אוטובוס אגד
אוטובוס אגדפלאש 90

זעם ב'יש עתיד' ובמפלגת העבודה על ההחלטה שלטענתם קיבל שר התחבורה להורות על הקדמת נסיעות אחרונות של תחבורה ציבורית לפני השבת ובכך למנוע "גלישת" נסיעות ארוכות לתוך השבת, פרשה שדווחה לראשונה בערוץ 7 לפני כחודש וחצי.

בעוד הביקורת הולכת ונערמת מכריז הבוקר השר כץ כי לידיעה על הנחיה כזו מטעמו אין כל שחר.

חבר הכנסת בועז טופורובסקי (יש עתיד) תקף את ההחלטה וכינה אותה "סטירה מצלצלת בפניו של הציבור הישראלי". לדבריו "הניתוק של הליכוד מהעם והרדיפה אחר חברי המרכז חובשי הכיפה, מעביר את שרי הליכוד על דעתם".

עוד אמר כי "הציבור הישראלי, החיילים, הסטודנטים והקשישים קיבלו סטירה מצלצלת לפנים, סטירה שהזכירה להם שיש מי שמעדיף את תמיכת הרבנים על פני טובת האזרחים. מייד לאחר הבחירות, 'יש עתיד' תחזיר את הקול השפוי לכנסת ולממשלת ישראל.

ח"כ מירב מיכאלי מהעבודה צוטטה כאומרת: "למה צריך כפיה דתית כהשימין החילוני מתנדב לעשות את העבודה? בשונה ממסחר, שלא צריך להתקיים בשבת כשיטה, חופש תנועה הוא זכות יסוד בדמוקרטיה, ותחבורה ציבורית בשבת גם ככה אין מספיק וודאי שאסור לצמצם את המעט-מדי שיש". ע השר עצמו אמרה "ישראל כץ, שכבר לא זוכר מתי לא היה לו אוטו עם נהג, סוגר בבית את כל מי שלא נהנות ונהנים מהפריבילגיה שלו וגם את החיילות והחיילים שרוצים להגיע הביתה לשבת, למשל. ואחר כך הליכוד יגיד כמה הוא חברתי".

לביקורת הצטרף גם מיקי גיצין, מנכ"ל "ישראל חופשית", שהתייחס גם הוא לידיעה כאמת צרופה ואמר: "שר התחבורה פועל משיקולים פוליטיים וממניעים אינטרסנטיים צרים כשהוא פוגע בצורה קשה בנוסעי התחבורה הציבורית בימי שישי, שרבים מהם קשישים, סטודנטים וצעירים העובדים עד שעות מאוחרות גם בימי שישי. השר כץ אינו בוחל באמצעים לפגיעה בציבור הרחב, כל עוד הסקטור הדתי שבע רצון. אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה לאסור על נהלים והנחיות חדשות שכל מטרתן הון פוליטי בהתמודדותו של השר בפריימריס. לא יתכן מצב בו יפגעו אזרחי ישראל בזמן שהם שבויים בשלטון זמני עד לכינונה של ממשלה חדשה".

מנגד הבהיר השר כץ עצמו כי הנחייה כזו א יצאה מטעמו. בעמוד הפייסבוק שלו כתב כץ: "לכל תומכיי ודורשי טובתי, הריני להבהיר: בניגוד לפירסומים שונים ובניגוד להשמצות של ח״כ מירב מיכאלי, לא נדרשתי ולא קיבלתי כל החלטה לגבי מועדי נסיעת אוטובוסים בשישי, או בשבת. כל ניסיון לייחס לי החלטות מסוג זה, ועוד לכרוך את זה בשיקולי פריימריז הוא שקר שכל מטרתו להשמיץ ולפגוע. לו חברת הכנסת הנכבדה הייתה טורחת לברר במקום לתקוף ולהשמיץ הייתה יודעת את האמת".

מסתבר שמקור הידיעה שעוררה את זעמם של מיכאלי וטופורובסקי היא החלטה של משרד התחבורה שאנשיו התייחסו לדבריו ואמרו כי "לאור המעבר בין שעון הקיץ לשעון חורף, בוצעה התאמה של מספר קווי אוטובוסים שחרגו מלוחות הזמנים וסיימו את נסיעתם לאחר כניסת השבת. בקשה ראשונה נשלחה למפעילים לפני מספר שבועות, בסמוך לכניסת שעון החורף, ובימים האחרונים נשלחה תזכורת נוספת בנושא. עדכונים אלה מבוצעים פעמיים בשנה (בהתאם לחילופי השעון) ובהתאם לסטטוס קוו. יצוין כי לא בוטל שום קו אלא התבצע עדכון של לוחות הזמנים בהתאם לתקנות".

כאן המקום להזכיר את הדיווח שעה לפני כחודש וחצי בערוץ 7 על התופעה. בדיווח זה הצגנו בדיקה שערכנו, בדיקה שאותה יכול כל אזרח לבצע, ובה ניתן לראות באתר האינטרנט של 'אגד' כי לוחות הזמנים של נסיעות ארוכות מורות על צאתן לדרך של נסיעות כאלה גם סמוך לכניסת השבת. בדיקה נוספת שביצענו היא הבדיקה הטלפונית שגם אותה יכול כל אזרח לבצע. התקשרנו למוקד השירות של אגד (2800*) וביקשנו לברר מהם מתי יוצאים האוטובוסים האחרונים מירושלים לאשקלון טרם כניסת השבת. המענה היה שהאוטובוס האחרון יוצא בשלוש וארבעים. לשאלה כמה זמן אורכת הנסיעה השיבה הטלפנית כי מדובר בשעה ועשרים של נסיעה. כזכור, השבת נכנסת באזור אשקלון סמוך שעה ארבע ורבע, כלומר כשלושת רבעי השעה לפני שהאוטובוס יגיע לתחנה המרכזית באשקלון.

בהמשכה של השיחה עם המוקדנית, שיחה אותה ניתן לשמוע כאן, תהינו אם אכן האוטובוס מגיע אחרי כניסת השבת. המוקדנית, כפי שאולי צפוי היה מתוקף תפקידה, העדיפה שלא להתפלמס בסוגיה זו ושאלה באיזו שעה נרצה להגיע לאשקלון. זאת על מנת למצוא עבורנו את השעה המתאימה ליציאה מירושלים.

יצוין כי כבר אז דיווחנו כי לא התקבלה תגובה מחברת 'אגד' על אף בקשותינו. הערה זו תקפה גם כיום, למעלה מחודש אחרי פרסום הידיעה – תגובת החברה עדיין לא הגיעה לערוץ 7.