יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

במועצה המקומית בישוב בית אל שיגרו לאחרונה מכתב תקיף למשרד האוצר ולמשרד לשירותי דת בעקבות סירובם להקים מועצה דתית בישוב בית אל כמתחייב בחוק.

היועץ המשפטי של המועצה כתב במכתבו לשר נפתלי בנט ולשר המפוטר יאיר לפיד כי בכוונתו להגיש עתירה לבג"ץ אם תמשיך המדינה בסירובה להקמת המועצה.

במכתב צויין כי בהתאם לחוק שירותי הדת היהודיים התשל"א – 1971 השר לשירותי דת רשאי להקים מועצה דתית בכל רשות מקומית שאין בה מועצה דתית. בחוק נאמר כי מועצה דתית הינה גוף שהוקם בהתאם לחוק ותפקידו לספק שירותי דת יהודיים לתושבי הרשות המקומית שבאזור.

"הישוב הינו ישוב בעל צביון דתי תורני. נוצר מצב שהישוב אינו מסוגל לספק, מהסיבות אשר פורטו לעיל, שירותי דת תקינים. למעשה תושב של הישוב בית אל המבקש להנות משרותי דת, מופלה לרעה בשירותים שיכול לקבל, ביחס לכל תושב אחר באזור, הנהנה משרותי מועצות דתיות קיימות. כמו כן המועצה המספקת שירותי דת באופן חלקי מופלת לרעה בהעדר תקצוב ממשלתי עבור השירותים הניתנים לתושבים".

במכתב מצויין כי המועצה המקומית בית אל, המונה כ-6500 נפשות, פנתה מספר רב של פעמים בבקשה כי השר נפתלי בנט יפעיל את הסמכות המוקנית לו על פי דין לצורך הקמת מועצה דתית בישוב. בנט ציין כי לאור המדיניות של צמצום מספר המועצות הדתיות בכוונתו להקים מועצה דתית בבית אל אך לאחדה עם מועצה אזורית מטה בנימין. המועצה המקומית הסכימה לכך אך בפועל גם בקשה זו נדחתה.

"מדוע תושב האזור אשר התמזל מזלו להיות תושב רשות מקומית אחרת באזור, זכאי לקבל שירותי דת ואילו מתושב הרשות נמנעת זכות אלמנטרית זאת בגין מדינות שרירותית ללא נימוק והסבר?", נשאלים במכתב בנט ולפיד.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לכתבה כי הנושא נמצא בתהליכים של דיונים בין המשרדים. "באשר לשאלות שהועלו, אין זה הכרח כי שירותי דת ינתנו באמצעות מועצה דתית".

לראייה מקרה מודיעין עילית, שאין חולק על האופי התורני של תושביה, אשר מספקת שירותי דת גם ללא שהוקמה בה מועצה דתית. בנוסף, כיום קיימות בארץ כ-130 מועצות דתיות, רבות מהן עדיין פועלות תחת תוכניות הבראה בשל התנהלות כושלת לאורך השנים. מועצות אלו קיימות גם בישובים קטנים הסמוכים לישובים גדולים, אשר יש בהם מועצה דתית מתפקדת. משרד האוצר תומך בהצעת סגן השר לשירותי דת, לפעול לאיחודן של מועצות דתיות על מנת ליעל את שירותי הדת לתושב ולמנוע בזבוז משאבי כספי הציבור וכפל בעלי תפקידים", לשון תגובת האוצר.

מלשכתו של הרב אלי בן דהן נמסר "המשרד לשירותי דת פעל מול כלל הגורמים הרלוונטיים ובייחוד פנה מספר פעמים אל משרד האוצר בבקשה להקים מועצה דתית בבית אל ומשרד האוצר לא השיב. ככל שאין מקור תקציבי להקמת מועצה דתית, השר אינו יכול לממש את סמכותו ולהקים מועצה דתית. מכל מקרה, על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, בתקופה זו לא ניתן להרכיב מועצה דתית".