בין הקיץ לסתיו צצים עשרות ואולי מאות איים בנהרות המחברים את צפון מערב גיאורגיה ואבחזיה. זו פיסת קרקע קטנה שלא שייכת לאף מדינה. איים כאלה הם גן עדן לטבע ולחיות הבר, ולפעמים גם לאדם.

מקורם של האיים הללו מהסחף בנהר המגיע מהרי הקווקז. יצירת מופת שיצר הבמאי הגאורגי ג'ורג' אובאשווילי, מספרת את הסיפור המתחיל כשחקלאי אבחזי זקן מגיע לאחד האיים ובונה עליו בקתה עם נכדתו הצעירה. מסביב לבקתה הם שותלים בשלווה גידולי תירס.

אי התירס
אי התירסיחצ

על רגע זרימתו השלוה כביכול של נהר האנגורי המהווה את הגבול בין גיאורגיה לרפובליקה של אבחזיה, ניכרים היטב מתחים מתחת ומעל לפני השטח.לעיתים גם יריות באויר.המתח בין שתי המדינות קיים מאז המלחמה שנערכה בשנים 1992-1993. השלווה הפסטורלית באי יכולה להטעות, בסופו של דבר הסב והנכדה לא יכולים לברוח מהעימות הבלתי נמנע עם מעגל החיים של איתני הטבע.

בסופו של דבר הסב והנכדה לא יכולים לברוח מהעימות הבלתי נמנע עם מעגל החיים של איתני הטבע. הסרט עשוי בצורה כה חכמה, עד אשר לכל אורך מאה הדקות שלו, לא נשמעים יותר מחמישה משפטים! ללא מילים, ללא שיג ושיח מבינים היטב את כל מה שנעשה כאן.

ומעט רקע היסטורי

הסרט מתייחס למתיחות הרבה באיזור נהר האנגורי המפריד בין גיאורגיה לחבל הארץ אבחזיה. עד שנת 2008 היתה אבחזיה מחוז בגיאורגיה. בעקבות המלחמה בדרום אוסטיה בתמיכת המעצמה הרוסית אבחזיה התנתקה מגיא ורגיה, ומנהיגי הכריזו על עצמאות. במדינה החדשה מכירות בעולם רק שלוש מדינות נוספות מלבד רוסיה.

עם זאת, בפועל קיימת הפרדה ברורה בין אבחזיה לגיאורגיה. עוד לפני 2008 למעשה מפירוק ברית המועצות החל מאבק מזוין של בדלנים אבחזים נגד גיאורגיה. המאבק כלל חטיפות של בכירים בממשל הגיאורגי, השתלטות על צירי דרכים ומסילות רכבת ואף גירוש תושבים ממוצא גיאורגי משטח אבחזיה. באיזור שוררת מתיחות רבה, ומאבק הבדלנים הרוסים באוקריינה עוד המשיך ללבות אותה.

על רעיון הסרט מספר הבמאי "יש לי זיכרונות רבים מאבחזיה. הייתי נוהג לבלות כל קיץ בחוף של הים השחור בצד האבחזי. זה היה אושר טהור עבורי, עד שיום אחד באוגוסט 1992 צעיר אבחזי אחד עם אקדח בידו קם ואמר: "עליכם לעזוב את אדמתנו, אתם גיאורגים, המלחמה החלה".

250,000 איש ממוצא גיאורגי שחיו באבחזיה נאלצו לעזוב את אדמתם ואת בתיהם. גיאורגים רבים נותרו מאחור, בגלל השכנה הגדולה שלנו.

ואם אתם תוהים איך יוצרים אי אז הנה תשובתו "חיפשתי אחרי אי מתאים בגיאורגיה במשך שנתיים ולא מצאתי. החלטנו שעלינו ליצור בעצמנו את האי ובנינו אותו באמצע אגם מלאכותי גדול".

התוצאה- סרט גדול, מרתק הנופים, בסיפור, באנושיות ובאיתני הטבע. החל מיום חמישי הקרוב.