זוכרים ברומא
זוכרים ברומאצילום: ישיבת הכותל

סמל מרדכי קביליה, תושב איטליה, ששירת בצנחנים במסגרת מח"ל, היה חבר טוב של סמל אביתר תורג'מן הי''ד, שנפל לפני כחצי שנה במבצע 'צוק איתן'. השניים למדו יחד בחברותא ונפגשו בפעם האחרונה כ-48 שעות לפני שאביתר נפל בחד הקרבות בתוככי עזה.

מרדכי רתם את משפחתו ובני הקהילה שלו ברומא על מנת לתרום ספריה לעילוי נשמת חברו בבית המדרש החדש בבית הכנסת שבשכונת פראוילי ברומא. השבוע חנכו את הספריה במקום והדליקו במקום חנוכייה באופן סמלי- לזכרו.

סמל אביתר משה תורג'מן הי"ד היה תלמיד מתמיד ואהוב בבית המדרש של ישיבת ההסדר הכותל עד שנפל בקיץ האחרון במבצע בעזה. אחד מחבריו לספסל הלימודים, מרדכי קביליה, מרומא שבאיטליה במקור, הגיע ללימודים בישיבת ההסדר הכותל ובעקבותיהם התגייס לצה"ל במסגרת מח"ל לפני שנתיים וחצי.

מרדכי למד במשך שנה וחצי עם אביתר והשניים נעשו חברים. מרדכי אף התגייס מחזור אחרי אביתר לצנחנים ופגש אותו לא מעט במסגרת השירות. כעת, כאמור, החליט מרדכי לגייס תרומות ומשאבים על מנת לפתוח ספריה לזכרו בבית הכנסת החדש שבבית הוריו ברומא, בשכונת פארוילי בעיר. במעמד מרגש נחנכה השבוע הספריה.

מרדכי מספר: "הגעתי מרומא כדי ללמוד שנה בישיבה לפני כשנתיים וחצי ויצא לי לשבת לא מעט עם אביתר. גם במסגרת השירות הצבאי נפגשנו בשטח מידי פעם".

"אביתר השתחרר מהצבא ימים ספורים לפני המלחמה וחזר בערגה גדולה לבית המדרש. הוא התגעגע ללימוד ולספרים והוא בקושי הספיק לטעום חזרה מהלימוד וכבר פרצה המלחמה וקראו לו לחזור ולעלות על מדים. ערב הכניסה לעזה נפגשנו על הגבול ושמחנו מאוד לראות אחד את השני, זו הייתה הפעם האחרונה בה דיברנו. בהמשך המלחמה, כבר בתוך עזה, יצא לי לראות אותו מרחוק יום לפני שנפל".

על ההחלטה להקמת ספרייה תורנית זכרו הוא מוסיף ומספר: "הרגשתי שהדרך הראויה להנציח את אביתר היא על ידי תרומה של ספריית ספרי קודש שהיה כה מחובר אליהם ולצערי כבר לא יספיק ללמוד אותם".

הספריה הוקדשה לבית הכנסת שבו חברים הוריו של מרדכי, בית כנסת שנפתח בשנה האחרונה בשכונת פאריולי ברומא.

בטקס חנוכת הספריה נשאו דברים לזכרו של אביתר הרב שמואל דיסייני, רבה של רומא, נשיא קהילת רומא, מר פצ'יפישה, נשיא קהילת ליוורנו מר זארוג, ורבני ישיבת הכותל הרב טוביה ליפשיץ והרב רון קלופשטוק.

את הערב חתם מרדכי קביליה עצמו כשסיפר מעט מזיכרונותיו הקשים מהקרבות בעזה ובתיאור תחושת האחדות ששררה בעם בימי המבצע. בין השאר הסביר מרדכי לנוכחים את התועלת בהכנה הרוחנית שקיבלו בישיבה, הוא, חבריו ואביתר בכללם, שסייעה להם בהתמודדות עם הניסיונות שחוו בימי המערכה. לאירוע הגיעו קרוב ל-200 איש מבני הקהילה ובסופו הוסר הלוט מעל הספרייה החדשה. החדר בו מוקמה הספרייה ישמש מעתה למסירת השיעורים בבית הכנסת.