שר החוץ הקנדי, ג'ון בירד, נועד היום (ראשון) ברמאללה עם שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאליכי.

בהודעה שפרסם בירד נאמר, כי השיחה הייתה "לבבית וקונסטרוקטיבית" ונגעה בנושאים מרכזיים במזרח התיכון ובתהליך השלום.

בירד הודה בקיומם של חילוקי דיעות עם אל-מאליכי, אך ציין כי שניהם שותפים לאותה שאיפה להשגת שלום ורווחה עבור העם הפלסטיני. עוד ציין, כי ביקש משר החוץ הפלסטיני לשקול מחדש את השלכות המשך המהלכים המדיניים של הרשות הפלסטינית אשר עלולים לפגוע בפתרון בדרך של מו"מ עם ישראל. "חתירה לעתיד של שלום, רווחה, יציבות וביטחון לפלסטינים ולישראלים חייב להניע את שני הצדדים לצעוד בדרך של מו"מ ישיר", אמר בירד.

עשרות פלסטינים הפגינו מול משרדו של שה"ח אל-מאליכי במחאה על מדיניות ממשלת קנדה. הם הניפו כרזות המאשימות את קנדה בתמיכה בטרור והמצדיקות השלכת נעליים לעבר בירד ש"אינו רצוי בפלסטין". בדיווחים בתקשורת נמסר, כי המפגינים השליכו ביצים ונעליים לעבר הרכב בו הוסע בירד. אחת הביצים פגעה בגג המכונית.

קודם להגעתו לרמאללה פרסם סאיב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ של אש"ף וחבר הועד הפועל של הארגון, מאמר בעיתון "גלוב אנד מייל" תחת הכותרת: "ג'ון בירד צריך להתנצל בפני העם הפלסטיני".

במאמר כותב עריקאת "דובר של שר החוץ הקנדי, ג'ון בירד, ביקש ממני להתנצל בפני ממשלת ישראל, בצטטו את ההקבלה שערכתי בין הטרור של המדינה האסלאמית והטרור של המתנחלים הישראלים, אשר תחת הכותרת של 'המדינה היהודית' ועם התמיכה של ממשלתם, מנהלים קמפיין של טרור, הכולל שריפה של מסגדים וכנסיות, הרס של מטעי זיתים ורצח אכזרי של תושבים פלסטינים.

בירד צריך להתנצל על כך שממשלתו מעודדת באופן פעיל את הכיבוש הברוטלי והמכוער ואת המדיניות האפרטהייד. הוא צריך להתנצל על כישלונו לקדם עניינים היקרים בעיני הציבור הקנדי, כמו למשל חירות, כבוד וזכויות אדם, ועל כך שבמקום לקדם ערכים אלה הוא הפך לתומך גלוי של ההפרות הברורות של החוק הבינלאומי בידי ישראל.

”רה"מ סטיבן הרפר ושה"ח ג'ון בירד נבחרו בעת שבה מכהנת ממשלת הימין הקיצונית ביותר בהיסטוריה של ישראל. במקום לעשות שימוש בתחושת ההזדהות שלהם (עם ישראל) ולנצל את הקשרים עם ישראל כדי לקדם את השלום, הם החליטו לתמוך במדיניות הזו, אשר העולם כולו, כולל ארה"ב, מתנגד לה. התמיכה הגלויה שלו במדיניות ישראל הציבה את קנדה בעמדה מביכה באו"ם ופגעה באופן קשה בתדמית שלה בעולם הערבי והאסלאמי.

”ההנהגה הפלסטינית קיימה מאמץ דיפלומטי כדי להשיג את אותם ערכים אשר הציבור הקנדי כה מעריך, ובהם חירות וכבוד. פעלנו ללא לאות לממש את זכותנו להגדרה עצמית ולהקים מדינה עצמאית, מדינה אשר תחיה בשלום ובביטחון עם שכנותיה, כולל ישראל. ואולם, אנו נתקלים פעם אחר פעם במכשול בדמות ממשלת ישראל, אשר מעוניינת יותר בביסוס ההתנחלויות הבלתי חוקיות מאשר בהשגת שלום עם שכנותיה.

”על רקע זה, ניסינו להרחיב את האופקים שלנו, לא באמצעות אלימות, לא באמצעות טרור, אלא ע"י שימוש בכלים העומדים לרשותנו במסגרת החוק הבינלאומי. במקום לתגמל את הפלסטינים על דבקותם בהשגת שלום ואת המחויבות העמוקה שלהם ליציבות ולביטחון האזור, בירד בחר ללעוג לפלסטינים ולעמוד למכשול בפניהם בכל פינה.

