אחד מבתי העסק שמופיעים בעתירה
אחד מבתי העסק שמופיעים בעתירהצילום: רגבים

תנועת רגבים וועד היישוב עלי עתרו לבג"ץ (1184/15) כנגד פעילותם של בתי עסק שהוקמו בניגוד לחוק בכפר לובאן א-שרקיה, ליד עלי, במרחק מטרים ספורים מכביש 60, בו חולפים מדי יום עשרות אלפי נוסעים.

במרחק מטרים בודדים מהכביש נבנו בשנים האחרונות חמישה בתי עסק ללא היתרי בניה: תחנת דלק פיראטית, שתי חנויות לחומרי בניין, מוסך, עסק לסחר ברזל וגריטת מכוניות, וכן בית מגורים רחב ידיים.

לאחר שתכתובת ממושכת של רגבים מול המנהל האזרחי בדרישה לאכיפת החוק במקום לא הביאה לתיקון המצב, התבקשו השופטים להוציא צו ביניים שיורה למנהל האזרחי ולמשרד הבטחון למנוע באופן מיידי את פעילותם של בתי העסק המסוכנים, ולאכוף כנגד העבריינים את החוק.

עסקים אלו פועלים ללא היתר בניה וללא רישוי עסקי. בין בתי העסק מופעלים תחנת דלק ומוסך, אשר פוטנציאל הנזק הסביבתי הכרוך בהפעלתם הוא גדול מאד, וכאשר מדובר על עסק הפועל ללא פיקוח וללא היתר – על אחת כמה וכמה. המבנים הוקמו סמוך לציר 60 המהווה עורק תחבורתי ראשי במרחב יהודה ושומרון, על מנת "למשוך" לקוחות מהכביש הראשי לעסקים אלו. עובדה זו גורמת לקיומם של מפגעים תחבורתיים מדי יום, כאשר רכבים נכנסים ויוצאים מן העסקים נשוא העתירה תוך שהם פורצים ויוצאים מן הכביש ללא הסדרה ראויה.

בנוסף, אוסר החוק על בניית כל מבנה במרחק הקטן מ- 150 מטר מכביש ראשי, וביהודה ושומרון הוצא צו אלוף מיוחד בעניין זה, לאור ריבוי המקרים בהם בוצעו פיגועים כנגד אזרחים ישראלים הנעים על צירים אלו.

בעתירה נטען עוד, כי פניות שהועברו למנהל האזרחי בנושא זה לא נענו. "אין זה ראוי כי גוף שלטוני יתעלם מפניות המועברות אליו והעותרים סבורים כי על בית המשפט לומר את דברו בעניין. העותרת איננה מהעומדים על קוצו של יו"ד בכל הנוגע ללוחות הזמנים הקבועים בחוק לשם מתן מענה, אולם נראה כי הפעם הוגדשה הסאה".

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה, כי "המנהל האזרחי יערוך בדיקה בנוגע לנושא המדובר. הסוגיה נמצאת כרגע בדיון בבג"צ ועמדת המנהל האזרחי תינתן במסגרת העתירה".