מסתננים ב'חולות'. ארכיון
מסתננים ב'חולות'. ארכיוןצילום: תומר נויברג. פלאש 90

לראשונה מאז החלה תופעת ההסתננות לישראל, תוגש מחר, יום שני, בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נזיקית כנגד משרדי הממשלה, המשטרה ועיריית תל אביב.

התובעים, קבוצה של שמונה עשר תושבים החיים בדרום תל אביב, דורשים מהמדינה פיצויים בגין הנזקים החמורים שנגרמו להם כתוצאה מכניסתם הלא מבוקרת של עשרות אלפי מסתננים לשכונותיהם.

בתובענה, שהוגשה בשם התושבים על ידי עורכי הדין אדי מאירי, יאיר-זאב וימיסברג ויגאל כהן-שור נכתב כי "תביעה זו נסובה על עוולות שונות, מהן סובלים התובעים נזקי ממון ונזקים לא ממוניים, ושעיקרן מטרד לציבור וליחיד, תקיפה, פגיעה חמורה באוטונומיה ורשלנות רבתי מצד הנתבעות".

לטענת עורכי הדין הנזק לתושבים נוצר מחשיפה לאלימות יומיומית קשה מצד המסתננים, התנהגות בריונית, שכרות ואלימות הבאה בעקבותיה. התושבים סובלים מרעש מבתי מרזח בלתי חוקיים, פגיעה ברכוש בדמות גניבת מכשירי טלפונים סלולריים, אופניים ואפילו בגדים מחבלי הכביסה. נשים סובלות מהטרדות מיניות חוזרות ונשנות, וחלה פגיעה אנושה באורח החיים המסורתי של השכונות שהשתנו לבלי הכר ואיבדו את צביונם.

התביעה מסתמכת בין היתר גם על אמירות של בג"ץ בנוגע לחוק למניעת הסתננות, שם נכתב על ידי השופט פוגלמן כי, "נוכחות המסתננים פוגעת באופן קשה במרקם החיים החברתי ובביטחונם האישי של תושבים על רקע גידול בשיעור הפשיעה בקרב אוכלוסיית המסתננים...ומביאה לפגיעה בכל רבדי החיים של התובעים המקומיים".

המרכז למדיניות הגירה ישראלית מברך על הגשת התביעה ומביע תקווה כי היא תביא מזור לתושבי דרום תל אביב העותרים ברמה הפרטית וללקיחת אחריות של המדינה והעירייה על מחדל ההסתננות שתביא להפקת לקחים וטיפול בבעיה ברמה הלאומית.