בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר היום (חמישי) מסר ברור למנהיגי העולם, בנאומו בטקס חילופי נשיאי בית המשפט העליון.

בפתח דבריו ברך ראש הממשלה את הנשיא היוצא אשר גרוניס ואת הנשיאה הנכנסת של בית המשפט העליון, מרים נאור. "השופט גרוניס, אני מבקש להודות לך בשמי, בשם ממשלת ישראל ובשם אזרחי ישראל. אתה חרשת תלמים חדשים בשדה המשפט, הוספת נדבכים חשובים בשלטון החוק, ועשית זאת במקצועיות, באחריות, בתבונה ובצניעות''.

"מהיום הזה מופקד כס השיפוט המרכזי בידיה האמונות של הנשיאה הנכנסת, השופטת מרים נאור. למען גילוי נאות, אני חייב להגיד שמשפחותינו הירושלמיות מכירות זו את זו שנים רבות ויש לנו נופי ילדות משותפים שבהם פסענו ושיחקנו יחד עמך, אדוני הנשיא. הם נמצאים לא הרחק מכאן, למשל בשדות עמק המצלבה''.

נתניהו פנה לנאור ואמר לה כי ''את ובני משפחתך מייצגים הדר, יושרה ומסורת של שליחות ציבורית. אני יודע שאת המעלות הללו את מביאה איתך גם להיכל הצדק הראשי. פילסת לך דרך עד לפסגה הרמה הזאת בעבודה קשה ויסודית, בהפגנת מצוינות בכל תפקידייך. אני בטוח, כפי שכולנו כאן בטוחים, שאת הפיקדון היקר שנמסר לך, תשכילי לטפח בהצלחה רבה למען עם ישראל כולו".

בימים אלה, הדגיש ראש הממשלה, ניצבות המדינות הדמוקרטיות בשורה אחת אל מול האיום הגדול ביותר על שלום העולם – הקנאות של האסלאם הקיצוני, שמפיץ טרור ומוות ברחבי תבל. ''אנחנו, בישראל, מכירים היטב את מה שעבר עתה על צרפת. כמדינה למודת מאבקים ומלחמות באויבינו, אנחנו יודעים שחוסנו של המשטר הדמוקרטי הוא גורם מפתח  בהצלחת המערכה, להדוף את הסכנות, לגבור על הרוע,  לפרוח ולשגשג.   

''דמוקרטיה חפצת חיים חייבת להיות חזקה מבפנים וחזקה גם מבחוץ. משום כך, עלינו לבצר בהתמדה את כוחן של הרשויות הדמוקרטיות במדינה, ובראשן מערכת המשפט, שחייבת להיות חזקה ועצמאית. בית המשפט העליון הוא עמוד התווך של הדמוקרטיה הישראלית. יותר מכך, הוא מגדלור של צדק ומוסר שתואם את היותנו חברה שוחרת חופש ומדינה שומרת חוק. הוא שוזר את העקרונות היהודיים והדמוקרטיים אלו באלו מתוך ראייה מאוזנת של צרכינו הריבוניים - גם הבטחת אופייה היהודי של מדינת ישראל וגם שמירה קפדנית על כבוד האדם וחירותו, כבוד האדם באשר הוא''.

ראש הממשלה קרא לנוכחים בחדר להסתכל סביב "אל המרחב הגועש סביבנו בחלקים נרחבים אין בכלל מקום למחלוקות וויכוחים, לאיזונים ובלמים שניצבים ביסוד הדמוקרטיה. יש שם רק דרך חיים אחת ואמת אחת שאותן אוכפת החרב. הם מתגעגעים לימי הביניים - אנחנו בוחרים בקדמה. להם יש מורשת של עריצות וקנאות, ולנו מורשת של צדק''.

הוא תקף את הרשות הפלסטינית והעומד בראשה, אבו מאזן. ''למרות כל זאת, יש מי שמנסה בימים אלה להפוך את הצדק על ראשו. הרשות הפלסטינית מבקשת להושיב את מדינת ישראל ואת צבא ההגנה לישראל על ספסל הנאשמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בתואנה האבסורדית, לפיה לוחמינו ביצעו פשעי מלחמה במבצע 'צוק איתן'.

"אין עיוות גדול מזה של המציאות", הדגיש, ''הרי מי שירה אלפי טילים על מדינת ישראל וחפר מנהרות טרור לשטחינו הם הפלסטינים, ובתגובה לכך נאלצנו להגן על יישובינו ואזרחנו, ועשינו זאת בהתאם לאמות מידה של הדין הבינלאומי. אנחנו דוחים את המתקפה המשפטית החדשה והמבישה הזאת, אנחנו דוחים אותה מכל וכל. לא נתיר לתוקפן להפוך את היוצרות ולהצטייר באופן ציני כקורבן''.

נתניהו סיפר כי לפני כמה ימים שיגר אגרת בנושא זה לנשיא אובמה ולמנהיגים אחרים בעולם, בה כתב בין היתר כי "בית הדין הפלילי הבינלאומי נוסד על רקע המאורעות הקשים שהתחוללו במאה העשרים, ובייחוד מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה הכחיד המשטר הנאצי שישה מיליונים מבני עמנו.

''שבעה עשורים לאחר השואה, מפנים הפלסטינים בעזות מצח אצבע מאשימה כלפי ישראל, שהינה הדמוקרטיה המאוימת ביותר בעולם. במקום לגנות את המשטרים העריצים שמבצעים טבח המוני במאות אלפים אזרחים חפים מפשע, הם מאשימים אותנו, מדינה שנאבקת על קיומה מאז יומה הראשון, בפשעי מלחמה.

"יתרה מכך, הדרישה הפלסטינית להעמיד את ישראל לדין בבית משפט בינלאומי, נשענת במרומז על הכזב שבישראל אין מערכת משפט מתפקדת וראויה לשמה. זהו שקר בוטה נוסף, מכיוון שהפסיקה ואכיפת החוק מצד מערכת המשפט שלנו עומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר בקהילה הבינלאומית. אם ישראל תיפול קורבן לניסיון הציני לנצל את בית הדין הפלילי הבינלאומי, כל דמוקרטיה בעולם עלולה להיקלע לסכנה דומה", כתב נתניהו לאובמה.

כעת, אמר ראש הממשלה, יש מי שמנסה להתכחש לעובדות הללו. "לדברים החמורים של נשיא טורקיה ארדואן מצטרף היום גם ראש הממשלה שלו - ועד לרגע לזה לא שמעתי גינוי מהקהילה הבינלאומית לדברים פסולים אלה. אני מבקש לומר שיהיה ברור שאם הקהילה הבינלאומית לא תגנה את אלה שמביעים תמיכה בטרור, ולא תתייצב בצורה חדה וברורה לצד אלה שנלחמים בו, גל הטרור שפוקד את העולם רק ילך ויגבר.

"בכל מקרה, אנחנו נמשיך להילחם בטרור, אנחנו נמשיך להגן בתוקף על מדינת ישראל ועל מוסדותיה הדמוקרטיים, כולל צה"ל, ועל מוסדותיה השיפוטיים, בראשם בית המשפט העליון. אנחנו נמשיך להגן עליהם מפני השמצות פרועות ונלוזות. אני קורא לכל מנהיגי המדינות הנאורות לעמוד לצדנו במערכה זו, בשם האמת והצדק והבהירות המוסרית", דברי נתניהו.