אוריה חזן
אוריה חזןצילום: בני עקיבא

במטרה לקדם את שילוב האדם עם המוגבלות בקהילה וכדי לתת מענה לצרכים הייחודיים של הילד והנער פתחו תנועות נוער שונות את דלתותיהם לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות.

אבל למה בכלל לעשות את זה? ולמה דווקא בתנועת נוער?

לא רק כיף

אחד היתרונות המובהקים ביותר לתנועות הנוער הוא היותם ארגון המונע מאידיאלים וערכים כלליים. שילוב ילדים ונוער עם מוגבלויות בתנועת הנוער מקנה לחניך הזדמנות להיחשף לערכים גבוהים, לרמות תודעה חברתיות.

כי כולנו כאן ביחד

רובם הגדול של הילדים והנוער עם המוגבלויות בישראל לומדים במסגרות סגרגטיביות, הם אינם משולבים בחברה 'הרגילה' והחשיפה שלהם לחברה הכללית - מוגבלת. תנועת הנוער מאפשרת לילד ולנער להיחשף, להכיר ולהיות חלק.

ככה יוצרים חברה

מפגש מתמשך של הנוער עם האדם עם המוגבלויות ופעילות משותפת איתו מסירים הרבה חששות וסטיגמות לא נכונות שהשתרשו בחברה. רק כאשר הציבור יכיר אנשים עם מוגבלות - חסמי הדעות הקדומות יוסרו, ואנשים עם מוגבלות יחוו פחות בידוד חברתי והפליה.  כאשר ילד לומד להסתכל על הצד השווה שבאחר ישנה סבירות גבוהה שיגדל להיות אדם סובלני ומקבל ותר.

כאן- כל אחד יכול.

בתנועת הנוער מקבל החניך הזדמנויות רבות ומגוונות לבטא את כישוריו. חניך יכול להצליח בכישורי דרמה, אמנות, שירה, הנהגה, דיבור ועוד. הנער עם המוגבלות יכול לחוות תחושות הצלחה רבות אף בדברים שנראים לכאורה קטנים, מזעריים וחסרי ערך.

חולמים, עושים, פורצים דרך

בתנועת הנוער אנחנו פוגשים נוער שחולם, שפורץ גבולות. נוער שהנתונים הפיזיים החיצוניים או הגדרת הלקות לא מגבילים אותו, הוא רוצה לעוף קדימה, להוביל, לשנות, לשפר. דווקא כאן, בלי הרבה ידע מקצועי של הנער המדריך, החניך עם המוגבלות יכול לזנק גבוהה למעלה. כאן הוא פוגש אנשים שבאמת מאמינים ביכולות שלו, שלא יוותרו לו. הם עוד לא התייאשו, וכנראה שגם לא יתייאשו ממנו לעולם.

כמו כולם

וממש בהמשך לשלל הסיבות שנאמרו קודם, כאן הנער עם המוגבלות נדרש (עד כמה שיכול) להיות כמו כולם. הוא נמצא עם כולם בפעילות, בטיולים, במחנות וסתם בין לבין.

כאן הוא פשוט כמו כולם. וזו מתנה- מתנה גדולה.

סביבה משנה

סביבה משנה היא הימצאותו של אדם בסביבה שבה האנשים שסביבו אינם הומוגניים, הם שונים ממנו במאפיינים שלהם ואף שונים זה מזה. בסביבה זו לאדם יש הזדמנויות רבות ללמידה ממקורות שונים  ואף דמויות רבות לחיקוי. תנועת הנוער מהווה סביבה משנה וחיובית לנער עם המוגבלות.

כאן ביתי, פה אני נולדתי

שילוב הילד והנער עם המוגבלות בפעילות בסניף הקרוב יוצרת שילוב בקהילה השכונתית. הילד מכיר במסגרת הסניף את בני גילו המתגוררים בקרבתו והופך להיות פחות זר. השילוב בסניף מפחית את בדידותו החברתית בכל המסגרות המקיפות את ביתו ומאפשר לו להיות חלק אינטגראלי מהקהילה.

אלה החיים

בכלל, בסופו של יום, יוצא האדם עם המוגבלות לחברה הכללית, המסגרות המוגנות פוחתות עם הגיל והוא נדרש להתמודד ולחיות בחברה 'הרגילה'. ההשתלבות ההדרגתית וההתמודדות  המודרכת עם החברה הרגילה במסגרת הסניף מכינים את הנער עם המוגבלות ליציאה ולחיים בוגרים ועצמאיים.

פשוט להיות חלק

ובכלל, עוד לפני כל הסיבות והיתרונות, אנחנו חברה אחת.  לכל אדם ישנה הזכות להיות חלק מלא ושווה בחברה וכך צריך להיות. בלי להסתבך ולחשוב אם כן או לא ומה יוצא להם ומה יוצא לנו מזה, זה  פשוט צריך לקרות.  פשוט ככה, חיים יחד.

הכותבת היא ראש מחלקת צרכים מיוחדים בתנועת הנוער בני עקיבא