משיב אש. שטייניץ
משיב אש. שטייניץצילום: אורי לנץ. פלאש 90

בראיון מקיף לערוץ 7 מתייחס שר המודיעין יובל שטייניץ בחריפות לדבריה של השרה לשעבר לבני לאמריקאים, לקרדיט שנוטל השר לשעבר לפיד על הישגי משרד האוצר, להתנהלות הדרושה מול הרשות הפלשתינית ועוד.

באשר לדבריה של חברת הכנסת לבני קובע שטייניץ כי מדובר בדברים חמורים ביותר שכן יש בהם "זלזול ופגיעה באושיות הדמוקרטיה של מדינת ישראל ובעצמאות של מדינת ישראל. שאלת מה היא בקשה פחות חשובה. העובדה שביקשה בקשה על סמך בחירות כדי לא לפגוע בצד אחד זה ולפגוע בצד אחר, במקרה הזה הימין ונתניהו, זה דבר חמור מאין כמותו".

'לבני ירדה מהפסים'

"אם היא הייתה מבקשת משהו בארה"ב למען מדינת ישראל זה דבר אחד, אבל היא לא עשתה את זה אלא ביקשה לערב"כשרואים שהיא קופצת בין ארבע מפלגות, שלוש מהם בשנים האחרונות וכששומעים את ההתבטאות שלה ב'מצב האומה' ואת ההתבטאות שלה באוזני ג'ון קרי, נראה שמישהי כאן ירדה מהפסים".
שיקולים של בחירות. מעבר לכך, בקשת דחייה של הוטו היא לא תמיד טובה. אם במקום וטו אמריקאי ברור ששם סוף לפנייה החד צדדית של הפלשתינים היא ביקשה רק דחייה של הווטו עד הבחירות ושהחרב תמשיך לאיים עלינו מעל לראש ותהיה שחיקה בתדמית ארה"ב כמי שאינה נותנת יד להצעות עוינות נגד ישראל, אז היא גם פגעה בישראל בזירה המדינית וגם זלזלה מול זרים בדמוקרטיה הישראלית".

לדברי שטייניץ חומרת דבריה של לבני מקבלת משנה תוקף דווקא משום היותה שרה בעבר ומאחר והייתה ראש מפלגה (וליתר דיוק ראש של כמה מפלגות, כלשונו "היא אלופה בלהיות מנהיגה של כמה מפלגות בכמה שנים...") ושרת משפטים שאמורה להיות מחויבת מתוקף תפקידה לדמוקרטיה הישראלית ולתקינותה ולדחייה של מעורבות מדינה זרה בהליכים דמוקרטיים, אז הדבר הזה חמור שבעתיים".

שטייניץ לא מתכחש בדבריו לתחושה העולה מדבריו של מזכיר המדינה ולפיהם הקלף הפוליטי פנימי משפיע על הבית הלבן ובכך למעשה יש אמירה מטרידה מבחינתה של ישראל. "יכול להיות, אבל מה שהכי בעייתי כאן זו ההתנהגות של לבני. כשרואים שהיא קופצת בין ארבע מפלגות, שלוש מהם בשנים האחרונות וכששומעים את ההתבטאות שלה ב'מצב האומה' ואת ההתבטאות הזו שלה, נראה שמישהי כאן ירדה מהפסים, לא?".

'אם תימשך ההסתה נשקול לפרק את הרשות הפלשתינית'

עוד נשאל השר שטייניץ כיצד נראים המגעים המתקיימים כעת להסכמה ישראלית ואמריקאית ליוזמה הצרפתית, המרוככת ומה היא כוללת. שטייניץ מצידו אומר שאינו סבור שקיימת הסכמה.

בהקשר זה הזכיר את מאמציו האישיים למאבק בינלאומי בהסתה הפלשתינית, מאבק שלדבריו מתחיל להניב פירות. זאת בעיקר לנוכח החלטת הקונגרס האמריקאי ולפיה במידה ולא תהיה הפחתה משמעותית של ההסתה הפלשתינית נגד ישראל הרי שמשנת 2015 יהיה קיצוץ עד כדי הפסקה בתקציבים האמריקאים המועברים לרש"פ. לדבריו כאשר "אם הרש"פ תמשיך לפגוע בנו, בלגיטימציה של ישראל, נצטרך נשקול את פירוק הרשות... זה לא משהו שאנחנו רוצים לעשות אבל אם לא תהיה ברירה נצטרך לשקול זאת בכובד ראש".
האמריקאים מקבלים החלטה שכזו הרי שהיא כוללת גם מדד מדויק המאפשר לברר אם אכן קיימת הפחתה משמעותי שכזו אם לאו.

בעקבות הדברים נשאל שטייניץ מדוע ישראל עצמה לא עושה די נגד ההסתה הזו ולא מונעת את שידורי ההסתה של כלי התקשורת הפלשתיניים ואינה מונעת הפצת ספרי לימוד מסיתים במזרח ירושלים. שטייניץ מצידו אף מחריף את השאלה ואומר כי "אנחנו לא רק שלא פועלים נגד ההסתה, אלא גם לא נגד הרשות אלא רק נגד חמאס. הרשות היא לא פרטנר לשלום אלא אויב. היא תוקפת במקום בטילים בפורומים בינלאומיים באו"ם. אני סבור שהדרך להתמודד עם הרשות העוינת והמסוכנת הזו היא בכוח. כוח ייענה בכוח.

