דב הייקינד
דב הייקינדצילום: ערוץ 7

דב הייקינד משמש כחבר בית הנבחרים של מדינת ניו יורק מטעם המפלגה הדמוקרטית, למעלה משלושים שנה.

בראיון מיוחד לערוץ 7 בביתו שבברוקלין הוא מתייחס להתנפלות התקשורתית על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על האנטישמיות המתפשטת ברחבי העולם, על תורתו של הרב מאיר כהנא ועל הוריו שניצלו בשואה.

לרגל יום השואה הבינלאומי הוא מתייחס לניסיונות למגר את האנטישמיות בעולם, "אין לזה תשובה ברורה. זה משהו שאנשים מדברים עליו לאורך דורות ומנסים למצוא דרך להתמודד עם אנטישמיות. זה תמיד יהיה קיים. זה קיים בכל חברה, בחלק יותר ובחלק פחות. זה תמיד יהיה קיים. יש מי שאומר שצריך להילחם בזה באמצעות חינוך. זה יפה מאוד – אבל בצרפת, שם האנטישמיות יצאה משליטה, הרבה מהאנטישמיות מגיעה מהאינטלקטואלים. מבעלי התארים, מכותבי הספרים. איך נחנך אותם, את האינטלקטואלים?".

הייקינד לא סומך במאה אחוזים על נשיא ארצות הברית ברק אובמה שיציל את ישראל מאיראן גרעינית, "למרבה הצער, גם דמוקרטים וגם רפובליקנים, בבית הנבחרים ובסנאט, לא סומכים על ברק אובמה. כואב לי להגיד את זה על הנשיא שלי. אני אוהב את אמריקה. אבל למרבה הצער כשברק אובמה דיבר לפני כמה ימים על ההצלחה הגדולה בזה שאיראן הפסיקה לנוע לקראת נשק גרעיני, הוא לא אמר אמת. סוכנות הגרעין הבינלאומית אמרה אחרי הנאום שזו לא האמת. ככה שלא מדובר על מחלוקת בין ישראל לארה"ב אלא על סכנה קיומית לישראל.

ראש הממשלה של ישראל חייב לעשות כל שביכולתו בנושא הזה. אובמה אמר שלאיראן לא יהיה נשק אטומי. אני לא סומך על המילה של ברק אובמה. ואני מתמוגג מזה שראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, יקבל הזדמנות להופיע בפני הקונגרס, שמייצג כל חלק מ-50 המדינות של ארה"ב. ואגב, עם כל הביקורת שיש על ראש הממשלה, זה יקבל עוד יותר תשומת לב מקודם".

האם אובמה שונא את ישראל, נשאל הייקינד, "אני לא חושב שאובמה אויב של נתניהו ושל עם ישראל. אבל אני גם לא סבור שהוא סוג החבר שאנחנו זקוקים לו בזמנים כל כך קשים. ישראל מתגוררת בשכונה מאוד קשה. בכל העולם אין מדינה שעומדת בפני האיומים שישראל עומדת מולם בכל הגבולות שלה: חיזבאללה חמאס, סוריה, איראן, ועוד. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד אפילו פעם אחת. האידיאולוגיה והפילוסופיה של אובמה עלולה לסכן את עם ישראל. בסקר אחר סקר, רוב מכריע של הישראלים משמאל ומימין אומרים שהם לא סומכים על אובמה. אתה יודע מי ידיד אמת? ראש הממשלה הרפר בקנדה. זה ידיד אמת".

כיצד נראות הבחירות בעיניו של הייקינד שעשרות שנים עסוק בפוליטיקה האמריקנית, "ציפי לבני עוברת ממפלגה למפלגה ונראה שהיא בן אדם מבולבל מאוד שלא יודע במה הוא מאמין. היא הלכה מקצה אחת, למרכז, לקצה השני. זה מעניין שאם היא היתה רצה לבד היא לא היתה נכנסת לכנסת, ועכשיו פתאום היא מאכרית גדולה.

לגבי הרצוג, אני מכיר אותו מספיק אבל אני יכול לומר רק שאני לא מתרשם ממנו. האם הוא יכול לעמוד באתגרים שישראל ניצבת בפניהם? בעיני זה ממש מדהים שהליכוד והעבודה קרובים זה לזה בסקרים. את מי רוצה ברק אובמה כראש ממשלה? אנחנו יודעים שהוא רוצה את העבודה כי הוא רוצה להיות מסוגל להכתיב לעם ישראל בדיוק מה לעשות. לדעתי זה אומר הכל. לאובמה יש סיוטים בלילה מהאפשרות שנתניהו ייבחר שוב.

