רות קוליאן ובזכותן
רות קוליאן ובזכותןצילום באדיבות המצולמות

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, שיגרה היום (חמישי) מכתב ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, בעניין הפעלת לחצים על נשים חרדיות במערכת הבחירות.

"אחד הרבנים המזוהה עם 'יהדות התורה'", כתבה זילבר, "פרסם אמירות בקשר לנשים שיפנו למפלגה שלא בהנהגת 'גדולי ישראל'. לפי הפרסום, אישה שתפעל בניגוד להוראת הרב, תישלל ממנה ּכתּובתה, תיפגע פרנסתה (אסור יהיה ללמוד במוסדות החינוך שלה ולרכוש ממנה מוצרים) וכן ילדיה יוצאו ממוסדות הלימוד.

זילבר ציינה כי לאור חומרת הנטען בפרסומים, "הריני להביא לידיעתך כי בימים אלו בוחנת פרקליטות המדינה את ההיבטים הפליליים העולים, לכאורה, מן הפרסומים. איום על נשים חרדיות שלא לממש את זכות הבחירה הקנויה להן בהיותן אזרחיות
המדינה, הינו מעשה שאין להשלים עימו. על כן, ככל שימצא כי יש ממש בנטען כאמור, יש לגנות בחומרה מעשה פסול זה, תוך העברת מסר ברור וחד משמעי למפלגות ולציבור בכללותו, בדבר נפסדותו לצד הנפקויות הפליליות אשר עשויות להתלוות אליו".

"משמעות הדברים עשויה להיות, הלכה למעשה, כי בעקבות איומים כא לה המושמעים בפרסומים, נשים חרדיות ימנעו הן מפנייה למפלגות קיימות והן מהקמת רשימות חדשות. מצב דברים זה עשוי להוביל לכך שנשים חרדיות לא תוכלנה להתמודד על מקום ברשימת מועמדים של מפלגה כלשהי – ובכך תפגע זכותן להיבחר. לכך יש להוסיף כמובן גם את הפגיעה האפשרית בזכות הציבור לבחור, הואיל והגבלת יכולתן של נשים חרדיות להתמודד בבחירות לכנסת, תפגע, בהכרח, גם ביכולתו של הציבור לבחור בנשים אלה, ומשכך גם להיות מיוצג על-ידן בכנסת.

המשנה ליועמ"ש הדגישה כי מדובר לכאורה בהטרדה ובהדרת הנשים, "תופעה חמורה המתאפיינת בהפלייתן של נשים אך ורק באשר הן נשים. כן נקבע בהחלטה כי תופעת הדרת הנשים מחייבת פעילות אקטיבית לביעורה. ההחלטה מהווה המשך של המלצות דו"ח הצוות המשרדי שאומצו על ידי היועץ המשפטי לממשלה ואשר אני אמונה על יישומן. פנייתי אליך בעניין זה הינה חלק ממכלול פעולותיי בהקשר זה, לצמצום ממדיה של תופעה נפסדת זו ומניעת התפשטותה".

למכתב המלא