קשישה. ארכיון
קשישה. ארכיוןצילום: פלאש 90

סיפור הונאה סבוך ובינלאומי נחשף בכתב אישום שהוגש הבוקר (ראשון) על ידי הפרקליטות נגד ארבעה אזרחים ליטאים בגין הונאת קשישים.

הארבעה, וסיוס מנדיוגוס (26), סירוינסקיני אגני (23), אידאס יאסביציוס (40) ותומאס סילאיקיס (38), מואשמים בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע (מרמה בנסיבות מחמירות ואיסור הלבנת הון), קבלת דבר בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות.

על פי כתב האישום, בחודש דצמבר 2014 תכננו הארבעה, יחד עם שותפים אחרים מליטא כדי להונות אזרחים ישראלים קשישים דוברי השפה הרוסית במטרה לקבל מהם כספים במרמה.

הנאשמים, יחד עם שותפיהם לפשע, תכננו תוכנית לפיה ייצרו השותפים קשר טלפוני מליטא עם הקשישים, ישוחחו עימם בשפה הרוסית, ויתחזו לעורכי דין.

אותם שותפים הציגו בפני הקשישים מצג כוזב לפיו בנם או בתם היו מעורבים בתאונת דרכים, וכי מצבם הרפואי אינו מאפשר להם לדבר.

עוד סיפרו השותפים מליטא לקשישים כי בנם או בתם פגעו בילדה באורח קשה, ועל מנת להימנע מהליכים פליליים שיובילו למאסרם, על הקשישים לשלם סכומי כסף ניכרים.

בשיחות הטלפון הנחו השותפים את הקשישים למסור את הכסף לאנשים אותם הציגו בכזב כקרובי משפחה של הילדה שנפגעה, וברובם של המקרים אף לצרף מסמך בו הם מאשרים כי בתמורה לכסף ששילמו, לא תהיה נגדם או נגד בני משפחתם תביעה משפטית.

הארבעה הגיעו לישראל, הונחו על ידי שותפיהם לכתובות הקשישים, התחזו בפני הקשישים לקרובי משפחה של הילדה שנפגעה, גבו באופן מתואם לאחר השיחה את הכסף במרמה מהקשישים, והעבירו את הכספים חזרה לליטא, באמצעות בלדרים שגויסו אף הם על ידי האחרים.

הפרקליטות ביקשה לעצור את הארבעה עד תום ההליכים. בבקשת המעצר ציינו בפרקליטות, כי "המשיבים קשרו קשר עם אחרים לפגוע באוכלוסייה פגיעה וחלשה – אוכלוסיית הקשישים, וניצלו ניצול ציני ומכוער את גילם ומצבם באופן בו הקשישים היו נתונים תחת הרושם העז כי מי מבני משפחתם נתון במצוקת חיים. על רקע כך, הסכימו הקשישים לתת למשיבים סכומי כסף גדולים – המדובר בחסכונות אותם חסכו הקשישים שנים".