מצפה כרמים - מבט מהאוויר
מצפה כרמים - מבט מהאווירצילום: לתפוס גובה - צילום אויר בשליטה מרחוק

תושבי הישוב מצפה כרמים שבבנימין פנו במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה להסדיר את חוקיות היישוב ולמנוע את פינויו.

בפתח המכתב ציינו התושבים כי היישוב עלה לקרקע במסגרת "הסכם המאחזים", "לפני 15 שנה מדינת ישראל הקימה את מצפה כרמים במיקומו הנוכחי בתוך תוכנית מתאר מאושרת כחלק ממה שקרוי 'הסכם המאחזים'. הדבר נעשה בימי ממשלת שמאל בראשות ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, ובסמכות אלוף פיקוד המרכז דאז, משה (בוגי) יעלון".

התושבים מזכירים כי "מזה כ-4 שנים מתנהל הליך משפטי בענייננו בבית המשפט הגבוה לצדק, ע"י גורמי שמאל, בגין טענה על בעלות פרטית על הקרקע. לצערנו, המדינה מתייצבת לימין העותרים ונגד ההתיישבות".

תושבי מצפה כרמים מאשימים את נתניהו באיום הפינוי על היישוב, "מדינת ישראל, בראשותך, מבקשת לבטל את תכנית המתאר הקיימת ולפנות את היישוב כולו על עשרות משפחותיו. אנו פונים אליך בכדי שתעצור את העוול הזה כל עוד ניתן".

"ישנן דרכים משפטיות רבות להסדרת היישוב, המאפשרות למדינה להימנע מפינוי ולמצוא פתרון ראוי וצודק לכל הצדדים", מציינים התושבים.

"הייתכן שמדינת ישראל תפעל מיוזמתה לפינוי משפחות שנהגו על פי חוק ובנו את ביתם כדין?!", הם שואלים ומספרים כי  "ברוח דברים אלו, שר הביטחון, משה יעלון הבטיח נחרצות באוזנינו בפגישה אישית כי יפעל להסדרת המקום וידאג שהמדינה תתייצב לימיננו בהליך המשפטי".

לדברי התושבים יעלון אינו עמד בהבטחתו, "אמנם, אין הדבר כן והמדינה כאמור מתגייסת למאמץ הפינוי ע"י גורמי השמאל והעותרים. נותרו ימים בודדים לתשובת המדינה הסופית בענייננו. אנו יודעים שהחלטה על גורל המצפה נמצאת בידייך וישנם הפתרונות כדי לפתור את הבעיה".

לסיום כתבו, "אנו מצפים ממך, כבוד ראש הממשלה לתקן את העוול המתמשך ולפעול להסדרת מצפה כרמים".

נציין כי שמונה חודשים לאחר הקמתו, בינואר 2000, בעקבות הסכם המאחזים פונה המקום ע"י ממשלת ברק והועתק למיקומו הנוכחי, מזרחית לכוכב השחר.

בשנת 2011 הוגשה עתירה לבג"ץ בה נטען כי חלק מהיישוב הוקם על קרקע פרטית. העותרים אינם טוענים שהם בעלי הקרקע אלא רק כי הקרקע היא "קרקע פרטית". במסגרת התשובה לעתירה, הודיעה המדינה כי אכן חלה טעות, ועל אף העובדה כי היישוב מצוי בתוך תכנית מתאר שהמדינה עצמה אישרה, הרי שבירור נוסף העלה כי תכנית המתאר - בשוגג - פלשה לקרקעות הרשומות כפרטיות. לכן, החליטה המדינה לתקן את התב"ע כך שהיישוב יוחרג ממנה. המשמעות היא הריסת היישוב.

במצפה כרמים גרות היום 43 משפחות, מתוכן 16 בבתי קבע, לישוב קיימות תוכניות עתידיות לכ- 120 בתי קבע.