יהדות התורה
יהדות התורהצילום: פלאש 90

עתירה למתן 'צו עשה' בשמן של חמש נשים דתיות וחרדיות, שדורשות להשתלב ברשימות המפלגות החרדיות, הוגשה אתמול (ג') לוועדת הבחירות המרכזית בראשות שופט בית המשפט העליון סלים ג'ובראן.

את העתירה הגישה עו"ד רוני אלוני-סדובניק בשמן של אמונה ויט, מיכל אביכזר, רות קוליאן, רותי יהושע ומזל חורי, שהחליטו לפנות לוועדה לאור הדרתן של נשים מאפשרות הכניסה לכנסת במסגרת ש"ס, 'העם אתנו' ויהדות התורה, שלהן מצביעות הנשים דרך קבע.

העתירה כוללת שתי בקשות לסעד: האחת, מתן צו עשה המורה לשלוש המפלגות להציג פרקטיקה למועמדות נשים לרשימותיהן, והשניה, מתן צו עשה לכינון "נוהל עיכוב" רישומן של מפלגות לבחירות הקרובות.

יחודה של העתירה נמצא בהנמקה לבקשת הסעד השניה, שלא נוסתה עד כה, כי מפלגה היא תאגיד כהגדרתו בחוק החברות ובתיקון לחוק זה וכי תאגיד מחייב יצוג הולם של נשים בדירקטוריון שלו. עו"ד סדובניק טוענת, כי תיקון חוק החברות קובע סנקציה של עיכוב רישום התאגיד עד שידווח לרשות המפקחת אודות שילוב הולם של נציגים משני המגדרים.

טענה משפטית חדשה נוספת בעתירה היא טענת "השתק", שלפיה המפלגות החרדיות מנועות מלטעון מנגד, כי מסורת או צניעות הן שמונעות את שילוב הנשים ברשימות לכנסת. זאת, מאחר שהן עצמן תמכו בעבר במועמדותה של דליה איציק לנשיאות המדינה ובמועמדותה של טלי פלסקוב לראשות עיריית ערד.

מנכ"לית עמותת כ"ן, כוח נשים, עו"ד ליאל אבן-זהר: "אנו מחזקות את ידיהן של נשים חרדיות המעוניינות לכהן בכנסת כנציגות אותנטיות של נשים במגזר החרדי וקוראות לנשים חרדיות נוספות לעמוד על זכויותיהן ולדרוש את הייצוג המגיע להן. על מועצות הרבנים וראשי המפלגות החרדיות להטות אוזן לקריאה זו של נשים דתיות וחרדיות ולשנות את המדיניות הקיימת".