ברוך מרזל
ברוך מרזלצילום: תומר ניוברג

שופטי בג"ץ קיבלו היום (רביעי) את עתירתם של ח"כ חנין זועבי ושל המועמד מטעם מפלגת יחד, ברוך מרזל, נגד החלטת ועדת הבחירות המרכזית שהחליטה לפסול אותם מלהתמודד לכנסת הבאה.

נזכיר כי בשבוע שעבר קיבלה ועדת הבחירות המרכזית את העתירות שהוגשו נגד השניים ופסלה אותם מלהתמודד בבחירות הקרובות.

בהצבעה בועדת הבחירות בשבוע שעבר הצביעו 27 חברי הועדה בעד פסילת זועבי ו-6 התנגדו. בעד פסילת מרזל הצביעו 17 חברים מול 16 מתנגדים.

בעקבות החלטת ועדת הבחירות עתרו השניים לבג"ץ וביקשו לבטל את החלטת הועדה וכאמור היום הוחלט לקבל את העתירות ולאפשר לזועבי ולמרזל להתמודד בבחירות הקרובות.

בהחלטת השופטים בנוגע לחנין זועבי, נכתב כי ברוב דעות הוחלט "שלא לאשר את החלטתה של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת למנוע מחברת הכנסת חנין זועבי להיות מועמדת בבחירות לכנסת העשרים. משמעות הדברים היא כי חברת הכנסת זועבי תהא מועמדת לכנסת בבחירות הקרובות".

בהחלטה בנוגע לברוך מרזל נכתב כי הוחלט "שלא לאשר את החלטתה של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת למנוע ממר ברוך מרזל להיות מועמד בבחירות לכנסת העשרים. משמעות הדברים היא כי מר ברוך מרזל יהא מועמד לכנסת בבחירות הקרובות".

שמונה שופטים תמכו במתן אפשרות לשניים להתמודד לכנסת ואילו השופט רובינשטיין התנגד.

בעקבות החלטת בג"ץ אמר יו"ר 'ישראל ביתנו', שר החוץ אביגדור ליברמן, כי "מתן האפשרות לחנין זועבי לכהן שוב בכנסת ישראל היא אות קלון על מצחה של הדמוקרטיה הישראלית, שאינה יודעת לנהוג כדמוקרטיה מתגוננת בעת הצורך".

לדברי השר ליברמן החלטת בית המשפט העליון "מצערת ומקוממת משום שכל מי שעיניו בראשו יודע שזועבי עברה על החוק האוסר על מי שתומך בטרור ובמאבק מזוין נגד מדינת ישראל או שולל את קיומה כמדינה יהודית לכהן בפרלמנט שלה. ההחלטה החוזרת ונשנית של בית המשפט העליון לשנות שוב ושוב את החלטת ועדת הבחירות בנוגע לפסילת מועמדותם של ח"כים ערבים שתומכים בטרור נגד ישראל מחייבת לחוקק את החוק מחדש בצורה כזו שבית המשפט לא יוכל לעשות זאת יותר, ו'ישראל ביתנו' תעשה זאת מיד עם כינונה של הכנסת החדשה".

עו"ד איתמר בן גביר שייצג את ברוך מרזל אמר כי מדובר בהחלטה 'חצי צודקת', "לא היה ספק שיש לפסול את זועבי ולא לאפשר למחבלת אוייבת שונאת ישראל להתמודד בבחירות לכנסת. אין מקום להשוות אותה עם אוהב ישראל כמו ברוך מרזל מה גם שחומר הראיות נגד המחבלת היה חזק ומבוסס ואילו נגד מרזל לא היה כלום רק עתירה קנטרנית ופוליטית של אנשי שמאל קיצוני שלא יודעים דמוקרטיה מהי".

במפלגת יחד אמרו בעקבות ההחלטה כי "זו החלטה צודקת מאין כמוה, ברוך מבטא קול ניכר בציבוריות הישראלית והיה זה פשע לפסול את מועמדותו הלגיטימית לכנסת". 

יו"ר המפלגה, ח"כ אלי ישי, אמר כי הוא שמח על כך "שברוך מרזל נשאר יחד איתנו במפלגה. בשבועיים האחרונים, למדתי להכיר את איכותו הנדירה של ברוך, שכשמו כן הוא ברכה לציבוריות הישראלית. אני מאוד שמח על ריצתנו המשותפת, ויחד נעשה דברים גדולים למען התורה, העם והארץ. לצערי, בג"ץ לא קיבל את רצון העם ורוב חברי ועדת הבחירות לפסול את זועבי מלשוב לכנסת ישראל. מזעזעת אותי העובדה שבכנסת העשרים תכהן מי שפגעה בחיילי צה"ל במהלך המשט במרמרה, ומפרה הריבונות הישראלית יום-יום ושעה-שעה".

מועמד מפלגת יחד, ח"כ יוני שטבון, בירך על ההחלטה ואמר כי נעשה כאן "צדק גדול. יש מקום לכל קול בפרלמנט, ובלבד שמכיר במדינת ישראל ומכבד ריבונותה. מרזל לא רק מכיר ומכבד, הוא אוהב ישראל - הארץ, העם והמדינה. ללא ספק, יש לו מקום בכנסת ואני שמח שבבג"ץ הבינו זאת. באשר לזועבי, נעשתה כאן טעות של בכייה לדורות. אי אפשר להשוות בין מרזל אוהב ישראל, לזועבי אויבת ישראל. מי שמעדיפה את החמאס, שתלך לחמאס. אני מקווה שבעתיד יבואו שופטים שיעשו צדק היסטורי וישלחו את זועבי מחוץ לכנסת".

ח"כ דני דנון (ליכוד) אמר "מקרה עזמי בשארה חוזר על עצמו בשנית. כך טעה בית המשפט העליון בעבר ואפשר לבשארה להתמודד לכנסת, וכך טעו גם היום עם אישור התמודדותה של חנין זועבי. מי שמובילה את גל ההסתה כנגד המדינה לא יכולה להיות חברה בכנסת. אמשיך לפעול לשינוי חקיקה שיאפשר את פסילתם של אויבי ישראל מלהיכנס לכנסת".