''לדוגמא, כשהרש"פ הלכה לאו"ם הייתי שר אוצר והפסקתי את שיתוף הפעולה הכלכלי והעברת הכספים. זה היה לחודשיים כי מאחר ולראשונה לא רק עצרתי את הכספים אלא הודעתי שיש קנס של 250 מיליון שקל שלא יחזור אליהם והעברתי את הסכום הזה לבתי חולים וחברת חשמל. הרשות ראתה שהיא לא יכולה לקבל הלוואות מבנקים והפסיקו לשלם משכורות. לחצו עלי בחודש הראשון להעביר. בחודש השני כשאיבדו חמש מאות מיליון שקל הרשות הודיעה לנו בערוצים הבינלאומיים שיפסיקו את הצעדים החד צדדיים. כשזה קרה החזרנו את הכסף פחות הקנס. אני חושב שזו צריכה להיות המדיניות".

באשר לעתיד הצפוי אומר שטייניץ כי "אם הרש"פ תמשיך לפגוע בנו, בלגיטימציה של ישראל, נצטרך נשקול את פירוק הרשות. אם ההתלבטות היא מדינה פלשתינאית שהיא בהכרח מדינת טרור ולכך הרש"פ דוחפת אותנו או פירוק של הרשות, נצטרך לפרק את הרשות. זה לא משהו שאנחנו רוצים לעשות אבל אם לא תהיה ברירה נצטרך לשקול זאת בכובד ראש".

שטייניץ נשאל כיצד נראה היום שאחרי פירוק הרש"פ, במידה ויהיה כזה, והשיב: "אני לא יודע. זה קשור לכל מיני דברים, אבל אני רוצה להזכיר שכאשר הרשות תחת ערפאת עודדה הסתה וטרור הגענו למצב שבו כל עוד ערפאת חי הרשות מפורקת בפועל. הוא היה כלוא במוקטעה והמנגנונים שלו לא תפקדו ובפועל הם היו כמעט מחוסלים. עם מותו של ערפאת נתנו לרשות להתפתח תחת אבו מאזן אבל אם ישחקו איתנו יותר מדי ואם ההסתה האנטישמית המחרידה הזו שרומזת שצריך להיפטר מהיהודים לא תיפסק ואם החוק של הקונגרס על הסנקציות על הרש"פ נשקול סגירת הטלוויזיה שלהם ואולי גם את פירוק הרש"פ".

'לפיד מתהדר בנתונים שקריים לחלוטין. הוא כיבה את הלפיד הכלכלי שלנו'

סוגיה נוספת אודותיה נשאל השר שטייניץ היא המצגת שבה מציג בימים אלה שר האוצר לשעבר יאיר לפיד את הישגיו הכלכליים, מצגת הזוכה לביקורת בתקשורת ככזו הנוטלת קרדיט על מיזמים שלפיד כלל אינו קשור אליהם ואף כאלה שלא יצאו אל הפועל. שטייניץ מצידו מחריף את הדברים וקובע כי "כמעט כל מה שכתוב שם זה שקר מוחלט והטעיה של הציבור".

בדבריו מציג השר שטייניץ את הנתונים המביאים אותו למסקנה זו: "הדבר העיקרי הוא שרק לפני שנתיים היינו במקום ראשון בצמיחה כלכלית וצמחיה לנפש במערב. ירדנו לאפס צמיחה. זה הישג? אם אפשר לעשות היום משהו זה בזכות הצמיחה הקודמת. בהשקעות היינו במקום ראשון והיום אנחנו במקום האחרון. יש קריסה בהשקעות. לפיד בכישרון רב כיבה את הלפיד הכלכלי והרס באופן משמעותי ביותר את הישגי הכלכלה".

"לפיד פגע קשה בכל הדברים בשכבות החלשות. אין בתקציב שהוא הגיש שום רפורמה שנוגעת לחוק חינוך חינם מגיל שלוש, אבל ראיתי שגם את זה הם הכניסו פנימה דרך הקמת גני ילדים וצהרונים שזו בכלל החלטה של הממשלה בכנסת הקודמת", אומר שטייניץ המציין את ההשקעות שלדבריו בוצעו תחת הנהגתו בנגב, בגליל וביו"ש. דוגמאות לכך הוא מציג ומזכיר את הקמת האוניברסיטה ביו"ש שהתאפשרה "בזכות תקציב מיוחד שהחלטתי להעביר" כך גם היכלי התרבות בקרית ארבע במעלה אדומים ובאריאל. עוד הוא מזכיר את הכללת דרום חברון ובקעת הירדן למפת המיסוי ותנאיהם הושוו לפריפריה. "לפיד פשוט השמיד את הצמיחה. ראה את דרוג האשראי שעלה ובתקופת לפיד ירד הדירוג הזה. זה מלמד את הנזק העצום לכלכלה, נזק שהאזרחים עדיין לא מרגישים אותו כי הוא מורגש רק אחרי שנה או שנה וחצי".

