כנס צרכנות לנשים חרדיות
כנס צרכנות לנשים חרדיותיוני קמפינסקי

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת רות קוליאן, יו"ר מפלגת הנשים החרדיות 'ובזכותן', על המניע שהוביל אותה לצאת ביוזמת הקמת המפלגה, על התגובות ברחוב החרדי וגם על הטרדות שחוות היא וחברותיה למפלגה בעקבות ההתמודדות.

לדבריה אמנם לה עצמה יש חוש צדק מפותח, אך למעשה אין צורך בחוש צדק מפותח על מנת להבדיל בין טוב לרע ולזהות את המצוקה של נשים בכלל ונשים חרדיות בפרט.

"בכל מגזר הנשים ה חוליה החלשה ובמגזר החרדי השטח זועק – נשים מנוצלות", היא אומרת ומעירה כי ניצול זה אינו כולל את כלל נשות המגזר וישנן גם כמה נשים חזקות העומדות על שלה, אך הרוב המוחלט מוצא את עצמו נרמס ומנוצל.

על ההתעלמות החרדית ממצוקותיהן של נשים מספרת קוליאן תוך שהיא מציגה מספר דוגמאות מהעיסוק הפרלמנטארי של חברי הכנסת החרדים. הדוגמא הראשונה שלה היא בנושא בריאות האישה החרדית. קוליאן מספרת על כנס שהתקיים בכנסת ועסק בתחום זה אך לא היה ולו ח"כ חרדי אחד שהואיל להגיע לדיו על אף שמדובר בנתונים מטרידים על תמותה גבוהה של נשים חרדיות בשל חוסר מודעות כיוון שבתקשורת החרדית הדברים אינם ידועים ומובלטים דיים מטעמי צניעות.

לטעמה המציאות בה אישה חרדית נתונה תחת עול הבית והמשפחה גורמת לכך שגם אם היא מודעת באופן אישי לסכנות הבריאותיות האורבות לה היא אינה שמה על כך את הדגשים הראויים, ומאידך כאשר התקשורת החרדית אינה עוסקת בכך הדבר גורם לכך שכאשר היא מגיעה לרופא זה כבר מאוחר מדי.

"מספרים לנו שהאישה החרדית היא לא עקרת הבית אלא עיקר הבית. אז למה כשהיה דיון על קצבאות לעקרות בית ח"כים חרדים לא הגיעו לדיון?", היא שואלת ומציגה דוגמא נוספת למצוקת נשים חרדיות – הגננות שמשתכרות 3900 שקלים במקום 7000 שקלים כיוון שרבות מנשות המגזר מוכשרות להיות גננות ולכן השוק מוצף ומי שלא תרצה לעבוד בתנאים שכאלה תוחלף באחרת.

"לא מאפשרים לה להתקומם כי זה נחשב ללא צנוע ופריצת גדר", היא אומרת ומדגישה כי כדי להתקומם ולמחות "לא צריך להיות אישה חרדית". הדבר לטעמה נוגע גם למבנה המשפחה החרדית שבה יציאת האישה לשוק העבודה במקום בעלה שתמיד ימצא את עצמו בכולל, גם אם אינו בנוי נפשית לחיי לימוד, הוא חלק מהתפיסה הבסיסית.

לשינוי המציאות הזו, היא אומרת, תפעל המפלגה לקידום תכניות אקדמיות הן לגברים חרדים והן לנשים חרדיות. "גם מבחינה אנטומית יש מי שהמוח שלו בנוי ללימודים עיוניים ויש מי שלא. מי שראוי שיישאר ללמוד, אבל מי שלא הופך לנוער נושר. פתאום יש משפחות פשע במגזר החרדי! זה בגלל שעסקנים לוחשים לרבנים שהכול בסדר וכשהרבנים בוחנים את מספר המנדטים זה באמת נראה שהכול נראה בסדר", היא אומרת ומציינת כי הדאגה לשלום נשים החרדיות אמורה וצריכה להטריד גם את הגברים החרדים שכן מדובר באמהות, בבנות ובאחיות של אותם גברים, וכבודן של אלה נרמס ללא יכולת להתקומם.

זו לדבריה הסיבה לכך שהמפלגה שהקימה זוכה לתמיכה ותרומות רבות מגברים חרדיים.

בהמשך דבריה מטיחה קוליאן ביקורת ישירה כלפי בכירי הפוליטיקאים של המגזר החרדי ומזכירה לדוגמא את הפרסום אודות הסירוב של ח"כים לעשות שימוש ברכב הפאר של חבר הכנסת ליצמן.

