ניצנה דרשן לייטנר
ניצנה דרשן לייטנרעצמי

ארגון זכויות האדם הישראלי "שורת –הדין" הגיש שלוש תלונות כנגד ראשי הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) בבית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC) בהאג.

התלונות, שהוגשו נגד ג'יבריל רג'וב, מאג'ד פארג' וראמי חמדאללה הן המשך לתלונות שהוגשו כנגד מנהיג החמאס, חאלד משעל וכנגד יו"ר אש"ף מחמוד עבאס, בגין חלקם בפשעי מלחמה ופגיעה בזכויות אדם ברשות.

שורת הדין מאשימה את שלושת הבכירים במעשי טרור, עינויים ופגיעה בזכויות אדם ברש"פ, פשעים על פי הדין הבינלאומי ואמנת רומא.

התלונות המוגשות היום הן התלונות הראשונות כנגד בכירים ברש"פ מאז שמנהיג אש"ף מחמוד עבאס, חתם על אמנת רומא בשבוע שעבר.

ג'יבריל רג'וב משמש כסגן מזכיר הוועד המרכזי של הפת"ח וסגנו של עבאס בפת"ח, זרוע הטרור של אש"ף. מאג'ד פארג' הינו ראש המודיעין הכללי ברש"פ וראמי חמדאללה משמש כראש הממשלה הפלסטיני ותפקידו הקודם, שר הפנים.

במהלך מבצע צוק איתן פת"ח היה אחראי לירי טילים לעבר ריכוזי אוכלוסייה בישראל. ירי לעבר ריכוזי אוכלוסייה מהווה פשע מלחמה על פי הדין הבינלאומי. פת"ח התגאה באופן גלוי מעל דפי FACEBOOK ובערוצי מדיה נוספים, ששיגרה טילים לעבר ישראל. יש להטיל על רג'וב, בכיר בפת"ח, אחריות לפשעים שהכפופים אליו ביצעו, בהתאם למדיניות ולהוראות ארגון הטרור פת"ח. שיגורי טילים בידי פעילי פת"ח גרמו לפציעתם ומותם של ישראלים במהלך הלחימה ויש להוציא צו מעצר נגד רג'וב.

שורת הדין טוענת בתלונה כנגד פראג' וחמדאללה ששניהם אפשרו עינויים של אזרחים פלסטיניים ברש"פ. פראג' וחמדאללה, בהיותם מפקדים על מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, אחראיים באופן ישיר על הפרות זכויות אדם נרחבות והרג אזרחים פלסטיניים שנעשה בידי המנגנונים שבשליטתם.

בתלונה שורת הדין מבקשת ממשרד התובע (OTP) לחקור את פראג' וחמדאללה בגין עינויים ורצח ולהוציא נגדם צווי מאסר.

עוד מצוין בתלונה כי שלושת הבכירים נושאים אזרחות ירדנית. הואיל וירדן היא מדינה חברה בבית הדין, על ראש התביעה לפתוח מידית בחקירת התלונה.

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין, ציינה כי "שלושת בכירי הרש"פ, רג'וב, פארג' וחמדאללה, הינם אזרחי ירדן. ירדן היא מדינה חברה באמנה וניתן לתבוע אזרחי מדינות חברות בגין פשעי מלחמה החל משנת 2002, מועד חברותה של ירדן בבית הדין. יש לציין שכמעט כל הבכירים הפלסטינים נושאים אזרחות ירדנית. במציאות הזאת הפלסטינים משחקים משחק מסוכן. הרש"פ יכולה להגיש תלונות על פשעים שלכאורה בוצעו החל מיום הצטרפותם לאמנה הואיל ובית הדין קונה סמכות רק מחתימת האמנה. עבאס יכול להתלונן אך ורק על אירועים עתידיים שיתבצעו בשטחי הרשות. הפלסטינית. לעומת זאת, ניתן לחקור ולתבוע את בכירי הרש"פ על כל אירוע החל משנת 2002, עת שירדן הצטרפה כמדינה חברה בבית הדין".

משכך, טוענים בשורת הדין, כי על בית ICC לחקור פשעי מלחמה והפרות הדין הבינלאומי שבוצעו בידי בכירים באש"ף הנושאים אזרחות ירדנית באופן מיידי, ללא המתנה לאישור בקשת הרש"פ להצטרף כחברה בבית הדין.

לדברי דרשן לייטנר, "עבאס וחבריו בארגוני הטרור, מאמינים שבית הדין יכול לשמש ככלי נשק נגד ישראל, כאשר פשעים של הנהגת הפלסטינים כנגד בני עמם וכנגד אזרחים ישראליים יתבצעו מבלי לתת את הדין על כך. על אנשי אש"ף וחמאס להבין שבית הדין הפלילי הבינלאומי הוא חרב פיפיות. שנים של רצח, פעולות טרור ושנאה כעת יובאu בפני התובעים לחקירה".