צימוקים
צימוקיםצילום: אורן פיקסלר, פלאש 90

הרבנות הראשית לישראל מפרסמת לקראת טו' בשבט שיחול בשבוע הבא את רשימות הפירות הנקיים ואלו הצריכים בדיקה.

הרשימה המעודכנת לשנת תשע"ה היא של הרב ויא, לפיה פירות וירקות רבים מוחזקים כנקיים בהם: אבטיח, אבוקדו, אגס, אננס בשימורים, אתרוג מסוכר, פקאן סיני.

לעומתם, קשיו, אננס, גויאבה ודובדבנים הם נגועים לעיתים ולכן יש לבדוק אותם.

ברשימת הפירות המוחזקים כנגועים הדגיש הרב ויא את הצימוקים והתותים (למעט תותים מסוכרים, המוחזקים כנקיים) כנגועים ביותר. על פי הרשימה, "עקב נגיעות רבה המצויה בצימוקים, כולל צימוקים מקליפורניה, מומלץ להשתמש בחמוציות, כתחליף יעיל לצימוקים".

בנוגע לתותים נכתב כי "קיימת נגיעות כלל־עולמית של 'טריפסים' קטנים המסתתרים בשקעים שעל התותים שאינם יורדים בשטיפות הרגילות". לכן מומלץ לאכול תותים רק לאחר ניקויים באחד משני האופנים המופיעים בעדכון. 

בנוסף, דיווחו ברבנות על מספר בעיות כשרות. 

אחד הדיווחים הוא על אריזות כבד טבעי - ברווז צרפתי מתוצרת "עוף טרי ובריא בע"מ" עליו יש חותמת כשרות של הרבנות צפת ומצוין כי המוצר הינו "כשר למהדרין נשחט נבדק והומלח כדין", ואילו בהדפסת דיו על גבי התוית צוין כי המוצר הינו "כשר נשחט נבדק לא נמלח לצליה בלבד". ברבנות מציינים כי אכן הכבד לא עבר הכשרה ומיועד לצליה בלבד ויש לשים לב לפני שאוכלים אותו.

ברבנות מסתכלים קדימה וכבר דורשים בהלכות הפורים ומדגישים כי מי שרוצה למכור אזני המן חלביים – הדבר יותר רק באופן חריג, בתיאום עם הרבנות המקומית ובתנאי שהמאפה יהיה מוגדל מהרגיל ובתוכו יהיה נעוץ דגלון עליו יהיה מסומן כי הוא "חלבי"; או לחליפין ע"י מדבקה המודבקת ישירות על גוף הבצק, שאינה ניתנת להסרה בקלות.

עוד הודגש כי קונדיטוריות המשתמשות באבקה או במוצקי חלב נוכרי כגון בשוקולד מיובא, יציינו על האריזות או השקיות הנ"ל שהם חלביים לאוכלי אבקת רכיבי חלב נוכרי.

לעדכון המלא