר השפעה במדינות אירופה, בעיקר במערב אירופה, בגלל גלי ההגירה המוסלמית של העשור האחרון. יש לכך השפעה לפוליטיקה האירופית. העובדה שאנחנו עומדים איתן והודפים את הניסיון להכתיב לנו את המציאות של חיינו, את הביטחון ואת הקיום שלנו עומדת לזכות ממשלת נתניהו".

לטעמו של סגן שר החוץ ישראל הייתה יכולה לקבל יחס אירופי אחר אם הייתה נכונה להתאבד, ובלשונו: "אפשר היה להגיע למציאות אחרת אם היינו מקבלים על עצמנו להקים מדינה פלשתינית בלי הסכמים שמבטיחים את ביטחוננו ובלי עמידה על עקרונות לאומיים וביטחון. כולם היו עומדים סביב הגווייה שלנו ומוחאים כפיים והיו מנחמים אותנו ומספידים אותנו במלוא האהבה והידידות".

באשר לאמירותיהם של אישים בשמאל ולפיהם דווקא היעדר תכנית מדינית מכיוונו של ראש הממשלה היא שהובילה ליחס האירופי הנוכחי כלפי ישראל, אומר הנגבי כי "בוודאי שיש מחלוקת בציבור הישראלי. גלאון לפיד ולבני מייצגים ציבור רחב במדינת ישראל שלמזלנו הוא לא רוב, אבל זה ציבור לא מבוטל.

"יש בהם מידה לא מובטלת של נאיביות והם סבורים שישראל אשמה בכך שהמו"מ קרס. אנחנו לא יכולים למנוע שיח דמוקרטי בישראל אבל מי שמייצג זו הממשלה. היינו רוצים לראות את האופוזיציה מתייצבת בנושאים המהותיים והגורליים, כמו במלחמה כך גם במלחמה המדינית, סביב צדקתה של ישראל אבל זו כנראה ציפייה מופרזת".

עוד התבקש הנגבי להתייחס לדברים שנחשפו מדבריו של מזכיר המדינה האמריקאי ולפיהם ביקשה ממנו לבני להטיל וטו אמריקאי על ההצעה הפלשתינית לפחות עד הבחירות על מנת שלא לחזק בכך את נתניהו וגוש הימין. הנגבי מזכיר בפתח דבריו את הביטוי 'מתוך שלא לשמה יבוא לשמה' ומציין כי "היעד שאנחנו רוצים להשיג הוא להסיר מסדר היום את הניסיון לקבל החלטה במועצת הביטחון של האו"ם, והיעד הזה הוא החשוב ביותר, אבל הנימוקים שבהם השתמשו ראשי השמאל הם מאוד מקוממים.

"הם לא אמרו שזה מהלך פסול כי מאז ומעולם התנגדנו למהלכים חד צדדיים, כי שום פורום לא יכפה עלינו מהלך מדיני אלא שיעשו להם טובה ולא ימהרו לעשות זאת כי כעת צריך להטעות את הציבור, ואחרי הבחירות תכו בנו בכל הכוח. אלה אמירות מקוממות שהתפלאתי לשמוע שלא נשמעה עליהם שום התנצלות ושום הכחשה".

בהמשך הדברים, על אף דבריו של מזכיר המדינה האמריקאי, מקפיד סגן שר החוץ לערוך הפרדה ברורה בין הזירה הדיפלומטית האירופית לבין זו האמריקאית. לדבריו הזירה האירופית עוינת באופן המזכיר תקופות רעות ואפלות.

לעומת זאת בזירה האמריקאית ישראל "נהנית מתמיכה לאורך עשורים, תמיכה ביטחונית ומדינית. אפשר להגיד שהקונגרס יותר פרו ישראלי מאשר הכנסת שלנו ושם אין לנו שום סיבה להרגיש יתומים. לפעמים יש ממשלים עם השקפות שונות משלנו כמו הממשל הנוכחי ואיתם מתקיים שיח, אבל צריך להקפיד שהשיח הזה יהיה לא פומבי, שיח של ידידים ולא להפוך אותו לתחמושת בידי אויבי ישראל שיציגו אותו ויאמרו שהנמה אפילו הידידה הרי אינטימית של ישראל מתרחקת ממנה".

הנגבי מציין בדבריו כי אין ללמוד מדברי מזכיר המדינה האמריקאי שדברי נציגי השמאל כדוגמת לבני הם שהובילו לוטו האמריקאי אלא שבתוך שורת הנימוקים שהציג בשיחתו עם שגרירים אירופים השתרבב גם הדיווח על כך ולא מעבר לזה.

בדבריו מציין חבר הכנסת הנגבי כי כעת קיימים מגעים סביב ההצעה הצרפתית המרוככת יותר מזו הפלשתינית והניסיון הוא להגיע להסכמה אמריקאית וישראלית סביב הצעה שכזו.

לקראת סוף דבריו הצטרף גם סגן שר החוץ לפרויקט המילה הטובה בערוץ 7, הפרויקט שבו מתבקשים חברי הכנסת לומר דבר מה חיובי על חבר כנסת כלשהו ממפלגה אחרת. הנגבי ציין כי משימה זו קלה עבורו וכי הוא בוחר בחבר הכנסת איתן כבל איש 'העבודה'. הוא מזכיר את המוצא המשותף שלהם – תימני – הנגבי הוא חצי תימני וכבל תימני משני הצדדים ואת האהדה המשותפת של שניהם לקבוצת מכבי תל אביב.

לזאת הוא מוסיף כי "מעבר לויכוח הפוליטי יש שיתופי פעולה חוצי מפלגות. יש דברים שניתן לעשות יחד באופן ממלכתי. הרבה שנים אנחנו יודעים למצוא מכנים משותפים". אחד משיתופי הפעולה הללו התרחש בועדת החוץ והביטחון "כשהייתי יו"ר הועדה מיניתי אותו לראש ועדת המשנה לענייני המילואים. היינו יחד בצנחנים ונלחמנו יחד במלחמת לבנון הראשונה. איתן כבל הוא דוגמא ליכולת לעבוד יחד גם עם אנשים שאני לא רוצה לשמוע מילה אחת על ההשקפות המדיניות שלהם".

על הסיכויים ששניהם ישבו יחד בקואליציה אחת ביום שלאחר הבחירות אומר הנגבי כי הסיכויים לכך קלושים וניתן תמיד להמשיך ולעבוד יחד משני עברי המתרס, כאשר האחד בקואליציה והאחר באופוזיציה ותקוותו של הנגבי היא שכבל הוא שיימצא באופוזיציה.