אני מחבב אנשים כמו נפתלי בנט אבל בשביל להיות ראש ממשלה בזמנים הקשים האלה עם האיום האיראני הקיומי, אני לא רואה אף אלטרנטיבה".

בעבר התבטא הייקינד בארצות הברית נגד נישואין חד מיניים וזכה לביקורת חריפה אך הוא אינו חושש לומר את שעל ליבו בגלוי, "לגבי נישואים חד מיניים, ברור שאני לגמרי מתנגד. אבל אם מישהו ישאל אותי, האם להצביע למפלגה שאין לה עמדה ברורה בנושא, אני לא אגיד שצריך לפסול אותה אוטומטית. אבל ברור שזה לא משהו שאנחנו צריכים לראות במדינת ישראל.

חבל מאוד שמישהו רץ לכנסת וכל המצע שלו הוא לפלג את עם ישראל. ברור לי מאוד שלפיד והאבא שלו לפניו התכוונו ליצור מחלוקת בעם ישראל. אנחנו צריכים לשאוף לאחדות האם היהודי. לא ייתכן שאם אתה דתי אתה נחשב לחשוך ולמי שחי בימי הביניים. כאשר אנחנו מאוחדים אנחנו חזקים ויכולים להביס את אויבינו. כשאנחנו חלוקים ונלחמים זה בזה, שנאה בין יהודי לשני עלולה חלילה להביא להשמדה מבפנים.

נקודה חשובה בחייו של הייקינד היא מהשנים בהן למד אצל הרב מאיר כהנא שנרצח בניו יורק, "לרב כהנא היתה השפעה עצומה על חיי. כשהייתה בחור בן 18 הלכתי לישיבת תורה ודעת ושמעתי על יהודי ברית המועצות. ואני זוכר שחשבתי, אף אחד לא מדבר איתי אחינו ואחותינו בבירת המעצות, שצריך לעזור להם, ל-3 מיליון יהודים בברית המועצות. ככה שהייתה מעורב עם הרבה כהנא מספר שנים.

הוא לימד אותי יותר מכל אדם אחר לעשות בפועל למען אהבת ישראל ולא רק לדבר עליה. לנסות להביא שינוי. ככה שהיתה לו השפעה עצומה על חיי. לא הסכמתי איתו לגבי הכל אבל אני יכול לומר לך דבר אחד: הלוואי שהוא היה פה בזמנים הקשים האלה. הוא היה אדם מבריק, והרבה מהדברים שהוא ניבא לפני 30 שנה מתרחשים עכשיו".

הוריו של הייקינד הם ניצולי שואה ובכל השנים הוא מרגיש כי מעשיו למען עם ישראל הם התשובה היהודית לשואת היהודים, "אמא לי הלכה לאושוויץ ב-1944, עם המשפחה שלה. האמא שלה הלכה ישר לתאי הגזים. אתה מאמין? תאי גזים? הסבתא שלי הלכה לתאי הגזים? אחיינים ואחייניות, אחים ואחיות של אמי הלכו לתאי הגזים? אנשים אחרים עשו את זה לעם שלנו? כל החיים שלי נקבעו על ידי מה שקרה למשפחה שלי.

האחריות שלי לעזור ליהודים אחרים. לא לפחד להגיד מה שצריך להיאמר – כל זה נקבע על ידי מה שעבר העם שלנו. תחשוב על זה. ששה מיליון. שני מיליון ילדים שנרצחו. ועל ידי מי? אינטלקטואלים. על ידי האומה הכי מתקדמת באירופה באותו זמן, הגרמנים. המדענים והאמנים הגדולים ביותר. הם שמו את האנשים שלנו בתאי גזים. הם לקחו את הילדים שלנו ורצחו אותם. ואתה יודע מה, מעט מאוד השתנה. יש מספיק אנשים שאם היו יכולים לעשות את זה ליהודים היום – היו עושים את זה. תודה לאל שיש לנו מדינה עבור כולנו. אנחנו רואים מה קורה בצרפת ובאירופה – שאין עתיד ליהודים.

אסור לפחד. אם אנחנו נעשה את ההשתדלות שלנו, ה' יעשה את היתר. עצם הקיום שלנו הוא לא הגיוני. אחרי כל מה שקרה לנו, היינו אמורים להיעלם. אבל אנחנו פה, אנחנו חזקים יותר מתמיד, ואנחנו נהיה פה לנצח, עד שיבוא המשיח".