מכון "משפט לעם" הקים לאחרונה הרכב דיינים אשר יגיעו לכל מקום בארץ, מתוך רצון להגביר את המודעות והחשיפה לבית הדין לממונות ולצורך להתדיין על פי דין תורה. הדיונים פתוחים ומתקיימים בפני הקהל הרחב.

מדובר על דיני תורה בתחום הממונות ומתוקף חוק הבוררות. רכז המכון הציע זאת לקהילות שונות וכבר ישנה התעניינות בנושא בכמה מהן.

רעיון זה מצטרף ליוזמה שכבר פועלת במוסדות חינוך ברחבי הארץ כאשר בית דין לממונות בשיתוף הרב המקומי דן בדילמות העולות מהשטח על ידי תלמידים (כולם הועלו לאתר משפט לעם).

המכון מציג מספר דוגמאות למקרים שהובאו ונדונו בבית הדין: בישיבת בני צבי בבית אל נידון עניין של הסמכות של ועד כיתה להטלת קנס על מי שקונה בקיוסק ולא משלם מיד. בישיבת כפר מימון נידון מקרה שתלמידים הזמינו חולצות לכל הישיבה ובטעות אישרו גלופה עם בעיה.

בישיבת צביה אשקלון נידון מקרה שבו ויכוח בין שני תלמידים התלהט ואחד מהם (לא ידוע מי מבינהם) פגע במכשיר פלאפון של בחור שלישי. בישיבת קטיף נידון מקרה שבו התפוצץ כדור ממסמר בולט במגרש הישיבה.

בסניף אבן שמואל נידון מקרה שבו חניך מהסניף שאל זוג אופניים על מנת להביא מצרך חשוב לשאר החניכים. הוא נפל וגרם נזק כבד לאופניים. כל הדיונים נערכו לפי סדרי דין הלכתיים כאשר הדיון פתוח לציבור.

הרב אריאל בראלי, ראש המכון, מקווה שבשנה הקרובה ירבו הפניות לבתי דין לממונות לפחות במגזר הדתי לאומי שבו ישנה רשת מקצועית 'ארץ חמדה גזית' עם שמונה סניפים בכל הארץ.