"אני מתביישת כאישה ששייכת למגזר החרדי, שאפילו חילוניים מבינים שהרהבתנות של ח"כים חרדים היא רהבתנות פסולה. איפה הצניעות? מדברים על אנשים שקופים ואחרי כן מפרסמים הצהרת הון של חמישה מיליון שקל. זו הצהרת ההון של אריה דרעי עוד לפני שדיברנו על ההון של ילדיו. דרעי ממש לא שקוף".

וגם חבר הכנסת גפני אינו יוצא נקי אצל קוליאן. "גפני אומר שהוא לא מייצג את החרדים העובדים. הם הצביעו לו אבל נוח לקחת את הקולות שלהם כי אין להם אלטרנטיבה ואחר כך לזרוק אותם. אני רוצה להזכיר לגפני וליצמן – אתם חרדים עובדים. אתם לא נמצאים בכנסת בהתנדבות. אם תגידו שאתם בשליחות של הרבנים אז תהיו בכנסת שלא על מנת לקבל פרס. תתרמו את הכספים שלכם למשפחות של האברכים שאתם גוזרים עליהם חיי עוני".

לדבריה אמנם בש"ס וביהדות התורה אין מגמה להותיר את תומכיהם בחיי עוני אך בפועל זו התוצאה. "כל הנציגים מש"ס אגודה ויהדות היו עסוקים במתן דגים ולא חכות. כשאדם ייצא וילמד קצת ייפתחו לו העיניים. המגזר החרדי חי בבועה. החרדי הממוצע קורא רק את התקשורת החרדיות שמי שמחליט מה יישמע שם זה נציגי החרדים. זו בועה שרק מי שנמצא מלמעלה יקבע מה הוא יחשוב יידע וירגיש".

קוליאן מספרת על תמיכה של שני רבני גדולים ומובילים התומכים בה ובמפלגתה, אך עד כה היא אינה רשאית לפרסם את שמם. "אלו רבנים שאם הייתי אומרת את שמותיהם האדמה הייתה רועדת. אבל לא אשתמש בתלמידי חכמים בשביל פוליטיקה. אני קוראת לכל המפלגות החרדיות להפסיק לזלזל ברבנים ולכבד תלמידי חיים. לא יתכן לקחת תלמיד חכם ולהשתמש בו לפוליטיקה מצחינה. הרב עובדיה היה רוצה שכך יבזו אותו כך אחרי מותו?".

קוליאן מספרת כי דחתה הצעות מכיוונן של שתי המפלגות החרדיות. בש"ס הציעו לה להשתלב במועצת החכמות שאריה דרעי מקים ובהצעה אחרת הוצע לה הסכם עודפים אך היא סירבה לאלה. "לא אתן יד למפלגות של אנשים שישבו בכלא ולכאלה שהתעלמו ממצוקות של אזרחים ונשים", היא אומרת ומבהירה כי בכוונתה "להצטרף למשחק הזה אבל לנהוג אחרת".

"מתפללת שנגיע לימים שבהם יהיה ברור כבודם של תלמידי חכמים. מקווה לימים שבהם רבנים יוכלו לתמוך בי בפומבי", אומרת קוליאן ומספרת על הטרדות שהיא וחברותיה מקבלות ביום ובלילה.

"לא כולם שמחים בצעד שלנו. אנחנו מקבלות הטרדות, טלפונים ממספרים חסומים. אחת הנשים קיבלה דפיקות בדלת באחת עשרה בלילה. זה נהיה הזוי. אנחנו באות ממקום נקי של יראת שמים טהורה של עזרה לבני אדם אבל מתקשרים אלינו ותוקפים 'אתם מנוגדות לתורה' וכו'. הבנות שלי הוזמנו כבר למנהלת בית הספר כדי לבדוק אם ה שמעו מילים כמו 'כנסת' בבית...". עם זאת היא מדגישה כי "איומים לא היו".

"אנחנו לא עושות שום דבר מנוגד להלכה. שום רב לא יצא נגד המהלך שלנו וזה מלמד בפני עצמו", היא אומרת ומוסיפה בביטחון: "אנחנו עוברות את אחוז החסימה. אנחנו הולכות לעשות שיעור גדול לכל עם ישראל. לא רק נשים תומכות בנו אלא גם גברים שדואגים לכבוד האמהות הנשים והבנות שלהם".