קבוצת רבנים המנהלים את כנס 'ועד החינוך' העוסק בליבון דרכי החינוך במוסדות התורה הליטאיים, פקדה השבוע את מעונם של הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין ושמעה מהם כמה הנהגות הנוגעות לחינוך הילדים.   

בין היתר נשאל הרב קנייבסקי אודות בקשת סליחה מהילד כאשר האבא או המחנך מענישים את הילד, אולם לאחר מכן מתברר שהילד אינו אשם. הרב קנייבסקי אמר שעל האב לבקש את סליחת הילד. "אבא טועה לפעמים. עליו לבקש את סליחת הילד ולומר לו שהוא טעה, כתוב בגמרא שהאבא או הרב שהכה את בנו ומת אינו גולה, יש טעויות".

בהמשך נשאל הרב באיזה גיל מתחיל חינוך הילדים. הרב קנייבסקי ענה "אנשים חושבים שחינוך הוא מהשלב שהתינוק מתחיל להבין, זה לא נכון, חינוך הוא מרגע שנולד. כתוב במדרש על אמו של רבי יהושע שהכניסה אותו לביהמ"ד כשהיה בעריסה, כדי שאוזניו יקלטו דברי תורה".

בביקור במעונו של הרב גרשון אדלשטיין, אמר בדבריו, כי "שנינו בפרקי אבות 'ולא הקפדן מלמד', קפדן זהו מחנך שמשליט על התלמידים משמעת ביד קשה, וצריכים לדעת כי חינוך באופן כזה אינו מועיל, וכאשר המחנך מתנהג עם התלמידים בקפדנות, אין זה מועיל להחדיר בהם אהבת תורה, אלא רק גורם לתלמיד שיפחד מן המלמד ותו לא.

"ויש לדעת כי חינוך מתוך כעס, לא רק שאינו מועיל, אלא גם מזיק לתלמידים, שחושבים כי הכעס הוא דבר ראוי, ומתחנכים בזה להנהגה של כעס, וכפי שהאריך בזה החזו"א באמונה ובטחון.

"חשוב מאד שהקשר החינוכי עם התלמיד יהיה לא רק בדברי תורה, אלא גם להתעניין במצבו של התלמיד, לשאול מה שלומו, ומה נשמע בבית, שיידע שחושבים ומתעניינים עליו, ואפילו אם הוא ילד ממושמע שאינו עושה שום בעיות, לא מספיק מה שאינו עושה בעיות, אלא צריך גם שיהיה קשר עם המחנך".