”כאשר עצרת האו"ם שדרגה את מעמד פלסטין מישות משקיפה למדינה משקיפה, לא היה זה שר החוץ הישראלי שנסע לניו יורק כדי להגן על עמדות ישראל, אלא למרבה הצער היה זה בירד. על אף שמאמציו היו ועדיין הם בלתי יעילים (ההחלטה עברו ברוב מכריע של 138 קולות בעד ורק 9 קולות נגד), הם היו בבחינת סטירה בפנים עבור הפלסטינים. קנדה גם פעלה באונסק"ו נגד קבלת פלסטין כחברה בארגון, ונגד המהלך שכוון להגן ולשמור על האתרים בעלי ערך (היסטורי) אוניברסלי, כמו למשל כנסיית המולד והטרסות הרומאיות של הכפר בתיר.

בחודש נובמבר האחרון קנדה הייתה אחת משש המדינות שהצביעו נגד מספר החלטות של האו"ם המורות על נסיגה ישראל מפלסטין הכבושה, והמאשרות את אי החוקיות של המדיניות הישראלית, כולל סיפוח מזרח ירושלים הכבושה. שש המדינות היו: קנדה, ארה"ב, מיקרונזיה, פלאו, איי מרשל וישראל.

למעשה, בעוד כל הקהילה הבינלאומית מגנה את ישראל על מדיניותה השיטתית של הריסת בתי פלסטינים ועקירה בכוח של פלסטינים ממזרח ירושלים, בירד בחר להעניק לגיטימציה לסיפוח דה פקטו והבלתי חוקי של העיר בפגישה שקיים עם שר ישראל בירושלים המזרחית הכבושה.

כאשר אלפי תושבים פלסטינים נטבחו בעזה, קנדה הייתה בין המדינות הבודדות אשר עודדו את ישראל להמשיך במתקפה על השטח הנמצא במצור. ארגון אמנסטי היה צריך להזכיר לבירד ש'מדיניות קנדה חייבת לבטא את המחויבות הבלתי מתפשרת לעקרון היסוד המשפטי הבינלאומי בדבר הגנה על אזרחים וחייבת להפגין דאגה שווה לשלומם של אזרחים ישראלים ופלסטינים'. בירד נכשל באופן ברור בעיצוב מדיניות בדרך זו.

החיים של פלסטינים אינם מעניינים את בירד. אותם טרוריסטים ישראלים ששרפו חיים את הנער בן ה-16, מוחמד אבו ח'דייר, בירושלים אינם שונים מהטרוריסטים של המדינה האסלאמית אשר ערפו את ראשו של סטיבן סוטלוף בסוריה. אלה אשר שורפים מסגדים וכנסיות בפלסטין וחותרים להרוס את מסגד אל-אקצה אינם פחות טרוריסטים מאלה אשר גירשו את הנוצרים ממוסול.

ואולם, קנדה במקום לתמוך ביישום החוק הבינלאומי החליטה לעודד את ישראל להמשיך בפשעיה. כפי שציינתי במכתב לבירד לאחר הפגישה במזרח ירושלים הכבושה: 'מעשיה של קנדה הם בבחינת שותפות לפשע של ההפרות המתמשכות של חוקי המלחמה הבינלאומיים בידי ישראל'.

”אנו יודעים שהרוב המכריע של אזרחי קנדה אינם מסכימים על עמדת ההנהגה שלהם בנוגע לפלסטין. אחדים מחרישים, אך אחרים הביעו עמדות ברורות, כולל האלפים שיצאו לרחובות של מונטריאול, אוטווה וקוויבק בקוראם לשלום צודק ובר קיימא.

בירד הוא זה אשר בראש ובראשונה עושה שירות דוב למדינתו בכך שהוא מפר את המחויבות העמוקה שלה לחוק הבינלאומי ולזכויות אדם. הוא גם עושה שירות דוב לאזור (המזה"ת) בכך שהוא תומך בגורמים המתנגדים בתוקף לשלום. בירד צריך להתנצל: עדיין לא מאוחר!“

לאחר פגישתו בירושלים עם שר החוץ הישראלי, אביגדור ליברמן, הדגיש בירד את החשיבות של היחסים בין שתי המדינות ואת המחויבות להוסיף ולהדקם. במהלך הביקור נועדו לבירד פגישות עם הנשיא ראובן ריבלין, רה"מ בנימין נתניהו, ומנהיגי האופוזיציה, ובכללם משה כחלון.