זוכרים. אדיר זיק ז"ל
זוכרים. אדיר זיק ז"לצילום: פלאש 90

במלאת עשור לפטירתו של איש התקשורת אדיר זיק ז"ל, מהמשפיעים ביותר בתקשורת הציונית דתית ואף מעבר לה, יקיימו מוקירי זכרו ובני משפחתו בשבוע הבא אירוע זיכרון מיוחד תחת הכותר 'תקשורת בעידן של תשקורת', אירוע בו יושק גם ספר מאמרים המבוסס על דבריו בתכנית 'זיקוקים של אדיר' בערוץ 7.

לקראת ערב הזיכרון שוחחנו עם בנו, הרב אפרים זיק, המספר על המגמות שמאחורי הערב המיוחד. "במלאת עשור שנים לפטירתו של אבא חשבנו איך להנציח את זכרו של אבא. אבא נודע בעיקר בעבודתו העיתונאית למרות שאבא היה במאי, איש טכני, איש אמנות, ממקימי הטלוויזיה הישראלית שלמד בארה"ב את התחום והיה במאי מוכשר מאוד אבל פרסומו הוא בעיקר סביב עבודתו הרדיופונית בתכנית 'זיקוקים של אדיר' בערוץ 7. ורצינו לבחון מה השתנה בתקשורת הלאומית בעשור האחרון בעיקר לנוכח פתיחת ערוצי התקשורת הנוספים כמו אינטרנט בלוגים והיכולת לפרסם ביתר קלות. רצינו לבדוק אם כיום יש יותר ביטוי הולם למחנה הלאומי בתקשורת הישראלית".

מוסיף הרב זיק ואומר כי תפיסתו של אביו הייתה "שהתקשורת הממוסדת נשלטת על ידי הבוהמה השמאלנית ויש הרבה פחות פתחון פה לאנשי הימין והאנשים הלאומיים וכאן הפתיחה של ערוצים לא ממוסדים נותנת יותר מקום לביטוי".

זיק מספר על מכתב אחד שכתב אביו בשנת תשכ"ז, השנה שבה השלים את לימודי המאסטר שלו בטלווזיה, ומופיע בספר המאמרים שכאמור יושק באירוע, ספר שנערך על ידי גיסו בנימין שיינברג. במכתב זה קרא אדיר זיק לאנשי המפד"ל לפתוח ערוץ טלוויזיה דתי ניסיוני עוד לפני שיחקק חוק רשות השידור ולשלוח בחורי ישיבות הסדר ללמוד תקשורת עוד לפני שאנשי תוכן מכיוון אחר יתפסו את המקומות. "אבא ראה כבר אז את ההשפעה האדירה הצפויה של הטלוויזיה והתקשורת בכלל על הציבור בישראל".

"הייתה לו ראייה לרחוק. הוא הבין את המקום החשוב של התקשורת. הוא האמין בהעמדת תלמידים הרבה. ולכן היה שותף לפתיחת קורס התקשורת שהפך לימים ל'מעלה'. הוא היה גאה מאוד לראות עוד ועוד אנשי תוכן ואנשים טכניים בעולם הזה של התקשורת, כאלה שמגיעים מבית המדרש שלנו והאמין שתהיה לזה השפעה מאוד גדולה על הציבוריות הישראלית".

מכתבו זה של אדיר זיק מזכיר את אחד המאמרים המכוננים של התקשורת הדתית 'הטובים לתקשורת', מאמר אותו כתב השר אורי אורבך שאמור היה לקחת חלק באירוע הזיכרון לאדיר ז"ל אך בשל מצבו הרפואי לא יוכל לעשות זאת כמובן. הרב זיק מנצל את ההזדמנות הזו כדי להוסיף ולהתפלל לרפואתו של אורבך שכלשונו "עשה הרבה בתחום הזה".

ומה לגבי העתיד? הרב זיק, כיום רב הישיבה התיכונית ברעננה, רואה עתיד אופטימי מאוד לנוכח ריבוי מגמות התקשורת והקולנוע באולפנות וישיבות תיכוניות. "מרגלא בפומיה של אבא הביטוי 'כחיצים ביד גיבור כן בני הנעורים' – אדם שיידע להכשיר את הדור הצעיר, הכוחות שגדלים כעת, הוא שידביר את האויבים בשער. ערוץ 7 עשה דבר נפלא ויצר תחרות על הסרטים של מגמות התקשורת בבתי הספר שנקראת על שם אבא. אמא משמשת כשופטת בתחרות ששותף להם גם משרד החינוך. סרטים שיוצאים ממוסדות החינוך הללו יש בהם הרבה דברים מרגשים, תכנים יהודיים מרגשים בנושאי ערכים ומוסר. מהמגמות הללו וההתעסקות בהבאת התוכן היהודי המיוחד שלנו בכלים של קולנוע ותקשורת - שם נמצא העתיד והמגמה הזו תלך ותתגבר".

האירוע יערך ביום שני הבא בשעה 20:00 במלון לאונרדו שליד עץ הזית בירושלים.