משרד המשפטים ממשיך בהיערכות לקראת הבחירות הכלליות לכנסת ה-20. בפרקליטות המדינה ובמשטרה הוקמו צוותים לצורך טיפול מהיר בעבירות הקשורות במערכת הבחירות.

ההחלטה על הקמת הצוותים התקבלה בתום ישיבה שהתקיימה בהשתתפות נציגים מפרקליטות המדינה, מחלקת ייעוץ וחקיקה וחטיבת החקירות והתביעות באגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל.

בראש צוות הפרקליטות יעמוד המשנה לפרקליט המדינה (פלילי), אלי אברבנאל. הצוות ירכז את טיפול מערכת אכיפת החוק בתלונות ואירועים המתרחשים על רקע הבחירות לכנסת, הן בכל הקשור לחקירות והן בכל הקשור לשלב החלטות התביעה בדבר העמדה לדין של מי מהמעורבים. מטרת הקמת הצוותים היא ליצור אכיפה אפקטיבית והרתעה בזמן אמת.

כידוע, על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, פעילות רשויות אכיפת החוק השונות בתקופת בחירות תתנהל כסדרה גם ביחס להליכים בעניינם של נבחרי ציבור ומועמדים לבחירה.

ההנחיות קובעות כי הטיפול בתיקים אלה יהיה, ככלל, בהתאם למהלך העניינים השוטף, ועל פי סדרי העדיפויות הנוהגים. כך נעשה גם בטיפול בתיקים של נבחרי ציבור או מועמדים המצויים בעיצומה של חקירה, טיפול אשר אמור להימשך כסדרו, ללא עיכוב או השהייה.

תפקידה של הפרקליטות, מעבר לטיפול בעבירות שבסמכותה, הוא להוות גורם מייעץ בכל עניין המעורר רגישות בשלב החקירה או בשלב ההעמדה לדין. בהתאם לכך, סוכם כי המשטרה תיוועץ בפרקליטות בכל נושא המעורר התלבטות או רגישות בכלל, ובנושאים הנוגעים לחופש הביטוי בפרט.

במסגרת זו, תעביר המשטרה דיווחים מעת לעת על התלונות שנאספו בקשר לבחירות. זאת, על מנת שניתן יהיה להתרשם מהתופעות העברייניות הקיימות, ובמידת הצורך לתאם עמדות בדבר דרכי טיפול בהן עוד בשלבים המוקדמים.