הפתעות בנתב"ג?
הפתעות בנתב"ג?פלאש 90

בימים אלה מלקטת עו"ד ניצנה דרשן לייטנר נתונים אודות אזרחי ארה"ב שנפגעו באופן אישי מסגירתו של נמל התעופה בן גוריון למשך יממה אחת במהלך מבצע 'צוק איתן', זאת כחלק מהיערכות ארגון 'שורת הדין' שבראשו היא עומדת לתביעה משפטית נגד מנהיג החמאס, חאלד משעל.

ביומן ערוץ 7 הסבירה עו"ד דרשן לייטנר את המהלך ותכליתו. "אנחנו מנסים למצוא את הדרך להעמיד לדין את חאלד משעל בארה"ב. פשעי המלחמה שהוא ביצע נגד ישראל ואזרחיה יכולים להישמע גם בבתי משפט אחרים חוץ מבית הדין הפלילי בהאג", היא אומרת ומציינת כי בהאג יוכל משעל לעמוד לדין גם בגלל שהוא ירדני וגם בגלל שהרש"פ ביקשה להיות חברה בבית הדין בהאג ולאחר שבית הדין בהאג קיבל את בקשתה היא הפכה להיות כזו שניתן לתבוע את אנשיה.

דרשן לייטנר מסבירה כי הבסיס המשפטי עליו היא בונה את התביעה נגד משעל היא החוק האמריקאי האוסר פגיעה באזרחים אמריקאיים כאשר הם נמצאים בשדות תעופה בינלאומיים.

"החוק האמריקאי אוסר פגיעה בשדות תעופה אמריקאים או פגיעה בכלי טייס או אזרחים אמריקאיים", היא אומרת ומוסיפה כי "פגיעת חמאס בנתב"ג מהווה איום על חיי אזרחים אמריקאיים שהיו בשדה התעופה באותה שעה ולכן ליועץ המשפטי של ארה"ב יש סמכות להעמיד לדין את מי שאיים על אזרחים אמריקאיים באופן הזה".

לדבריה בימים האחרונים, מאז העלתה את הבקשה לחבור לתביעה המדוברת היא והארגון מקבלים פניות רבות של אזרחים אמריקאיים שהיה איום על חייהם. בהקשר זה היא מציינת מספר היבטים של סכנה שבהם היו האזרחים האמריקאים היכולים להצטרף לתביעה. האחד הוא ביטול הטיסות בעקבות הטיל שנורה לעבר שדה התעופה ונפל על בית ביהוד. כך גם כל אותם שנדרשו להתפנות באותה העת למרחבים המוגנים. 

"אחרי שיהיו בידינו כל הנתונים הללו נפנה ליועץ המשפטי האמריקאי ונדרוש ממנו העמדה לדין של משעל ושל מי שהיה אחראי על ירי הטילים מטעם החמאס", אומרת דרשן לייטנר ומציינת כי זיהויים של האחראים לירי אינו מהווה בעיה כלשהי שכן באותם ימי קרבות ירי על שדה התעופה נחשב אז כניצחון מזהיר בעיני החמאס שמיהר להתהדר בירי ואף לציין את האחראים לביצועו.

דרשן לייטנר מזכירה כי החמאס חילק את הרצועה לאזורים והציב אחראים לכל אזור ואזור כך שניתן לשייך כל ירי מאזור מסוים לבכיר כלשהו בארגון שהיה אחראי לאזור ולמתבצע בו.

בדבריה מציינת דרשן לייטנר כי הפנייה לאיסוף החומר והמידע נעשית דווקא לאזרחים ולא להנהלת נתב"ג שכן נתונים שיגיעו מנתב"ג אינם כוללים את אזרחותם של הנוסעים. זאת מעבר לאפשרות ולפיה קיים חיסיון ברמה כזו או אחרת על נתונים שכאלה ולא ניתן להפיץ אותם. משום כך חשוב שהנפגעים עצמם יהיו אלה שמוסרים את המידע על עצמם מרצונם.

מעבר לכך היא מעירה כי בעבר התברר כי נכון לפעול ללא בקשת עזרה מהרשויות "בנושאים הללו כל עוד אנחנו יכלים לעשות זאת ללא סיוע אנחנו נמנעים מלפנות. למדנו שגם כשצריכים סיוע אין למי לפנות", היא מעירה.

יצוין כי בעמוד הפייסבוק של 'שורת הדין' מודגש כי משפטני הארגון מחפשים במיוחד נוסעים שהיו על טיסה מס' 468 של חברת 'דלתא איירליינז' ביום ה-22.7, טיסה שנאלצה לנחות בפריז בדרכה לארץ בעקבות הירי. הארגון קורא לנוסעים ולמכריהם להעביר את המידע לכתובת: [email protected].

דרשן לייטנר מציינת כי כבר בימים הקרובים יושלם הליך איסוף הנתונים והמהלך יעבור לשלב הבא שלו, שלב הפנייה לרשויות המשפטיות בארה"ב.