חיילים בודדים, אבל לא לבד

יותר מאלף חיילים בודדים מכל יחידות צה"ל ומעשרות מדינות שונות בעולם השתתפו הבוקר (חמישי) ב"יום סידורים", שני במספר, של ארגון "נפש בנפש" בשותפות עם ה-FIDF, משרד העלייה והקליטה, אגף כוח האדם בצה"ל, קק"ל, רשות האוכלוסין וההגירה היהודית.

ליום אחד הפך בית החייל בתל אביב ל-one stop shop לכל מה שחייל בודד עשוי להזדקק לו במהלך השירות הצבאי ולקראת שחרורו מצה"ל, בין היתר הנפקת תעודת זהות ודרכון, המרת רישיון נהיגה, יועצי אקדמיה ותעסוקה, מלגות ועוד.

שלא כמו למרבית החיילים בצה"ל שיכולים להיעזר בהוריהם לצורך ביצוע סידורים ועניינים שוטפים ופשוטים של החיים (החל מכביסה ואוכל הביתה ועד לסידורים מול הבנק או קופת חולים), לחיילים בודדים אשר עלו ארצה לבד במטרה להתגייס לצה"ל אין משפחה קרובה להסתמך עליה. על כן, ובנוסף ל"יום הסידורים" שכל חייל זכאי מצה"ל פעם בחודשיים, הוחלט לרכז את כל הגורמים הרלוונטיים ליום אחד אליו הוזמנו חיילים בודדים בצה"ל. 

למעלה מ-40 גורמים לקחו חלק ב"יום הסידורים", וביניהם משרדי הממשלה הרלוונטיים לבירור וקבלת זכויותיהם כעולים חדשים וכחיילים בודדים, לרבות רשות האוכלוסין וההגירה, משרד העלייה והקליטה, משרד הרישוי לצורך המרת רישיונות נהיגה לישראלים, משרד הבינוי שאחראי על מענקי שכר הדירה של החיילים וכדומה, מכס, יועצי אקדמיה, יועצים פיננסיים ויועצי תעסוקה שיוכלו לספק הכוונה לחיילים בודדים לפני השחרור, קצין העיר, הסוכנות היהודית, קרנות וארגונים שאחראים למענקים ומלגות לחיילים בודדים משוחררים (הישג, אימפקט, יותר וכדומה), חברת חשמל, ארגון אמון הציבור והוצאה לפועל שיסיעו לחיילים בודדים עם בעיות כלכליות, היחידה להכוונת חיילים משוחררים, עורכי דין, האגודה למען החייל, ועוד רבים אחרים.

לחיילים אף ניתנה האפשרות להצטלם במקום לתמונת פספורט ולערוך בדיקת ראייה לצורך הוצאת רישיון. 

ארז חלפון, סגן יו"ר ארגון "נפש בנפש": "האירועים המצערים של צוק איתן הפכו את גבורתם ותרומתם העצומה של החיילים הבודדים למדינת ישראל לידועים בכל בית. מעבר להערכה הרבה, עלינו להכיר במורכבויות שכרוכות בעלייה לישראל ובשירות בצה"ל עבור אותם חיילים צעירים שבשם הגשמת האידיאל הציוני הותירו מאחור משפחה וחברים ועלו לישראל לבדם על מנת לשרת בצבא.

"לשמחתי, זיהינו ב'נפש בנפש' כי דווקא העזרה ה'טכנית' לכאורה הזו היא צורך ראשון במעלה ומהותית ליכולתם לבנות פה חיים לאורך זמן ו'יום הסידורים' לצד מנגנון תמיכה שלם נועד לעזור להם בהסתגלות לישראל, בצה"ל ולאחר מכן במעבר לאזרחות. ברצוני להודות לשותפים הרבים שעזרו להרים פרויקט זה, ובמיוחד למשרדים הממשלתיים וכמובן אגף כוח האדם בצה"ל".

שרת העלייה והקליטה, ח"כ סופה לנדבר, אמרה כי "ההחלטה לעזוב חיים נוחים, משפחה וחברים ולהגיע לישראל על מנת להתגייס לשירות משמעותי בצה"ל אינה מובנת מאליה, ולמרות זאת, החיילים שהגיעו לכאן הבוקר ועוד רבים כמותם בחרו לעשות את הצעד. תרומתם של החיילים היקרים הללו למדינת ישראל אדירה ומעוררת הערצה ועלינו לעשות כל שביכולתנו כדי שירגישו פה בבית".

"אנו מברכים על היוזמה של ארגון נפש בנפש ושמחים לקחת חלק ביום זה ובכל פעילות למען מטרה ראויה זו. משרדנו מעניק סיוע לחיילים הבודדים בעת השירות ובימים אלה פועל על מנת לקדם מעטפת שתלווה אותם משלב ההכנה דרך השירות וגם לאחר השחרור".

ראש מטה אגף כוח האדם, תא"ל גדי אגמון, סיפר כי "בצה"ל משרתים אלפי חיילים בודדים, אשר עלו ממדינות שונות ועושים ימים כלילות בהגנה על מדינת ועם ישראל. חיילים אלה משמשים לכולנו דוגמא ומופת ואנו בצה"ל מוקירים להם תודה.

"צה"ל מעניק מעטפת מלאה המותאמת לכל חייל, ושיתוף פעולה מבורך זה בו מונגשים לחיילים הבודדים שירותים מרכזיים וחשובים מהווה חלק ממעטפת זו. נמשיך ונעשה כל שנדרש על מנת לתת לחיילים את המענה המיטבי ואת התנאים הטובים ביותר לשירות בצה"ל".