אילוסטרציה
אילוסטרציהFlash 90

שאלה: כעת מתחילה במדינת ישראל מערכת הבחירות, האם זה נכון שנתעסק בנושא זה בתנועות הנוער, הרי אנחנו תנועות לא פוליטיות.

תשובה: שנים רבות בתנועות הנוער עסקו במה לא להגיד בנושא זה, אז באו נעצור לרגע ונעסוק במה כן.

1. פוליטיקה זאת לא מילה גסה – אשרינו שזכינו ואחרי 2,000 שנות גלות מתקיימות בנו נבואות הגאולה ושבנו לארצנו וזכינו ויש לנו מדינה. מדינת ישראל מתנהלת בצורה דמוקרטית, ולכן כל ענייני המדינה השונים מתנהלים דרך נבחרי הציבור בכנסת.

לצערנו רבים נשארים רק בסיפורי התקשורת הצהובים סביב חברי הכנסת ואז הם באמת לא מקדמים כלום וסתם עוברים על הלכות לשון הרע, אבל אנחנו יכולים לדון עם החניכים שלנו בשאלות המהותיות של המדינה. לדוגמא בשאלה באיזה נושאים לדעתנו חשוב שחברי הכנסת יעסקו, במידה והייתה לי זכות בחירה הייתי בוחר בחבר כנסת שעוסק בנושא מסוים, אם כעת היה נכנס לחדר נציג אחת המפלגות ומנסה לשכנע אותנו להצביע לו מה היינו מבקשים ממנו שיקדם?

שאלות מהסוג הנ”ל ישקפו לנו בצורה מעולה את מצבם הערכי של חניכנו ויאפשרו לנו להשפיע על חניכנו להיות אנשים כללים המבקשים את טובת העם והארץ, מערכת בחירות זו הזדמנות מעולה לעורר את חניכנו לחשוב מעבר לשגרת יומם ולהתחיל לגרות להם את המחשבה שלהם, לגדול להיות אנשים שאכפת להם ממה שמתרחש סביבם, שמבקשים לשנות את המציאות.

2. המדריך הוא לא איש או”ם – כיום יש שיטה שאומרת שלאיש חינוך אסור לנקוט עמדה בנושאים שיש בהם מחלוקת, אני חושב שזו טעות גדולה, איש חינוך צריך להיות סמל לאדם שיש לו דעה והוא מבקש לקדמה, לכן אין שום פסול שמדריך יגיד את דעתו, להפך ההשפעה החינוכית מעצם המפגש עם מדריך כמעט בן גילך שבוערים בו נושאים כלל ישראלים ומבקש לקדם אותם יכולה להיות מאוד חזקה ומשמעותית לטווח ארוך, כמובן שהמדריך ידגיש שזו דעתו, וידע להתנהג בכבוד לכל דעה אחרת שנשמעת.

חשוב לזכור! כשם שתפקידו של המדריך להשמיע את דעתו כך גם תפקידו לאפשר לכל אחד מהחברים בשבט להביע את עמדתם בצורה חופשית מתוך כבוד והערכה הדדית {ואולי כך חברי תנועות הנוער יהיו מודל גם לחברי הכנסת}.

3. חפץ חיים דווקא עכשיו! – יש איזה נטייה לחשוב שמרגע שאדם נכנס לפוליטיקה אז מותר לדבר עליו לשון הרע חופשי ולשפוך את דמו ברבים, כאשר מתקרבים לתקופת בחירות מתחזקת ההרגשה ואותו היתר הופך אפילו לסוג של מצווה וכן דווקא בימים הללו כאנשי חינוך מחובתנו להקפיד עם חניכנו על דיבור נקי על פי כללי ההלכה, הכל מתוך רצון לגדל את האדם שיודע שגם בימים של מחלוקת ותחרות יש דרך בה אדם הצומח מתוך תורה, מתנגד.

ולסיכום – חשוב לזכור ולהזכיר גם בימים שאנחנו לא כ”כ מרוצים מהנהגת המדינה, עדיין אנחנו הדור שזכה להיות לא מרוצה מהמנהיגים שלו במדינה שלו ולא מתמודד עם הפריץ הגוי שחזר שיכור מבית השתיה ולכן בימים הללו מתוך הכרת תודה על הנס הנפלא נעמוד ונתפלל “וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ, וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ”.

פורסם באתר ''בני עקיבא''