הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: יח''צ evp

בראיון לערוץ 7 משיב סגן השר לשירותי דת, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), לטענותיו של חבר הכנסת הרב דב ליפמן ולפיהן הבית הפוליטי האמיתי של הציונות הדתית הוא דווקא בתנועתו 'יש עתיד'.

הרב בן דהן התייחס בדבריו גם לקמפיין המשמעותי שמנהלת 'יש עתיד' במגזר הכיפות הסרוגות, קמפיין הנראה היטב מעל דפי העיתונים ועלוני השבת המגזריים.

 הרב בן דהן אומר כי ראוי לשים לב ולזכור את מי 'יש עתיד' שמים בחזית הקמפיין הציוני דתי, את חברת הכנסת רות קלדרון "שהיא באופן אישי אישה נחמדה ונעימה אבל חבר הכנסת ליפמן שכח שלפני חג הפסח הקודם היא אמרה שליל הסדר בשבילה זה לאכול לחם ותפוז. זו הציונות הדתית? עם כל הכבוד אני ממליץ לחבר הכנסת ליפמן לרדת לקרקע".

עוד מוסיף הרב בן דהן ומזכיר את דבריו של בכיר הסרוגים ב'יש עתיד', חבר הכנסת הרב שי פירון, שהודיע על כוונת מפלגתו להמליץ על ממשלה בראשות לבני והרצוג. לטעמו של הרב בן דהן מדובר בהוכחה ניצחת לכך ש'יש עתיד' אינה אלא מפלגת שמאל שזו האג'נדה המדינית שלה וככזו אנשיה אינם יכולים לצפות שאנשי הציונות הדתית יתמכו בהם. "אין לאמירות הללו שום מקום".

"הציבור הדתי לאומי מספיק פיקח וחכם כדי להבין את ההבדלים העצומים בינינו לבינם בתחומים המדיניים והתחומים הדתיים שזה אחד הנושאים החשובים ביותר. כשהדגל שלהם זה רות קלדרון שאוכלת לחם בפסח שלא יצפו שהציבור הדתי לאומי יילך איתם".

בהתייחסו לדברי הרב ליפמן על הצורך להנגיש את היהדות ולקרב אותה לציבור הרחב מתוך שיח הדדי אומר הרב בן דהן ומזכיר כי "מי שפתח את אזורי הרישום לנישואים זה לא הוא אלא אנחנו. מי שהביא רבנים צעירים וחדשים להתיישבות העובדת, לרבני ערים בישראל וכעת משלימים את מהלך רבני הקהילות, אלו אנחנו. זו היהדות האוהבת והמקרבת והמביאה תקווה חדשה לציבור הישראלי המסורתי".

סגן השר התייחס גם לטענותיו של ליפמן ולפיהן 'הבית היהודי' אינה מקיימת שיח דתי חילוני טרם קביעותיה בנושאי דת ומדינה בעוד מפלגתו שלו דנה על כל הצעת חוק מפלגתית הנוגעת לנושאי דת ומדינה יחד ומגבשת עמדה משותפת.

"אני לא מבין מניין זה בא. גם אצלנו בסיעה יש אנשים שאינם דתיים או מסורתיים וכשיש צורך שומעים גם אותם. בתוך עמנו אנחנו חיים. אנחנו בתוך הציבור הישראלי וקשובים אליו ועם זאת אנחנו לא רוצים לעשות מהלכים שיפגעו במרקם העדין של דת ומדינה. מבחינתם אין להם שום בעיה שהדבר הזה ייפרם. אין להם שום בעיה שהמדינה תהפוך לפחות יהודית ובלבד שיוכלו לרצות קהל מסויים של מצביעים שלהם".

את דבריו של הרב ליפמן על הצורך להגיע להסדר חדש לגבי הפרהסיה הציבורית בשבת, לסגור קניונים מחד ומאידך לאפשר סוג מסויים של תחבורה ציבורית, מבטל הרב בן דהן. "בוא נראה אותו קודם כל סוגר את הקניונים אחר כך נדבר הלאה... אבל מעבר לכך צריך לזכור שבסופו של דבר אנחנו מדינה יהודית והייחוד שלנו הוא שהפרהסיה הציבורית שלנו לא עובדת בשבת. כל השירות הציבורי אינו עובד בשבת כי אנחנו מדינה יהודית.

''לא יתכן שבמו ידינו נסכים להתפרק מהערך המיוחד הזה שלנו כמדינה יהודית רק כדי לרצות קבוצת אנשים שעם כל הכבוד תביא לכך שנאבד את הייחודיות שלנו כמדינה יהודית. אם אנחנו רוצים להיות מדינה קולטת עלייה, מדינה שיש ליהודי העולם עניין לבוא אליה, אז היא חייבת לשמור על הצביון היהודי. אנחנו שומרים על הצביון הזה בנושאי נישואין וגירושין ובפרהסיה הציבורית".

כשנשאל הרב בן דהן אם במסעותיו האחרונים ברחבי הארץ הוא חש בהיענות כלשהי של הציבור הציוני דתי לקמפיין 'יש עתיד', הוא משיב ואומר כי לא חש בכל שיח מהסוג הזה.

הוא מזכיר בדבריו ביקור שערך אתמול בבית שאן, עוד אחד מביקורים רבים ברחבי הארץ, ולהערכתו "הציבור רחוק מאוד מהעמדות הללו. הציבור לא קונה את זה הציבור מבין שיש כאן זיוף של עמדות. אם כבר רוצים מפלגה דתית לאומית אז בואו נלך אל המקור ולא לחיקוי".