"אירופה עוד לא התאבלה על השואה"

שחקן הקולנוע סר בן קינגסלי משתתף בכנס "Let My People Live" שנערך בצ'כיה ע"י הקונגרס היהודי האירופי. קינגסלי שיחק בכמה סרטי שואה במהלך הקריירה, ביניהם רשימת שינדלר והסרט על סיפורה של אנה פראנק.

"אירופה לא התאבלה ב 1945", טוען קינגסלי בשיחה עם כתבים בכנס, "אירופה המשיכה הלאה, מצאה אויב חדש ועברה לעניינים חדשים".

קינגסלי אומר, כי השלב הראשון שהיה צריך כדי להשתקם מהשואה הוא אבל קולקטיבי, "הפסדנו את השלב הקריטי הזה", הוא אומר ומסביר כי הוא רואה חשיבות גדולה בתפקידים שהוא מגלם בסרטים על השואה - "אני רוצה שבזכות ההיחשפות לדרמה, אנשים יחשבו מחשבות שלא תיארו שיחשבו".

"יש סכנה גדולה שבגלל שפספסנו את האבלות הקולקטיבית הזאת ניפול אחורה", מזהיר קינגסלי, "איני יודע כיצד מתאבלים יחדיו אבל רק יודע שכשחקן אני מגרה את האבלות אצל אנשים".

ביחס לתופעת הכחשת השואה קובע שחקן הקלונוע: "הייתה לי את הזכות לפגוש ניצולים, ואני יודע בכל ליבי ועצמותיי שזה אכן קרה".

קינגלסי סיפר כי כשהוא היה בהפסקה במהלך הצילומים לסרט על סיפורו של שמעון ויזנטל בבודפשט ניגש אל צוות השחקנים אזרח מקומי ושאל על מה הסרט, כשהשחקנים ענו שמדובר בסרט על שמעון ויזנטל ופעילותו לאחר השואה האיש ענה תשובה שחקוקה בראשו של קינגסלי: "אוי, אתם היהודים... זה לעולם לא קרה, ואם לא תשתקו, זה יקרה שוב".

"מה אתם אומרים על זה?", שואל קינגסלי על הסתירה הפנימית בשאלה שמע, "מדהים, מעוות לגמרי. אבל זה בהחלט לב העניין בסופו של דבר".