אחד היסודות עליהם עומד הקשר הזוגי הוא חבל בעל שני קצוות - שיתוף מחד והקשבה מאידך.

כל אחד משני הקצוות עומד בפני עצמו ובאותה מידה הם גם תלויים אחד בשני. בשביל ליצור אווירה כנה של שיתוף ופתיחות יש ליצור ולבנות קודם כל קומה של הקשבה והכלה, רק כך יוכל כל אחד מבני הזוג להרגיש בנוח, להיפתח, לפרוק ולמצוא משענת לעזרה.

אחת השאלות המפורסמות על פרשתנו "יתרו" היא מהי הזכות הגדולה שעמדה ליתרו שבגינה זכה שעל שמו תיקרא פרשה בתורה? התשובה לשאלה נעוצה במבט מעמיק במילה שאיתה נפתחת הפרשה: "וישמע יתרו", יתרו שמע על כל הניסים והנפלאות שעשה הקב"ה לעם ישראל במצרים.

אך אם מעלתו של יתרו הייתה בכך שהוא שמע, הרי שהשאלה מתעצמת שבעתיים, הלוא כל העולם שמע וידע על כל הניסים שנעשו לעם ישראל, וכמו ששרו כולם לאחר שטבעו המצרים בים: "שמעו עמים ירגזון חיל אחז יושבי פלשת". אם כך,  מה עשה יתרו שהבדיל אותו מכולם?

רש"י מוסיף מילה אחת בפירושו לפסוק ובכך מאיר את יתרו באור חדש לגמרי: 'מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק'. כולם אכן שמעו, אך יתרו היה היחיד שלקח את הדברים לתשומת ליבו ותרגם אותם לפסים מעשיים, הוא לא נתן לדברים לחלוף מולו ולהמשיך כאילו שום דבר לא קרה, הוא הפנים ועשה את מה שצריך לעשות.

יתרו מלמד אותנו מהי הקשבה אמיתית, כיצד אפשר להתקדם באמת ולרכוש מעלות נוספות בחיים בכלל, ובקשר הזוגי בפרט. אם השיחות בין שני בני הזוג יהפכו לדקות של העברת מידע יבש בין שני אנשים, הרי שכל המטרה התפספסה ובגדול.

אך אם ישכילו בני הזוג לנצל את השיחות בשביל להפנים, לחוות את מה שעובר על בן הזוג השני ולראות כיצד אפשר להתקדם משם, הרי שנבנתה הקומה לבית חם, אוהב אכפתי ואמיתי. 

הכותבת היא הראלה ישי, שדכנית ותיקה ובעלת רשת משרדי השידוכים דו-לב.