שארלי הבדו
שארלי הבדוצילום: רויטרס

שבוע לאחר הודעתו החריפה של הרב הראשי של איראן נגד עורכי העיתון הצרפתי "שארלי הבדו" בהם הטיל עליהם את האחריות להירצחם של עובדי העיתון, העריכו גורמים בקהילה היהודית-איראנית כי הרב אמר את הדברים "בלחץ השלטונות", כלשונם.

לפני כשבוע תקף הרב הראשי של איראן הרב גולסתאני את ממשלת צרפת על שלא סגרה את השבועון הפוגעני ואפשרה להמשיך את הפצתו. "פגיעה בכל דת היא פגיעה אסורה על פי היהדות ומי שפוגע בדת, עתיד לתת את הדין על כך", אמר.

לדבריו, מי שפוגע בדת "חייב באחת מארבע מיתות בית דין - שריפה, סקילה, חנק והריגה". הרב סייג את דבריו ואמר כי מדובר בחוקים הנהוגים ביהדות, "שכמובן אין לה שום קשר לציונות של היום". ההתבטאות החריגה צוטטה בכלי התקשורת באיראן.

כאמור, גורמים בקהילות יהודי איראן סייגו השבוע את ההודעה והבהירו כי יתכן והיא נאמרה על רקע לחצים מהשלטונות, ולמרות שגם הם סבורים כי "אין מקום לפגיעה בדת".

הרב משאללה גולסתאני־נז'אד משמש כמחליפו של הרב הראשי של איראן, הרב יוסף המדאני כהן, שנפטר לפני שנה וחצי אחרי שהנהיג במשך עשר שנים את הקהילה הקטנה, שככל הנראה מונה כ-9,000 בני אדם בלבד.

מצבם של יהודי איראן מורכב וכי על פי בני הקהילה המתגוררים כיום בישראל, רבים מהם חיים בפחד מחשש שהשלטונות יתנכלו להם על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן.