גדר ההפרדה. אילוסטרציה
גדר ההפרדה. אילוסטרציהפלאש 90

בג"ץ פסק אחר הצהריים (חמישי) כי גדר ההפרדה באזור נחל בתיר בגוש עציון לא תבנה ולמעשה הפך את החלטת הממשלה בנושא שהתקבלה עוד בשנת 2007.

שופטי בג"ץ קבעו כי אם המדינה תרצה לבנות את הגדר באזור, יהיה עליה להתחיל את התהליך מהתחלה ולשתף את כלל הגורמים לפני ביצוע וכן להודיע על כך לבג''ץ 60 יום קודם. זאת לאחר מאבק ממושך של ארגון "אקופיס ידידי כדור הארץ" ובית ספר שדה כפר עציון.

כדי להיאבק בהקמת הגדר חברו יחד ארגוני איכות סביבה ותושבים יהודים וערבים מגוש עציון שטענו כי הקמת גדר הפרדה תפגע בנוף באופן בלתי הפיך. 

בתגובה להחלטת בג"ץ אמר ראש המועצה האזורית גוש עציון, דוידי פרל, המתנגד לבניית הגדר כי "החלטת בג"ץ מאפשרת למערכת הביטחון את הזמן הנדרש לבחירת אחת מהחלופות הביטחוניות שהוצעו על ידי המועצה, וזאת על מנת שלא ייפגע הנוף הייחודי של גוש-עציון וללא פגיעה מיותרת בחיבור הקיים בין גוש-עציון לירושלים". 

לדברי גדעון ברומברג, מנכ"ל ארגון "אקופיס ידידי כדור הארץ", שהגיש את העתירה לבג"ץ, "זהו הישג גדול לכל אלו ששימור המורשת התרבותית-סביבתית של האזור חשוב להם. בג"ץ שם היום סוף למסכת ההטעיה והחלמאות של מערכת הביטחון בכל אשר להקמת גדר ההפרדה באתר הייחודי הזה, אשר אין דומה לו בעולם''.

מנהל בי"ס כפר עציון ירון רוזנטל ברך גם הוא על ההחלטה, "אנו מברכים את בג''ץ על כך שהציל את נופו של נחל רפאים וביתר הקדומה. בית ספר שדה כפר עציון ימשיך לעמוד על המשמר על מנת לשמור על האזור לדורות הבאים".