מפגש החירום בחברה להגנת הטבע
מפגש החירום בחברה להגנת הטבעצילום: דב גרינבלט

"לא הגיוני שמחאת המורים והסכסוך, יבואו על חשבון התלמידים, אין שום סיבה בעולם שבזמנים כאלה, שיש משא ומתן, יהיו עיצומים", כך אמרה היום (שלישי) יו"ר מועצת התלמידים הארצית, גל יוסף, במפגש חירום שהתקיים בבית החברה להגנת הטבע, בנושא ביטול הטיולים השנתיים.

מועצת התלמידים והנוער הארצית הודיעה על שביתה כללית שתחל מחר ותימשך עד ליום שבת, זאת במחאה על שביתת הטיולים. מחר תקיים ועדת החינוך של הכנסת דיון מיוחד בנושא ביטול הטיולים השנתיים.

במפגש החירום נכחו נציגי החברה להגנת הטבע, בהם המנכ"ל, קושה פקמן, נציגי מועצת התלמידים הארצית, בראשות יוסף, נציגי ארגון ההורים הארצי ונציגים מארגונים נוספים.

מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה פקמן, אמר במפגש כי "הטיול הוא ערך מהותי וחינוכי, דווקא בתקופה הזו, שבה הקשר שלנו כאזרחים וכעם לארץ הזאת צריך חיזוק, הטיול הוא הדרך הטובה לחיבור הזה, לחיבור אנשים לארצם. נשק העיצומים שהופעל על ידי רן ארז, נעשה, לצערנו, בתחילתו של תהליך ולא בסופו. אנחנו קוראים לארגון המורים להפסיק עם העיצומים ולקיים דיון שפוי ופרגמטי. משרד החינוך עשה תהליך אדיר להוביל לבטיחות בטיולים בשנים האחרונות, טיולי מערכת החינוך הם בטוחים לחלוטין, אני בספק אם יש בעולם מערכת שמפקחת בצורה כזו על טיולים של התלמידים".

יו"ר מועצת התלמידים הארצית ציינה כי "מועצת התלמידים והנוער הארצית פועלת בלי הפסקה לנסות ולמצוא פתרון לסוגיה. לא הגיוני שמחאת המורים והסכסוכים יבואו על גב התלמידים. הודענו כבר כי נשבית את הלימודים מחר, חמישי, ובמקום זה נוציא מאות תלמידים לטיולים, בשיתוף עם החברה להגנת הטבע. ועכשיו אני מודיעה כי נשבית את הלימודים עד מוצאי שבת. אין שום סיבה שבזמנים כאלה, של משא ומתן, יהיו עיצומים. אנחנו לא נאפשר פגיעה בתלמידים ואני מקווה שלא נצטרך להמשיך לעשות את השביתה, שאינה כוללת בגרויות, כמובן. נעשה את כל המאמצים להחזיר את החינוך הערכי לבתי הספר."

"העיצומים פוגעים קשה גם בילדים וגם בהורים", אמר אבי צרף, נציג ארגון ההורים הארצי, "אני מקווה שבית המשפט, שידון בנושא ביום חמישי, יחליט על עצירת העיצומים של המורים. זוהי שביתה פראית ולא אחראית. יש לפתור את הסוגיה המשפטית, לעצור את העיצומים ולדון בסוגיה". 

עדי גפן, מנהל חברת הטיולים צעד קדימה, אמר: "אני מייצג כאן לפחות עשר חברות טיולים. אנחנו כרגע לא עובדים, ואני מדבר על 70 מדריכים, 30 אוטובוסים, כלומר אלפי אנשים שלא עובדים כרגע - נהגי אוטובוסים, מדריכים, מאבטחים, אנשי מזון. חלק מהטיולים כמובן שלא יחזרו ומדובר בנזק בלתי הפיך".

יצוין כי מועצת התלמידים הארצית והחברה להגנת הטבע מוציאים מחר טיולים ברחבי הארץ: באזור יד הנדיב ומצוקי הכרמל, בהרי ירושלים ובנחל צין.

הטיולים יודרכו על ידי מדריכים מוסמכים של החברה להגנת הטבע, כולל מאבטחים וחובשים, בהתאם לכללי הבטיחות של מערכת החינוך ובניהול מוקד טבע של החברה להגנת הטבע. כל המדריכים, המאבטחים והחובשים תורמים את היום הזה ופועלים בהתנדבות כחלק מהפעילות למען הטיול השנתי. במהלך הטיולים יתקיימו מעגלי שיח ובהן יעסקו המדריכים והתלמידים בחשיבות הטיולים בעיניהם.