משטרת תימן
משטרת תימןרויטרס

המשבר הפנימי בתימן הולך ומחריף. הניסיון לגבש חוקה חדשה נקלע למבוי סתום לאור התנגדות המיעוט החות'י (השיעי), אשר המליציות שלו השתלטו לפני מספר חודשים עיר הבירה סנעא וערים נוספות בואכה עיר הנמל חודידה ולעבר מחוזות מרכז המדינה.

פעילי המליציה החות'ית "אנסאר אללה", הנתמכת ע"י איראן, חטפו לפני מספר ימים את אחמד עווד בן מבארכ, רל"ש הנשיאות ומזכ"ל וועידת הדיאלוג הלאומי, כדי לסכל את אישור טיוטת החוקה החדשה.

במחוזות המרכז של תימן, ובעיקר במחוז מארב העשיר בנפט, חוששים השבטים המקומיים מפני המשך ההתקדמות של המליציה החות'ית ששמה החותרת להשתלט על כל שטח תימן. על רקע זה ניכרת התגייסות של השבטים להגן על מחוזות המרכז והדרום, ולצורך זה נעשית פניה גם ללוחמים של ארגון אל-קאעידה השוהים באזורים אלה.

לארגון אל-קאעידה נוכחות משמעותית בתימן בעיקר באזורים המזרחיים והדרומיים. השלטונות בתימן דיווחו לאחרונה, כי חוליות של ארגון אל-קאעידה ביצעו עשרות מעשי שוד מזוין של בנקים בדרום המדינה, בהם נגנבו 170 מיליון ריאל תימני (כ-850 אלף דולר), לצורך מימון פעילות הארגון.

גורמים פוליטיים חוששים, כי אי היציבות במדינה והמשך הזחילה של המליצית החות'ית דרומה עלולים להביא להשתלטות של אל-קאעידה על אזורים נרחבים.