"הנתון החשוב ביותר זה הצמיחה וההשקעות – בקדנציה קודמת ההשקעות בהייטק, תשתיות ותיירות היינו במקום ראשון בעולם בגידול. בשנת 2014 אנחנו לא רק לא עולים אלא אנחנו במינוס, בקריסה בהשקעות של 5 אחוזים. ישאלו אולי זה בגלל 'צוק איתן' אבל זה לא נכון. זה התחיל ברבעון הראשון של 2014. הניסיונות של לפיד להיתלות ב'צוק איתן' כאילו זה מה שגרם לירידה יודע שזה לא נכון".

שטייניץ לא מקבל את התחושה לפיה אם ראש הממשלה היה מעניק ללפיד את הגיבוי שהוא עצמו קיבל בשעתו התוצאה הייתה שונה. לדבריו אמנם בתקופתו הכלכלה הישראלית נחשבה לנס אך האחריות היא על שר האוצר ואילו על אחריותו של ראש הממשלה למצב הוא אומר כי כאשר הוא עצמו ראה את פעילותו של לפיד פנה לנתניהו וקבע באוזניו שמדובר בחורבן הכלכלה ובקרוב יחלו הירידות בהשקעות ואיתן האבטלה. "ראש הממשלה קרא ללפיד ואמר לו: לא ניתן לך להרוס "בהשקעות היינו במקום ראשון והיום אנחנו במקום האחרון. יש קריסה בהשקעות. לפיד בכישרון רב כיבה את הלפיד הכלכלי והרס באופן משמעותי ביותר את הישגי הכלכלה".
את הכלכלה. החורבן כבר כאן עוד לפני שהציבור ירגיש זאת. או שתהיה שר אוצר רציני שמקשיב לכלכלנים ולנגידת בנק ישראל או שנשים לזה סוף. פירוק הממשלה נעשה מתוך אחריות. זו הייתה אחריותו כראש ממשלה לבוא ולומר שכך לא ממשיכים. או ששר האוצר מפסיק להתנהל באופן פופוליסטי וחסר אחריות ולהרוס את יסודות הכלכלה או שאני מפסיק עם זה".

"הדבר הכי חשוב בכלכלה זה הצמיחה וההשקעות. זה העץ שנותן פירות ואח"כ על בסיס העץ הזה מעבירים תקציבים לפיתוח, חינוך רפואה וכו'. את כל זה עושים כשיש משאבים אבל ההתחלה זה כלכלה בריאה. לפיד לקח את הכלכלה הכי טובה והכי צומחת במערב והפך אותה לכלכלה חולה ואת החולי הזה נצטרך לתקן".

שטייניץ מוסיף ומספר על האווירה שלדבריו הוא עצמו הנחיל במשרדו, אווירה ידידותית להתיישבות ביהודה ושומרון וברוח זו הועברו מענקים לרשויות, הכנסת הרשויות בחברון, חממות טכנולוגיות, סיוע לחקלאים בבקעת הירדן, פאנלים סלולאריים שלא ניתן היה להתקינם עד אז, "המון דברים ברמת הגולן ביהודה בנימין שומרון ובקעת הירדן. גם את הדברים הללו לפיד שינה לרעה. הוא גם לא התלהב להשקיע גם בנגב ובגליל כי המצביעים שלו בצפון תל אביב וברעננה".

לקראת סוף דבריו התבקש השר שטייניץ להצטרף למיזם 'המילה הטובה' בערוץ 7 ולומר מילה טובה על חבר כנסת ממפלגה אחרת. לדבריו כששמע על המיזם עלו בראשו שלושה חברי כנסת: "התלבטתי בין שלושה – חבר הכנסת משה גפני שהיה יו"ר ועדת הכספים שעזר לי לעשות הרבה מאוד דברים כמו חקיקת שישינסקי לטובת עם ישראל, השנייה זו חברת הכנסת אורית סטרוק שעוד לפני שהייתה חברת כנסת סיירה איתי בישוב היהודי בחברון ושכנעה אותי לעשות שם כמה מהלכים יחד עם ראש העירייה מלאכי לוינגר בקרית ארבע ובחברון ולתקן עוול של קיפוח לישוב היהודי בחברון. אני גאה שהצלחנו בעזרתה לפתור זאת".

"השלישי הוא מי שהיה סגני באוצר, ח"כ איציק כהן. אני חייב לו תודה והוקרה עצומה. ארבע שנים לא פשוטות היינו באוצר. צלחנו את המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות העולם מאז מלחמת העולם. הוא עמד לצידי בצניעות בלתי רגילה ובשכל טוב, בחברות ובהבנה כלכלית טובה מאוד. לכן מי שאני מאוד מעריך כאדם טוב ששוחר את טובת עם ישראל ללא חשבונות מגזריים זה חבר הכנסת איציק כהן ואני מאחל לו עתיד מזהיר בכנסת ובממשלות אחדות כאלה ואחרות", חותם שטייניץ.