תעודת כשרות מזוייפת
תעודת כשרות מזוייפתהרבנות הראשית לישראל

מנהל מחלקת ההונאה בכשרות של הרבנות הראשית לישראל, הרב רפי יוחאי, התייחס בשיחה עם ערוץ 7 לאירוע בשבוע שעבר בו נחשד קייטרינג 'צ'ה גריל בע"מ' ברכישת בשר טרף.

נזכיר כי במסגרת פשיטה שנערכה בקייטרינג ביישוב סלעית שבשומרון על ידי מפקחי היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, נמצאו עדויות לקניית בשר טרף. במהלך הפשיטה גילו הפקחים חשבונית רכישה מאיטליז הנמצא בטירה, כאשר האיטליז אינו עומד תחת פיקוח כשרותי.

"מקרה זה חריג", הדגיש הרב יוחאי וציין כי המחלקה שתחתיו מנסה להרתיע את המקומות שעוברים על חוק הכשרות, "אנחנו מסירים תעודת כשרות, נותנים קנסות ועוד".

הוא הדגיש כי עצם העובדה שברבנות המקומית והארצית מפרסמים את האירוע, מראה שברבנות לא חוששים מה יגידו, "המערכת בודקת את עצמה ולא מנסה להסתיר".

על מנת להימנע מאכילה במקומות המשווקים מאכלים שאינם כשרים, ציין הרב יוחאי כי מומלץ מאוד לדבר עם המשגיח ולשים לב כי האירוע אינו יוצא דופן במקומו או בזמן שהוא מתקיים, כגון יום שישי סמוך לשבת.

הוא משוכנע כי ניתן בלב שקט להמשיך ולסמוך על הכשרות של הרבנויות המקומיות ושל הרבנות הראשית, "דווקא הפרסומים שלנו מלמדים שהרבנות מבקרת את עצמה. יש מדרג שלם של סולם 'בטיחות כשרותית' - משגיח, מפקח, מנהל מחלקת כשרות, רב העיר והרבנות הראשית שבמקרה זה היא זו שגילתה את האירוע".

בהמשך השיחה התייחס הרב יוחאי לשיווק קלחי תירס המיובאים מתאילנד, זאת למרות האיסור הגורף של הרבנות לשווק קלחי תירס שלמים (להוציא גרגירי תירס בקופסאות שימורים - י.ק).

נזכיר כי בעדכון הכשרות האחרון נכתב "מרכולים ברחבי הארץ נמכרות אריזות נשנושי תירס - תירס קלחים ארוז בואקום, מיוצר ע"י קרן קורן בע"מ, תאילנד, ומיובא על ידי היבואן גילד אנטרפרייזס. המוצר מוצג ככשר בהשגחת OK ובאישור הרבנות הראשית לישראל. בבדיקה במחלקת היבוא נמצא כי המוצר לא קיבל את אישור הרבנות הראשית לישראל, ואף לא מסומן כי אינו גדל ללא פיקוח הלכתי בנושא חרקים".

הוא הסביר כי קלחי תירס נגועים מאוד וחל קושי רב ביכולת לבדוק אותם מפני חרקים. היבואן החליט לייבא את הקלחים למרות שלא קיבל אישור על כך מהרבנות וכעת הנושא נמצא בבדיקת הרב הראשי לישראל שיכריע האם לאפשר את הייבוא או לא.